Arhiva

Fascinacija kao ogledalo kola

Ana Vučković | 20. septembar 2023 | 01:00

Nastavljajući tradiciju aktivnosti u oblasti kulture, Kompanija DaimlerChrysler Srbija i Crna Gora i Mercedes-Benz objavili su konkurs za izbor najbolje fotografije s temom “Fascinantno!”. Od pristiglih više od 2 000 fotografija u konkurenciji, što amatera, što profesionalaca, žiri je izabrao i na nedavnom Sajmu automobila proglasio pobednike. Naziv izložbe je otuda što je projekat namenjen fotografima koji su trenutak fascinacije situacijom, pojavom, luksuzom, stilom, prirodom, autentičnošću, strašću ili dizajnom zabeležili digitalnim ili analognim fotoaparatom.

Angažman Mercedes-Benz-a na projektima u različitim oblastima kulture širom sveta, osvedočen je kod nas na lokalnom nivou prošlogodišnjom saradnjom s Nacionalnim muzejem u Beogradu i uspešnom izložbom “Impresivno!” Sada je saradnja nastavljena u segmentu fotografije kako bi se ta oblast kod nas još više unapredila. Predsednik internacionalnog žirija bio je direktor muzeja Mercedes-Benz-a u Štutgartu Volfgang Roli, koji je došao i na Sajam automobila, gde je izložba fotografija prvo postavljena.

Odakle inicijativa za ovakav konkurs i izložbu?

- Inicijativa je stigla na uobičajenoj bazi i zahvaljujući kontaktima sa kolegama. A i prošle godine smo počeli kooperaciju s vašim Narodnim muzejem, s izložbom na kojoj su bili zastupljeni impresionisti. Mercedes-Benz je bio jedan od glavnih sponzora. Tada smo veoma spontano ušli u ovaj posao, ali je upravo taj spontani, mali fini događaj odlično prošao. Bili smo veoma zadovoljni i prosto odlučili da nastavimo.

Posebno ste zadovoljni saradnjom s kolegama iz naše zemlje.

- Moram da čestitam ovdašnjim kolegama zbog veoma širokog razmišljanja o konceptu “Fascinacija!”. Bilo mi je zadovoljstvo da sarađujem s tako otvorenim organizatorima, kao i što sam bio član žirija koji nije insistirao da Mercedesova zvezda mora da bude na fotografiji. Zato ima puno tzv. slučajnih snimaka, a puno i snimaka profesionalaca. Ima i dosta radova poluprofesionalaca. Sve to pokazuje koliko je široka i šarolika raznolikost fotografija i koliko sve to predstavlja refleksiju društva. Jer, fascinacija u ovoj zemlji jeste pomalo različita, ali je, ipak, povezana s javnošću i ljudima ove zemlje. Gledam ove izložene fotografije i vidim mnogo humora, kreativnosti, senzibilnosti prema arhitekturi i estetici, lepote i poštovanja prema prirodi. A kiča nema! Qudi preko fotografije izražavaju osećanje fascinacije. Upravo je to fascinantno.

Ali, naslov “Fascinantno!” je veoma jak, gotovo pretenciozan.

- Možda, da. Ali nama je bilo zadovoljstvo da podržimo kolege impresionirane konceptom fascinacije. Za mene je to sveobuhvatno shvatanje, mišljenje o konceptu koje u početku verovatno nije bilo toliko očigledno i logično za sve, ako imamo u vidu da nije prošlo mnogo vremena. Drugo, osećaj fascinacije jeste direktno povezan s automobilima. Povezan je i s logom kompanije. Ukoliko putujete po celom svetu, ljudi će vas svugde prepoznati po trokrakoj zvezdi. Brend je mnogo jak. Uostalom, čak i kada ne vozite baš vi “mercedes”, ljudi jednostavno ostaju – fascinirani. Kola su uvek bila i ostala ogledalo fascinacije.

I sami ste, kažete, bili novinar.

- Jesam. Počeo sam karijeru baveći se masovnim komunikacijama. Deset godina sam, pri tom, radio u Kodaku, kada sam i shvatio koliko je fotografija idealan medijum za reflektovanje kreativnosti i aspekte umetnosti. Znate, kada snimite istu stvar, isti događaj, istog čoveka s razlikom u periodu od, na primer, deset godina, možete jasno videti razliku u društvu, mentalitetu naroda.

Razlikuje li se taj doživljaj “fascinacije” po državama?

- Različite kulture prihvataju naš brend na različite načine, što je naravno logično... Sve dok ima razlika – dobro je. Međutim, stalni je utisak da ne fasciniramo samo mlade momke.

Poredite li kontinente?

- Da. U Aziji je “mercedes” simbol statusa, dok je, recimo, u Americi simbol pokazivanja, pripadnosti klasi, nekom klubu, jednostavno – imati evropska kola.

Počeli ste 1886. godine. Auto-muzej ste otvorili prvi, 1923, a za javnost sada već daleke 1961. godine. Ekskluzivno iz Muzeja u Štutgartu, na beogradski Salon automobila stiglo je 66 postera.

- Posteri i oglasi iz prošlih vremena, s kraja 19. i početka 20. veka, koji su nas na veoma interesantan način vratili u istoriju i razvoj “mercedesa” kroz decenije. Arhiva DaimlerChryslera jedna je od najbolje snabdevenih arhiva u evropskoj industriji. Kolekcija postera koju su i Beograđani imali priliku da vide posebna je po tome što su ih kreirali poznati umetnici toga doba, među kojima su i neki poznati impresionisti, ili poznati ljudi iz oblasti reklamiranja.

Pre nego što sledeće godine otvorite još jedan muzej u Štutgartu, kako ste najavili, šta nam možete reći o dosadašnjem radu prvog muzeja?

- Pola miliona posetilaca svake godine, ulaz besplatan, različite izložbe, paketi izložbi koje putuju po celom svetu. Kontakt se uglavnom zasniva na istoriji brenda kompanije, kao i na izložbi postera od 1900. do 1960. Veoma je uspešna, obišla je maltene ceo svet. Bili smo na svih pet kontinenata, do Australije i Japana. Jer, izložbe su jeftine, lako se prenose. Prva je bila 1990. godine, u Štutgartu, da bismo sada došli do broja od 45 izložbi tokom cele godine, u svim krajevima sveta. Kombinuju se posteri i fotografije. No, za uspešnu izložbu najvažnije je ne samo proizvesti kola, ili nešto napraviti o istoriji brenda i kompanije, već i ispričati priču o proizvodu.