NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Lik “Jat ervejza”

Kroz promene JAT-ovog vizuelnog imidža može se pratiti istorija domaćeg marketinga

      Izabran je novi znak i logotip “Jat ervejza” kako odnedavno glasi ime nekadašnjeg JAT-a.
       Kroz promene JAT-ovog vizuelnog imidža može se pratiti istorija domaćeg marketinga. Plava elipsa na kojoj je pisalo JAT bila je jedan od simbola nekadašnje Jugoslavije. U vreme kada su na aerodromima informacije o sletanjima i poletanjima objavljivane na tri strana jezika: engleskom, francuskom i ruskom, JAT je svoj reklamni slogan “Letite avionima JAT-a” prevodio samo na engleski, tako da je prva rečenica koju su na engleskom savladali mnogi Jugosloveni bila FLY BY JAT. Svoj stari znak JAT je napustio devedesetih godina u vreme hiperinflacije i tada je polemika manje vođena oko kvaliteta novog znaka a više oko toga koliko će koštati boja kojom će biti ispisan na avionima.
       Rukovodstvo “Jat ervejza” svesno je značaja grafičkog identiteta kompanije. Branislav Novčić, pomoćnik generalnog direktora “Jat ervejza”, ističe da novi znak “nije samo grafička prezentacija kompanije već odraz onoga što se u ‘Jat ervejzu’ događa i priprema jer stare formule više ne važe, moraju se menjati navike, komunikacija između ljudi”.
       Da bi došao do novog znaka, “Jat ervejz” je raspisao međunarodni javni konkurs na kome je učestvovalo 333 autora sa ukupno 622 rada. Pored domaćih javili su se autori iz SAD, Kanade, Velike Britanije, Nemačke, Italije, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Hongkonga, Norveške, Makedonije, Hrvatske i Slovenije.
       Po mišljenju žirija i rukovodstva “Jat ervejza”, nijedno rešenje nije u celini ispunilo očekivanja tako da je izabrano rešenje koje predstavlja kombinaciju dva predloga. Autori novog znaka i logotipa su slovenački dizajneri Darko Miladinović i Eduard Čehovin. Čehovin ističe da je najteži deo posla bio “zahtev da se pobegne od skraćenice” jer je jedan od uslova rukovodstva kompanije bio da se grafičkim rešenjem postigne da Jat postane ime firme koje više neće asocirati na skraćenicu. Prema rečima Eduarda Čehovina, tačke na repu aviona prenosno znače “Hoću da se vozim Jatom i tačka”.
       Koautor nagrađenog rešenja Darko Miladinović kaže da bi želeo da se projekat ne završi time što će se novi znak pojaviti samo na trupu i repu letelica “već i na opremi osoblja, kabina, poslovnica, do šoljica za kafu”. Sa njim se slaže i uprava “Jat ervejza” koja ističe da će to biti dugoročan proces jer će promena obuhvatiti gotovo trista predmeta.
       Novi znak i logotip “Jat ervejza” biće predstavljen na koncertu Hozea Karerasa kojim naš avio-prevoznik obeležava sto godina od pojave civilne avijacije u svetu.
      
       V. S.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu