Arhiva

Investicije u kvalitet

Nikola Vujačić | 20. septembar 2023 | 01:00
Investicije u kvalitet


U uslovima rastuće globalizacije, ubrzanja i povećanja obima spoljne trgovine, praćenim uključivanjem Srbije u najveće multilateralne trgovinske sisteme sveta, investiranje u konkurentnost predstavlja jedini put napred. Ovo podjednako važi za svakog učesnika agrobiznisa, od individualnog poljoprivrednika do izvoznika prerađenih poljoprivrednih proizvoda. Zbog toga bi sve kompanije u Srbiji trebalo da budu posvećene konstantnom trudu i naporu u cilju unapređenja proizvodnih performansi, kako na domaćem tržištu tako i na stranim.

To je i poslovna filozofija Viktorija grupe, a rezultat je činjenica da proizvode plasiramo na tržišta više od 30 zemalja sveta. Već dve godine za redom ostvarujemo izvoz u vrednosti od oko 10 odsto ukupnog izvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda Republike Srbije.
Paralelno sa tim, Viktorija grupa ulaže u kooperante, daje im priliku da rastu sa nama, da povećavaju prinose i snižavaju cene koštanja proizvodnje, da primenjuju najsavremenije tehnike i da svaki od njih 40.000 povećava konkurentnost. Time se povećava konkurentnost i naše kompanije i svih angažovanih u agrobiznisu.

Ali, poboljšanje konkurentnosti snižavanjem cene koštanja nije beskonačan proces, već ima svoje jasno određene granice. Zato nam jedino preostaje fokus na kvalitet i razliku koje naši proizvodi imaju u odnosu na konkurenciju. Pri tome, pojedina strana tržišta imaju specifične zahteve u smislu kvaliteta i primenjenih standarda u oblasti proizvodnje, prerade i plasmana poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, koji se ponekada razlikuju od zahteva na domaćim tržištima. Region karakteriše zajednička želja velikog broja zemalja da postanu članice Evropske unije i u tom smislu zahtevi tržišta EU predstavljaju na neki način i vodilju za sve kompanije u regionu. Usvajanjem i implementiranjem ovih zahteva i standarda u domaćoj proizvodnji postiže se veća zastupljenost domaćih proizvoda na tržištima EU, ali i zemalja regiona koje gravitiraju ka njoj.
U tom smislu investicije u dostizanje ovih zahteva ne treba posmatrati kao neophodni trošak potreban za učešće na izvoznim tržištima, već će uskoro to biti preduslov za poslovanje i na domaćem tržištu, budući da Srbija, integracijskim procesima u koje je uključena, postaje sastavni deo međunarodnog tržišta.

Zajedničko svim tržištima je da potrošači, kako domaći tako i strani, teže da za svoj novac dobiju proizvod najvišeg kvaliteta. Ispunjenje zahteva potrošača zajednički je posao za sve učesnike privatnog, ali i javnog dela agrobiznisa. Svako na ovom zajedničkom zadatku ispunjenja rastućih zahteva potrošača ima svoju ulogu u institucionalnom, zakonodavnom i finansijskom smislu i jedino podstaknute odgovarajućim merama javnog sektora aktivnosti njegovog privatnog dela proizvođača, prerađivača i prometnika mogu imati pun efekat.

Pristup finansijskim sredstvima pod uslovima koji mogu garantovati dugoročnu održivost projekata u poljoprivredi, sa dugim i skupim procesom proizvodnje, nestabilnim tržištima i direktnoj izloženosti uticajima nepredvidivih vremenskih prilika, jeste od presudnog značaja za uspeh. Na dugom putu koji je prešla do sada, Viktorija grupa je investirala sopstvena, te sredstva komercijalnih banaka i međunarodnih finansijskih institucija kako bi postala jedan od lidera agrobiznisa Srbije i regiona. Verujemo da je to, ipak, samo početak i da svi zajedno možemo daleko dalje i bolje, a za to je potrebna sinergija donosioca odluka iz javnog i privatnog sektora.