Arhiva

I cena i usluga, i Švajcarska i Srbija

Svetlana Velimirović | 20. septembar 2023 | 01:00
I cena i usluga, i Švajcarska i Srbija


Pred početak poslovnog sajma Grafima koji se 38 godina zaredom održava na Beogradskom sajmu, od 28. septembra do 1. oktobra, želimo da predstavimo po mnogo čemu neobičnu kompaniju, a koja je prošle godine bila domaćin Sajma Grafima.
I cena i usluga - to je moto kompanije Orakal Polikarbonati, čime se želi naglasiti da klijent uz dobru cenu dobija i dobru uslugu, ali i da ta usluga takođe mora imati svoju cenu. Poslednjih godina, cena je skoro svuda postala prva stavka poređenja, ali u ovoj kompaniji usluga deli prvo mesto sa cenom, i tu nema kompromisa, tvrdi vlasnik i direktor Dejan Karić.

Neobičan spoj mentaliteta Švajcarske i Srbije uz posvećeni timski rad doveo je Orakal Polikarbonate na zavidno visok nivo organizovanosti na sva četiri svoja prodajna mesta i obezbedio neprekidni rast od samog stvaranja 2002. godine. Vlasnik kompanije ipak posebno naglašava druge vrednosti svoje firme, a to je prvenstveno odnos prema ljudima, bilo da su to zaposleni ili klijenti - kupci, kao i negovanje moralnih vrednosti kako poslovnih, tako i onih osnovnih ljudskih vrednosti. To je bitno reći odmah na početku, jer cilj samog postojanja firme nije puko stvaranje profita, već stvaranje ugodnog radnog okruženja, gde će se svi ljudi osećati kao ljudi a ne kao deo neke poslovne mašinerije.

Naravno, profit se mora stvarati da bi se uopšte mogao održati takav vid poslovanja, jer prilično skupo je voditi firmu u kojoj želite redovno da obučavate zaposlene, obnavljate sve potrebne radne resurse, uslišite svaku zamerku klijenata, redovno uvodite novitete i za robu i za organizaciju rada itd. - lista tih uslova je preduga za jedan članak u NIN-u.

Ali, da ipak pomenemo i standardne poslovne činjenice. U oblasti prodaje materijala iz uvoza koji se koriste većinom u reklamnoj industriji, kompanija Orakal Polikarbonati zastupnik je vodećih evropskih i svetskih proizvođača i lider na domaćem tržištu već nekoliko godina. Vlasnik Dejan Karić izbegava da pominje reč liderstvo, jer prečesto mnogi sebe nazivaju nekakvim liderima, ali ovde to liderstvo podaci iz APR nedvosmisleno pokazuju u ovoj maloj ali dinamičnoj i rastućoj branši. Do te pozicije kompanija nije stigla preko noći, već posle 15 godina stabilnog razvoja, kao i zahvaljujući činjenici da je u svim segmentima poslovanja, od izbora robe pa do razvoja karijere zaposlenih, uvek kvalitet bio na prvom mestu, uz obavezni višegodišnji plan razvoja. Broj jedan je ova kompanija i po broju zaposlenih, jer pedesetak zaposlenih u ovoj branši je skoro duplo više od proseka, a sve iz razloga davanja usluga, ali i jasne razvojne orijentacije.

Neuobičajeno za Srbiju, poslovni put firme Orakal Polikarbonati odredile su činjenice da je vlasnik i direktor Dejan Karić 19 godina radio u Švajcarskoj, pre toga njegovi roditelji u Nemačkoj, i da u Srbiji skoro nikada nisu živeli od plate, već od privatnog preduzetništva, pa i u dobu socijalizma 70-ih godina. Odluka da se vrati u Srbiju i pored stečenog državljanstva Švajcarske, i da ovde nastavi privatni biznis, bila je zasnovana na jasnom sagledavanju poslovnog ambijenta obe zemlje, odnosu mentaliteta u Švajcarskoj i Srbiji, kao državama koje se po mnogo čemu drastično razlikuju. Stoga je poslovna filozofija firme svojevrsna kombinacija švajcarske preciznosti i organizacije, kao i domaće kreativnosti kroz neprekidnu obuku zaposlenih i unapređenja sistema rada. Vlasnik kompanije napominje važnost prihvatanja promena i stalnog modernizovanja procesa rada, gde zaposleni kroz timski duh donose prednost svojoj kompaniji.

Recite nam kako je uopšte nastala kompanija Orakal Polikarbonati?

Osnivanje je usledilo iz kupovine dela poslovanja tadašnje privatne firme Orakal Jugoslavija d.o.o. 2002. godine, pod prvobitnim nazivom Orakal SC sa sedištem u Smederevu i prodajnim mestom u Beogradu sa pet zaposlenih. Tri godine kasnije, kupovinom drugog dela firme Polikarbonati d.o.o. i poslovnice u Novom Sadu, broj zaposlenih raste na oko 15, i tako naziv firme postaje Orakal Polikarbonati. Time su preuzeta i zastupništva nekoliko najpoznatijih evropskih i svetskih proizvođača koji su decenijama u samom vrhu u svojim oblastima. Još u startu 2002. godine, postavljen je stabilan temelj održivom rastu firme, koji se ubrzava od 2007. godine, povratkom vlasnika u Srbiju. Uvođenjem sistema menadžmenta poslovanja po ISO standardima dodatno se od 2011. godine podiže kvalitet poslovanja. Sledi otvaranje prodajnog objekta u Podgorici 2012. i u Kragujevcu 2014. godine, sa uvek zdravim poslovnim rastom, tako da danas firma ima 56 zaposlenih i poslovnice u četiri grada - sumira istorijat vlasnik Dejan Karić.

Da li ste u međuvremenu menjali ili širili delatnost firme?

Od početka, okosnicu našeg poslovanja čini uvoz kvalitetnog repromaterijala za reklamnu industriju, prevashodno iz Zapadne Evrope, a pošto imamo dobro opremljen vozni i mašinski park, pored trgovine, klijentima nudimo i nestandardne usluge prilagođene njihovim pojedinačnim potrebama. Manji deo materijala uvozimo iz Kine, za potrebe gde cena igra dominantnu ulogu, a od 2013. godine za naše klijente uvozimo i mašine koje koriste te iste repromaterijale.

U segmentu mašina smo išli obrnutim putem, od nižeg ka višem kvalitetu, jer su poznati svetski brendovi već imali svoje zastupnike u Srbiji. Uvozimo kineske mašine srednjeg i višeg kvaliteta, iako Kina ima i mašine najvišeg kvaliteta, ali one zbog cene ne bi imale kupce u Srbiji, i tako se opredelili za uvoz mašina ciljane vrednosti oko 30-40 odsto jeftinijih od poznatih svetskih brendova, a da ipak mogu uraditi skoro sve kao i te skuplje brendirane mašine.




Deo vašeg programa prodaje i usluga izlazi iz kruga reklamne industrije i zalazi u građevinarstvo?

Da, dobar deo materijala se koristi u građevini, posebno u enterijeru. To se najviše primećuje u našem, takođe veoma važnom, sektoru maloprodaje gde klijenti često sa nama dele svoje ideje i načine kako naše materijale upotrebljavaju u cilju podizanja funkcionalnosti ili ulepšavanja životnog prostora.

Samo ukratko da spomenem najpoznatije primere: širok program LED osvetljenja, za staklene površine sigurnosne folije protiv lomljenja ili zaštite od uticaja UV i sunčevih zraka, koje se mogu koristiti za zgrade i automobile, leksan i pleksiglas ploče za izradu nadstrešnica, pregradnih zidova, zatvaranje terasa ili kao ispuna na nameštajima, itd. Poslednjih godina sve više se grade poslovni i stambeni prostori sa velikim staklenim površinama gde su folije za zaštitu od sve većih temperatura i UV zraka neophodne u cilju povećanja komfora, kao i ušteda u potrošnji električne energije prilikom hlađenja prostorija. Pored toga, tražene su i folije sa ogledalo efektom, dekorativne folije u raznim dezenima za prozirne pregrade u kancelarijama koje daju snažan estetski utisak ali i obezbeđuju privatnost zaposlenima. Takođe, prozirne folije za UV zaštitu izloženih artikala od oštećenja u prodajnim izlozima, zaštita karoserija automobila od fizičkih oštećenja kamenčićima i još mnogo toga...

Vaši planovi za naredni period su verovatno brojni?

Svakako su brojni. Prvo je da planiramo zdrav rast, od nekih 15%, jer veći rast je teško ispratiti bez žrtvovanja ključnih principa kojih se držimo. Jedan od njih je da poslujemo na strogo tržišnim principima, bez upliva politike i traganja za poslom putem poznanstava i veza, kao i bez jurnjave isključivo za profitom. Profit jeste važan u svakom biznisu, ali nama je važnije stvaranje jakih partnerskih odnosa na duge staze. Vrlo teško je dokazati klijentima da ne jurite samo profit, ipak smatram da smo uspeli u tome jer nam se klijenti skoro uvek vraćaju i uvećavaju saradnju sa nama. A kao bitnu novinu, želimo da u okviru svojih mogućnosti, kroz različite akcije pružimo podršku razvoju dualnog obrazovanja koje vraća u škole kombinovanje rada u preduzeću bar dva dana u nedelji i učenje teorije u školskoj klupi. Taj sistem školovanja poznajem dobro iz Švajcarske, i primenljiv je u Srbiji. Da bi se proizvodnja nekako povratila u Srbiji neophodno je osposobiti srednjoškolce da imaju praktičan rad i da mogu izabrati sebi odgovarajaće zanimanje, a ne da uče beskorisne stvari i onda na žalost i štetu svih nas, ne mogu naći posao nigde u svojoj struci. I da ti mladi ljudi ne odlaze iz Srbije, pa ako i odu da se ubrzo vrate, što direktno iz svog iskustva mogu dokazati. Dobro je otići negde u svet i naučiti nešto novo, ali je još lepše kada se vratite u Srbiju i primenite to znanje, bar je moje iskustvo takvo.

Moj krajnji lični i poslovni cilj je da kompanija ostane zdrava, da preuzmu i nastave da je razvijaju moja deca pametno koristeći stečena iskustva. To nije nikakva moja nova mudrost, bar 150 godina unazad se zna da su najstabilnije kompanije porodične firme vođene drugom ili trećom generacijom naslednika. Obavezno moramo pomenuti da je moj brat od početka uz mene u firmi, neki njegovi prijatelji i moji prijatelji takođe, čak i sin jednog prijatelja kao mlađa generacija, moja supruga takođe, tako da ima velikog potencijala da jedna kvalitetna mlada osoba nasledi i unapređuje posao narednih nekoliko decenija, kao svuda u svetu. Sve to, naravno, uz zadržavanje ljudskog i fer odnosa ka zaposlenima prvenstveno, jer uzaludno je sve ako se rad u firmi pretvori samo u posao i brojke, to svakako ni vlasnicima ni zaposlenima ne ide u korist. Ovo isto bih poželo svim privatnim firmama, da uz višedecenijsko postojanje obezbede i svojoj deci i svojim zaposlenima osećaj sigurnosti u životu, kao i mogućnost napredovanja kako u poslovnom, tako i privatnom životu. Uz malo više međusobnog uvažavanja, i u Srbiji možemo biti srećni i zadovoljni svojim radom zaključuje na kraju razgovora Dejan Karić.