2524, maj 13 1999

IZAZOV DRUGE VRSTE

POZORJEM PROTIV DEMONA

Uprkos ratnom prolecu, Sterijino pozorje ce i ove godine tradicionalno poceti 26. maja

Zatoceni trenutkom u kojem se dogadja ono cega smo se najvise plasili i zateceni nizom pitanja, na jedno od njih, ono koje se donedavno postavljalo kao "igrati ili ne", odgovoreno je, bez mnogo dvoumljenja - igrom. Pozoriste i nema druge svrhe osim igre. Nije rec o otporu vec o nasusnoj potrebi, kaze Dejan Mijac.

Organizovati, medjutim, pozorisnu igru kao sedmodnevni festival u vreme pomahnitalog Velikog Mehanizma, nije samo principijelno vec i bezbednosno pitanje.

I kada je umirala Legenda, bas nekako u vreme Pozorja osamdesete, i kada se zemlja raspadala uoci malog prljavog junskog rata u Sloveniji, i kada je Pero Kvrgic zakazao pa otkazao da otvori poslednje zajednicko Pozorje, Igre su isle dalje. Tradicija "igrati uprkos" ovde je izazov druge vrste. Ne preti li opasnost da se plemenitost igranja markira pragmatizmom "nije nam, kao, nista"? Varijante za Zlo i za Dobro

U Srpskom narodnom pozoristu, domacinu Pozorja, predstave koje se od samog pocetka NATO agresije svakodnevno u podne igraju, za vreme vazdusne opasnosti se, po nalogu Uprave, prekidaju. U ime cega ce se izmeniti kriterijum opasnosti i straha za vreme festivala? Hoce li Smrdic i Zutilov prekinuti monolog pred sirenama i nastaviti sa istim zarom, kad one oduvaju kraj? Da li je to simultani realizam, prst u oko logici, obmana cula, mimezis? Sad, kad vise nismo, kao u pesmi Jovana Hristica, "udaljeni za korak dva od onog sto jesmo, onog sto je trebalo biti", vec idemo tim korakom? Opstih uputstava za upotrebu, naravno i nazalost, nema.

Direkcija Sterijinog pozorja je pripremila dve festivalske varijante. Ako Zlo prestane bice kao Pre, ako se nastavi, igrace se po Novom, u rano popodne i sa Okruglim stolovima kritike odmah posle predstava da bi se preduhitrili vecernji znaci opasnosti. U oba slucaja komercijala ustupa pred pozorisnom utopijom: svi ce, do poslednjeg pocasnog gosta sem clanova zirija, kupovati ulaznice po jedinstvenoj ceni od 20 dinara.

Pored svega sto je preguralo svih ovih godina, Pozorju je ovo prvi rat na sopstvenom terenu. Potkazivano od zivota, kao u dramama Duska Kovacevica, Pozorje je, u nekoliko poslednjih godina gubilo na atmosferi iscekivanja i carima neizvesnosti, s vremena na vreme je ukidano ili preseljavano, postajalo manje ili vise dobro skrojena repertoarska smotra, ali nije prestajalo da pokazuje tacno vreme savremene nacionalne drame, da odmerava nove glumacke osecajnosti i uzajamnosti "mora, ognja i leda i crne rupe koja ga gleda". Suocavanje sa sobom

Svetislav Jovanov, dramaturg i selektor Pozorja, veruje da bi repertoar i da, kojom srecom, "aveti nasledjenih mitova i demoni koji nas okruzuju nisu izbili na povrsinu", ostao manje-vise isti. "Ovo je sezona vrhunskih, ali retkih dometa", kaze Jovanov za NIN, "sezona mnogobrojnih promasaja, cak i katastrofa. To, medjutim, ne umanjuje globalnu sliku o kontinuitetu autenticnog istrazivanja u nasem pozoristu i njegovoj, narocito rediteljskoj vitalnosti. I ova situacija je potvrdila da pozoriste i danas, kao u anticko doba, predstavlja suocavanje jedne zajednice, polisa, sa samim sobom. S druge strane, pozoriste je, jos od prica o kralju Edipu, samoispunjavajuce prorocanstvo. Ne mislim na vizionarsku moc nasih pozorisnih stvaralaca, ali mnogo toga sto se zbiva izvan nas i u nama samima, pozoriste je davno anticipiralo, na mnoge odgovore je vec postavilo prava pitanja.

"Trudio sam se da pozorisna ostvarenja ne podvrgavam nikakvom konceptu i da sledim dva toka u nasem teatru. Jedan cine tragikomicke pozorisne strukture kao u predstavama 'Zenidba kralja Vukasina' i 'Karolina Nojber', koje se bave odnosom izluzije i stvarnosti i iz kojih se pomalja jedno autenticno tragicko osecanje. S druge strane, u rezijskim postupcima Jagosa Markovica i Gorcina Stojanovica, a zanimljivo je da su to predstave nastale na delima klasika Sterije i Nusica, vidi se suvereno istrazivacko poigravanje zanrovima. I iz tog utiska prividne lakoce pri prelasku iz zanra u zanr, pojavljuje se, takodje, tragicka slika sveta.

"Oba toka pruzaju potvrdan odgovor na aktuelno pitanje poslednjih decenija koje glasi 'da li je tragedija moguca'. Ove se dve tendencije suocavaju na najzanimljiviji nacin u dvema predstavama koje je rezirao Ljuboslav Majera. On rezira jednog klasika, Steriju, i jednog savremenog autora, Zeljka Hubaca; i ukazuje na to kako se neke neverbalne, istrazivacke metode razvijaju u okviru velikog profesionalnog poduhvata.

"Ako mi je zao sto neke predstave nema u ovogodisnjem repertoaru, to je sto nisam imao prilike da vidim 'Porodicne price' Biljane Srbljanovic u Hamburgu. Mislim da bi ona bila jedan dragocen korektiv, jedna nova dimenzija o tome kako nas drugi zamisljaju i vide. Mozda bi to, onoliko koliko pozoriste moze, doprinelo razresenju iluzija s obe strane rata. Nadam se da cemo za sledece, 45. Pozorje, sa vise savremenih dramskih tekstova i sa udobnije distance moci da gledamo ove, sada bolne arhetipske situacije o tome ko opseda Grad, koja Sfinga stoji na kapijama, koja zaraza pustosi u nama." Spisak potreba

Za 44. Sterijino pozorje, dva pozorista treba da prevale nimalo lak put iz Crne Gore (iz Podgorice i Budve), dva Sterijina komada da "razvedu komediju od smesnog" ("Zla zena" i "Rodoljupci"); dve somborske i jedna krusevacka predstava da potvrde dokazano - da pozorista van tzv. centra nisu tzv. provincija ("Zla zena", "Sumnjivo lice", "Otmica i vaznesenje Julijane K."); jedna bajka ("Zenidba kralja Vukasina") da podseti na to "da su svi odrasli bili deca samo se mnogi toga ne secaju"; da se, dalje, potvrde ili opovrgnu sumnje da je domace pozoriste, pre svega, umece rezije, (Lj. Majera dva puta, N. Milivojevic, J. Markovic, G. Stojanovic, M. Karadzic); da, konacno, dva savremena ("Otmica i vaznesenje Julijane K." Zeljka Hubaca i "Karolina Nojber" Nebojse Romcevica) i cetiri klasicna teksta ukazu na to, kao uostalom i same Igre, da u "grmljavini Boga Masine - nije ostalo samo cutanje".

Zagorka Radovic



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.