NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Širenje teritorije

      
       Gugl, najpoznatiji veb pretraživač, kupio je, prošle nedelje, Pyra Labs, kompaniju iz San Franciska, koja je stvorila prvu tehnologiju za pravljenje i održavanje veb-loga. U trenutku kupovine ova kompanija je imala više od milion i sto hiljada korisnika. Tako je Gugl, za samo dva meseca, ušao na velika vrata u svet novog medija - on-lajn novinarstva (krajem godine je uveo Google News).
       Osnivač Pyra Labs kompanije Ivan Vilijams ne može da sakrije svoje oduševljenje. Kaže da je to početak, vizija onoga što je on pokušao da uradi od početka. Deo te njegove vizije i vizije ostalih blogera je demokratizovanje načina na koji se stvaraju i emituju vesti kao i njihov uticaj u svetu velikih medijskih kompanija koje u velikoj meri kontrolišu šta će ljudi videti, čuti i pročitati.
       U “blogosferi” ovo sjedinjavanje je izazvalo velike reakcije, uglavnom pozitivne, čak i oduševljenje.
       To (kontrola vesti) naročito sada postaje aktuelno pred neminovni početak rata u Iraku. Sa sigurnošću se pretpostavlja da će državni vrh i vojska SAD ograničiti pristup informacijama kao i da će izabrati jednu ili nekoliko velikih kompanija koje će imati “ekskluzivno pravo” na distribuciju kontrolisanih vesti. Jedino što unosi nadu da će se bar nešto čuti, jesu Internet i blogeri, kojih u svetu ima već nekoliko miliona. A kad se dobra vest pojavi na nekom blogu, to se geometrijskom progresijom raširi u tili čas.
       Gugl, već sajber ikona, postaje najveći “proizvođač” i distributer vesti, možda i alternativnih vesti, ali, plaše se mnogi, može postati i njihov novi kontrolor.
       Oni koji se bave on-line novinarstvom podeljenog su mišljenja. Dok jedni misle da se ništa bolje nije moglo dogoditi, da blog i Gugl “pristaju” jedan drugom, da je to odličan “spoj” (“excellent fit”), da Gugl sad mora da pokaže kako nije samo još jedna glupava sajber kompanija, ili da je sve to samo interesantna medijska igra, drugi smatraju da je to tek centralizacija podataka, a ne samo poboljšanje pretraživanja.
       Postavlja se pitanje i da li će Gugl iskoristiti linkove sa veb-logova ili vesti sa njih da poboljša Google News. Na ovo pitanje predstavnik Gugla je odgovorio kratko: Ostanite na vezi.
       Opštem oduševljenju o ovom važnom događaju “podlegao” je i londonski “Gardijan”, koji ima i sopstveni veb-log, ali Mark Blejzer, jedan od pionira on-line novinarstva, iznosi svoje sasvim opravdane sumnje koje nisu u vezi sa političkim i sociološkim aspektom, već tehnološkim.
       To je, po njegovom mišljenju, još više “surfovanja” na netu, čitanje još više tekstova, komentara i članaka. Gugl mora uvesti još napredniji softver za snalaženje u toj gomili podataka ili ih deliti po svom nahođenju (automatizovanim, “automatskim” urednikom). Drugo, svi blogeri, potencijalni blogeri i oni koji traže blogove, postaju Guglove potencijalne “mušterije”.
       Ta ljubazna Guglova ponuda dovešće još više posetilaca na Guglov sajt, a od mnogo posetilaca nađe se poneko spreman da kupi nešto.
       Sajber svet je slobodan svet, sa velikim mogućnostima, a to kapital neće zaobići.
      
       M. DAMNJANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu