Arhiva

Najjača valuta budućnosti

Danijela Purešević | 20. septembar 2023 | 01:00

Ništa nije ostvareno dok prethodno nije odsanjano” - glasi aktuelni slogan New Moment-New Ideas Company na čijem čelu je Dragan Sakan, psiholog po obrazovanju, u našoj sredini pionir i već tri decenije jedna od vodećih ličnosti na polju marketinga i advertajzinga. Tokom poslednjih desetak godina on je demonstrirao izuzetnu veštinu balansiranja na žici nad tranzicionim provalijama između lokalnog i globalnog, između populizma i elitizma, između namenskog i larpurlartizma, naravno, između arta i advertajzinga. Tokom tri decenije rada on je iz sveta jasno definisanih uzročno-posledničnih odnosa sve dublje uplovljavao u fluidne prostore kreativnosti. On je spiritus movens različitih projekata koji su nastajali u interakciji i približavanjem arta i advertajzinga, a koji će se pokazati značajnim za kulturnu produkciju na ovim prostorima, ali i za plasman naše kulture u svetu. Konačno, reč je o projektima bitnim za uspostavljanje svakodnevnog kreativnog kulturnog dijaloga.

Vaše trodecenijsko bavljenje marketingom i oglašavanjem dozvoljava mogućnost svođenja i uopštavanja. U tom smislu, čini se da je jedan od dominantnih aspekata vašeg rada stalno poigravanje, mutiranje i redefinisanje odnosa globalnog i lokalnog u konceptu i strategiji vašeg delovanja.

- Odmah posle pada Berlinskog zida počeo sam globalnu karijeru sa tada opšteprihvaćenim sloganom: Misli globalno - radi lokalno. Osetio sam i sve prednosti globalizacije (tada smo sarađivali sa najkreativnijom advertajzing agencijom sveta i radili za najveće svetske klijente), ali i nedostatke (kad se ta najveća agencija raspala i konačno prodala).

Oduvek sam znao da je globalizacija nezaustavljiv proces (tehnologija, Internet, globalni trendovi), a oduvek sam želeo da, koristeći prednost globalizacije i poštujući pravila svetske igre, stvorim lokalnu ideju koja će postati regionalna, možda i globalna.

New Moment - moja nova Idea Company - posluje pod sloganom voli lokalno - misli regionalno - radi globalno.

Kreativnost je neobičnost, i lokalne ideje imaju šansu na globalnom kreativnom tržištu. Regija je i veće tržište i veća mogućnost za nove ideje koje proističu iz sinteze multikulturalnosti. Da bi ideja postala globalna, mora da koristi dostignuća savremene civilizacije i novih tehnologija.

I kada se dogodio ključni zaokret od “Misli globalno, radi lokalno” ka “Voli lokalno - misli regionalno - radi globalno”?

- Konačan zaokret je bio 1998. Srce naše kompanije je bio Beograd. Tu se kreiralo, a radili smo u inostranstvu. U istom trenutku kad smo postali Agencija godine Nove Evrope (1998), agencija je počela da nestaje. Odlazili su najbolji kreativci, klijenti, multinacionalne agencije. Nestajalo je nešto što sam stvarao ceo život.

Tada sam, na festivalu Nove Evrope u Portorožu, napravio jednu multimedijalnu prezentaciju - instalaciju o Erosu i Tanatosu (učestvovali su i poznata dramska umetnica iz Qubljane Tanja Ribič i Yej). Tada sam rekao - ako ne možemo više da budemo najbolji u Novoj Evropi, napravićemo nešto da budemo najbolji u Evropi. Verovao sam u svoje ljude i novi koncept. New Moment - New Ideas Company.

Ali, problem vizija je što ih mnogi teško prepoznaju, mnogi ne veruju, a neki i ne žele da ih slede. Postoje i oni koji veruju.

Istovremeno sam imao podršku velikih svetskih kreativnih ljudi, i finanskijsku i kreativnu podršku bosova Saatchi&Saatchi agencije, kancelariju u Londonu...

Razmišljao sam možda da ostanem, ali sam suviše veliki individualac. Opredelio sam se za gostoprimstvo renesansnog mediteranskog grada Pirana, koji je postao vrata Evrope a Beograd je bio srce, mesto za stvaranje i kreativnost. Odatle su kretale ideje za celu Evropu.

Na koji način je kroz vaše iskustvo i bavljenje marketingom evoluirao odnos prema kreativnom mišljenju, prema umetnosti?

- Advertising Age (Vašington, 1990), žaleći što nestaje advertajzing iz Beograda, napisao je da sam ja čovek koji je u regiji transformisao propagandu u savremeni advertajzing. Ja sam im tada odgovorio da mi se čini da se savremeni advertajzing pretvara u propagandu. Tada mi se činilo da se moja “Pretty Woman” (knjiga napisana u slavu advertajzinga) pretvara u vešticu.

S obzirom na to da je kreativnost multimedijalna, sa kreativnim timom nastavio sam da proizvodim ideje iz drugih oblasti ljudskog duha.

Prvo sam beogradsko izdanje časopisa New Moment pretvorio u časopis za art & advertising Nove Evrope - (Istočna i Centralna Evropa) pod sloganom New Europe - New Creativty. Časopis je izlazio na engleskom, nalazio mesta u knjižarama Evrope i dobijao evropske nagrade.

Zatim sam u Piranu otišao u psihologiju i napravio New Moment uživo - Ideas Campus - evropska škola za ideje.

U okviru Ideas Campusa dešavala se proizvodnja ideja. Veliko iskustvo je bila produkcija video opere “Čovek koji je zamenio svoju ženu sa šeširom” - i zbog poremećaja percepcije (aktuelna pojava), kao i zbog druženja sa jednim od vodećih svetskih savremenih kompozitora Mihaelom Najmanom. Onda je New Moment, zajedno sa poznatom kolektivnom umetničkom grupom IRWIN mapirao umetnost istočne Evrope - East Art Map.

I u Beogradu je otvorena multimedijalna galerija ideja (Ideas Gallery) u okviru koje je Ideas Club.

U Ideas Gallery će biti predstavljene nove svetske ideje iz arta i advertajzinga. Već u septembru gostuje jedan od osnivača pop arta - Tom Phillips, član Kraljevske akademije iz Londona. Budući da sam ja ili član ili predsednik mnogih svetskih advertajzing festivala (Epica, New York Festivlas, Cresta IAA, Mosconj International Advertising Festival,...), prikazivaće se i nove tendencije iz sveta reklame.

U septembru će predsednik festivala Golden Drum predstaviti 10 godina razvoja reklame u Novoj Evropi. Na evropsku kreativnu scenu žele da izađu mladi kreativci New Momenta (među kojima su i moji sinovi, i deca mnogih mojih prijatelja). Zbog njih sam se vratio na reklamnu scenu i želeo bih da ih inspirišem da zablistaju punim sjajem. Da svojim idejama i znanjem stvaraju i lokalne i regionalne i globalne brendove.

Ponovnim povratkom u reklamu zajedno sa svim prethodnim aktivnostima stvorio sam agenciju koju sam oduvek sanjao. New Moment-New Ideas Company.

Nulta tačka vaše emancipacije od striktnih okvira advertajzinga, dakle, širenje ideje ka sintezi arta i advertajzinga, koja je bila zapažena i prepoznata u široj javnosti, bilo je uspostavljanje časopisa New Moment početkom 90-ih. Časopis New Moment, ljudi okupljeni oko njega, kao i celokupna prateća atmosfera, danas se prepoznaju i kontekstualiziju kao značajan segment naše kulturne scene devedesetih. Kako se dogodilo takvo, zapravo ekscesno proširenje delatnosti vaše marketinške agencije?

- Nesreće početkom devedesetih potpuno su onemogućile kreativni rad agencije. Sankcije su dovele i zabranu putovanja i saradnje sa našim inostranim partnerima. Tada je nastao slogan Creativitdž for Life (kreativnost za život).

Nalazili smo se u situaciji kad je sve nestajalo.

Odlučili smo se da stvaramo novi život, novu budućnost, nove momente. Doneo sam i dve apsurdne odluke - da stvaramo nove agencije u regiji i da pokrenemo luksuzni časopis - New Moment.

Nismo imali ništa. Osim ideja.

I tada je počela “kultura nemogućeg”. U Hilandarskoj 14 u Beogradu bilo je “pusto ostrvo” gde se bežalo od realnosti i kreiralo. Reklameri su postali umetnici nemogućeg, a umetnici avangardisti reklame. Ideje su prelazile granice. Stvaralaštvo je pobeđivalo rušenje. U Hilandarsku 14 su stizale stotine nagrada i priznanja Iz celog sveta.

Često govorite o tome kako su ideje i kreativnost najjača valuta budućnosti. Kakav je rejting ideja na našoj lokalnoj berzi?

- Kad kažem ideja, mislim na analize, istraživanja, strategiju ... Da bi se ideja pretvorila u pobedničku ideju, potreban je i tvrd rad. Bile bi nam korisne takve pobedničke ideje u svim oblastima života.

Kreativnost (mediji, reklama, dizajn, film, muzika, art...) i igra (sport, kompjuteri) jesu među najrazvijenijim biznisima u svetu.

Beograd ima i neobične ljude i veliki potencijal mladih kreativnih ljudi. I kad sam davno napisao slogan Beograd - grad ideja, mislio sam da je to glavni strateški potencijal razvoja Beograda. Beograd bi mogao da bude i regionalni centar i značajno evropsko kreativno mesto. Kad se razvije kreativnost, ona razvija i turizam, i trgovinu, i ljudi bolje žive. Svako društvo, da bi napredovalo, mora da razvija i stvaralaštvo i proizvodnju. Da to brendira. Da uspeva i na lokalnom i na regionalnom i globalnom tržištu.

U konceptu onoga što se naziva Dragan Sakan - New Moment - New Ideas Company, pored galerijske i izdavačke delatnosti, najatraktivniji segment svakako je Ideas Campus koji se održava u Piranu. Koja je ideja i koncept Ideas Campusa?

- Koncept Ideas Campusa dat je u Manifestu (www.newmoment-ideascampus.com). Citirao bi samo delove:

Inspiration (inspiracija)

Kreativnost ne može da se nauči, ali može da se inspiriše da zablista punim sjajem.

Discovering (otkrivanje)

Ideje su svuda oko nas. Astronomija, filozofija, reklama, fudbal...

Ideja je ni manje ni više nego nova kombinacija starih

elemenata.

Emotions (emocije)

Ideas Campus veruje u empatiju,

intuiciju, emotivnu kreativnost...

Achievment (dostignuće)

Ništa nije ostvareno dok prethodno nije odsanjano

Satisfaction (zadovoljstvo)

I kreativci su ljudska bića i bolje rade ako ponekad “napune baterije”.

Prvi Ideas Campus održan je pod sloganom “Najbolje se vidi srcem - Mali Princ”, drugi sa sloganom “Ništa nije ostvareno dok prethodno nije odsanjano”, a ovaj treći koji je počeo u petak 22. avgusta ima slogan “Misli kao Leonardo!”

Ovogodišnji Ideas Campus otvario je Edvard de Bono, jedan od najvećih mislilaca, i pisac knjiga o kreativnom mišljenju. Pored ostalih poznatih predavača iz svih oblasti ljudskog duha, posebna pažnja bila je posvećena danskom futurologu Rolfu Jensenu, piscu svetskog bestsellera “Dream Societdž”.

New Moment tom prilikom izdaje na srpskom njegovu novu knjigu Heartstorming. (Oluja u srcu koja je, smatra on, značajnija od oluje u mozgu. Ulogu mozga i informacija sve više preuzimaju kompjuteri, a nama ostaje srce)

Ove godine u Piranu su delegati iz 29 država sveta. Možda planiram da otvorim Ideas Campus u Beogradu. Imam poziv od uglednog kolege da napravim advertajzing festival u Beogradu. i poziv da da Ideas Campus bude i na Santoriniju, Budimpešti...