Arhiva

Poslušni i neposlušni

Dragan Jovićević | 20. septembar 2023 | 01:00
Poslušni i neposlušni


Kada je 2007. godine održan prvi put, festival Sinema siti bio je trejler kako jedan veliki grad, kao što je Novi Sad, u kome bioskopi polagano odumiru kao i u ostatku zemlje, postaje grad bioskop, sa ciljem da privuče što veći broj filmskih posetilaca oko kvalitetnih produkata savremene sedme umetnosti. Iz godine u godinu, Festival je ponekad iznenađivao i same organizatore, kada bi uspevao da igra na kartu više, za recimo iranski ili latinoamerički film. Rano je reći da je Sinema siti edukovao publiku za svega sedam godina rada, ali da je uspeo da eliminiše početničke greške i da se pozicionira kao posve interesantan i značajan festival za sam grad, svakako jeste.

Festival tako iz godine u godinu nudi takmičarski program domaće produkcije, u kome uspeva da prikaže premijerno barem po koji novi film. Tako je ove godine centralno mesto zauzimao film Mine Đukić Neposlušni, kojim je Festival startovao, ali i kojim se završio, trijumfom ovog ostvarenja u tri kategorije najbolji film, najbolja režija i glavna ženska uloga. Film je premijerno prikazan na Filmskom festivalu Sandens, u okviru takmičarske selekcije World Cinema Dramatic, a potom i u Roterdamu, Sofiji, Istanbulu, Prištini i Krakovu, gde je već pobrao brojna priznanja i simpatije. Ovo poetično ostvarenje je ljubavna priča o Leni i Lazaru, koje tumače mladi glumci Hana Selimović i Mladen Sovilj. Oni su prijatelji iz ranog detinjstva, koji se, nakon nekoliko godina koje je Lazar proveo studirajući u inostranstvu, ponovo sreću. Kreću na putovanje biciklom, koje ih vodi u avanturu u kojoj će saznati da li mogu da održe svoj nekadašnji bezbrižan dečji odnos i ispitati tanku linija koja razdvaja ljubavnike od prijatelja i zrelost od detinjstva.

Drugi program koji se uvek čeka sa posebnom pažnjom i po kojem je ovaj festival originalan, svakako je Up to 10.000 Bucks, selekcija filmova iz celog sveta, snimljenih budžetom manjim od 10.000 dolara, za koju je ove godine bio prijavljen rekordan broj filmova. Revijalni filmski program predstavljen je kroz selekciju 360 i donosi pregled originalnih ostvarenja nezavisne filmske scene, Fresh Danube Films, obećavajuće debitantske filmove mladih autora iz regiona, a Beldoks Sinema siti najzapaženije dokumentarne filmove sa Beldoks festivala.
Još jedan od noviteta ove godine predstavlja pokretanje Dunavske festivalske mreže koju čine Egzit, Mikser i Sinema siti festival koji su prepoznali potencijal kreativnih industrija da pretvore gradove u posećene turističke destinacije i pokrenu kreativnu ekonomiju grada. Kroz aktivnosti kao što su radionice, konferencije i specijalni programi za medije, ova mreža promoviše rastući potencijal festivala za razvoj turizma i pokretanje ekonomije u podunavskom regionu. Projekat je podržan od strane Evropske unije i Austrijske razvojne agencije ADA, a promovisan na ovogodišnjem Mikser festivalu.



Ipak, inovativni filmovi nezavisne produkcije i ove godine su bili u fokusu šire festivalske publike. Tu su bile duhovita i ekscentrična priča Seks, droga i oporezivanje, danskog reditelja Kristofera Boe, koji je već sa svojim prvim igranim filmom nagrađen na Filmskom festivalu u Kanu. Ovo ostvarenje publiku vraća u uzbudljivo doba hipi pokreta u Skandinaviji kroz veseo i kontroverzan životni put dva neobična prijatelja. U Francuskoj je septembra 2011. u svim medijima odjeknula priča o iznenadnom nestanku slavnog pisca Mišela Uelbeka. Istraživši sve spekulacije, od vanzemaljske otmice do umešanosti Al kaide, francuski reditelj Gijom Niklo, kroz sjajnu komediju Otmica Mišela Uelbeka dolazi do neočekivanog razrešenja ove misterije, u koje je uključen i sam Uelbek. Selekcija 360 predstavila je ove godine i jedno debitantsko ostvarenje - očaravajući film o uzbudljivoj koreografiji svakodnevnog života Čudna mala mačka, mladog nemačkog reditelja Ramona Curhera. Iako tek njegov prvi film, Čudna mala mačka je prikazan i višestruko nagrađivan na festivalima širom sveta. Nova uzbudljiva tragikomedija kanadskog reditelja Denisa Kotea, Vik i Flo su videle medveda, nagrađena Srebrnim medvedom na prošlogodišnjem Berlinalu, zaintrigiraće publiku svojevrsnom mešavinom drame, film noara i crnog humora.

Tu je i novi film uvek kontroverznog Takašija Mike, koji je od devedesetih godina pa do danas snimio neverovatnih 90 filmova. Doušnička pesma: tajni agent Reiđi je adaptacija serije mangi koja donosi priču o nespretnom policajcu Reiđiju koji ima dva životna cilja - da služi svojoj zemlji i da izgubi nevinost i koja se prepliću u ovoj akcionoj komediji punoj spekulacije, intrige i čiste zabave. Prikazano je i najnovije ostvarenje najkontroverznijeg, višestruko nagrađivanog japanskog reditelja Siana Sona, jedinstvenog po svojevrsnom uvidu u mračnu stranu ljudske prirode i japanskog društva. Film Zašto se ne igraš u paklu? je intrigantna akcija koja počinje kada jedan slučajni prolaznik biva zamenjen za filmskog reditelja i nađe se usred gangsterskog obračuna.



Pingpong leto, američkog reditelja Majkla Tulija koji je proglašen jednim od 25 novih lica nezavisnog filma na listi Filmmejker magazina, sa sjajnom Suzan Sarandon u glavnoj ulozi, filmski je spoj pingponga, rep muzike i estetike osamdesetih, na čije je snimanje reditelj čekao više od 20 godina! Crna komedija Krvavo leto, bruklinskog reditelja i pisca Onura Tukela, inteligentnim i oštrim humorom priča o vezama, privlačnosti i večitim besmislicama života, kroz neobičnu sudbinu koja glavnog lika stiže jedne večeri u mračnoj njujorškoj uličici. Ples stvarnosti je nedvosmisleno jedinstven autobiografski projekat legendarnog čileansko-francuskog autora Alehandra Hodorovskog, koji je prethodnih šezdeset godina sarađivao sa najvećim umetnicima svog doba. Prikazan na Filmskom festivalu u Kanu prošle godine, film je originalna rekonstrukcija potpuno neverovatnih životnih avantura autora, koja budi maštu gledalaca i pomera granice mogućeg.