NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Možda presedan

NASLOV: 11 nedelja
AUTOR: Radoslav Pavlović
REDITELj: Irena Ristić
POZORIŠTE: Jugoslovensko dramsko pozorište

      Vladimir Stamenković
      
       Izvođenje komada "Jedanaest nedelja" - čiji je originalni naslov književno nekorektan, jer je delimično napisan i cifrom - u najuglednijem od nekoliko centralnih srpskih pozorišta može da bude ili običan incident ili krupan presedan s opasnim, nesagledivim pos -ledicama.
       To je tipičan komercijalan pozorišni poduhvat, štetan ne zbog toga što je rđavo skrojen, već zato što je preduzet bez ozbiljnijih umetničkih pretenzija, pre svega s namerom da se na lak način dođe do profita. U njemu su i sadržina i forma tobože usklađeni sa zahtevima realističkog pozorišta, a u osnovi su izrazito antirealistički. Ni dramski likovi, ni tok fabule, ni idejna podloga radnje nemaju nikakve veze s realizmom, jer su shematični, iskonstruisani i lažni. U stvari, banalna priča o komšijskom zbližavanju za vreme bombardovanja Beograda, o seksualnim igrama u koje je upleten i izdajnički nastrojen domar britanske ambasade, o povratku iz rata pilota koji je oborio američki "nevidljivi" avion, upotrebljena je kao ram za uokviravanje trivijalne, vulgarne životne građe, oveštalih viceva, psovki i pornografskih scena.
       U predstavi Irene Ristić, ti prizori su postali za nijansu još drastičniji. Lako je moguće da se to dogodilo i bez rediteljkine namere, stoga što na pozornici sve deluje tako telesno, očigledno i opipljivo. Ali, ma šta da je bio pravi uzrok, u predstavi je dominirao opis onoga što neopozivo spada u psihološku, moralnu ili socijalnu patologiju, kao i grubi naturalizam i jevtina komika. A realizam traži nešto sasvim drugo: delikatan i uravnotežen prikaz šarolike, razuđene i složene stvarnosti.
       S prikazivanjem komada "Jedanaest nedelja" i vrhunsko pozorište koje je do sada bilo pošteđeno toga podleglo je manipulaciji koja je u proteklih desetak godina hotimično snižavala sve, pa i estetske standarde u srpskom društvu, dovodeći, između ostalog, i zvezde takozvane novokomponovane narodne muzike iz prigradskih krčmi pravo pred televizijske kamere, u samo središte našeg javnog života.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu