Arhiva

Metro, stoti put

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Povod za tekst je oglas Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP - koja je 16. jula 2003. oglasila javni poziv za ustupanje poslova izrade “prethodne studije opravdanosti izgradnje prve linije lakog šinskog sistema sa generalnim projektom (sa elementima idejnog projekta)”...

S obzirom na to da sam u periodu 1973-1982. bio rukovodilac Sektora za metro - Zavoda za izgradnju Beograda i lično odgovoran Skupštini grada, osnivaču sektora, za organizaciju i izradu projekta nezavisnog šinskog sistema - Beogradskog metroa, moja je moralna i profesionalna obaveza da javnost upoznam sa sledećim činjenicama...

Građani Beograda ne znaju da postoji projekat “Metro Beograd” - inženjersko-arhitektonski i elektromašinski projekti prve etape metro sistema, urađen na osnovu Regulacionog plana centralne zone i odnosi se za područje starog jezgra Zemuna, centra Novog i centra starog Beograda... Da od 1982. do 2000. gradske vlasti, samoupravljači i subjekti planiranja kriju od javnosti i regulacioni plan centralne zone i projekat “Metro Beograd”... Da od oktobra 2000. do danas i nova demokratska vlast nastavlja da čini to isto - krije od javnosti i projekat “Metro Beograd” i regulacioni plan centralne zone!

Evo šta se to već 20 godina krije od građana, a što građani imaju pravo da znaju, jer su i planovi i projekti finansirani iz budžeta - znači sredstvima građana...

...1967-1972. multidisciplinarni radni tim, uz direktno angažovanje eksperata najpoznatijih planerskih firmi Amerike i Evrope, izradio je generalni plan Beograda zasnovan na strateškom opredeljenju prevoza ljudi u milionskom Beogradu nezavisnim šinskim sistemima (metro i gradska železnica) koji određuju način izgradnje i rekonstrukciju grada i sudbinu njegovih stanovnika u narednih 60 do 100 godina... - nezavisni šinski sistemi su aksiom koji se ne dokazuje... To je urbanistička konstanta na kojoj se već više od 40 godina rekonstruišu i grade gradovi, po veličini slični Beogradu - Beč, Minhen, Stokholm, Prag, Budimpešta...

...1973-1977. to je bio razlog da Skupština grada, pri Zavodu za izgradnju Beograda, formira sektor za metro, u kome je urađena Studija podobnosti (ne studija opravdanosti) za izbor metro sistema koji treba da obezbedi tridesetminutno srednje vreme putovanja “od vrata do vrata”... Na osnovu vrednovanja troškova i dobiti - usvojen je distributivni metro sa 84 metro stanice (pet metro linija) i dve linije regionalnog metroa (istok-zapad i sever-jug) u koridorima današnje železnice...

...1977-1982. na osnovu dvogodišnjih geomehaničkih istražnih radova, u sektoru za metro, uz direktno angažovanje projektanata bečkog i minhenskog metroa, urađen je projekat “Metro Beograd” inženjersko-arhitektonski projekti prve etape metro sistema za područje centralne zone Zemuna, Novog i starog Beograda... Projekat je zasnovan na urbanističkim i tehničkim standardima Evrope po kojima su Beč i Minhen izgradili (i još grade) do sada više od 60 km svojih metroa... Projekat “Metro Beograd” sadrži:

Arhitektonske projekte 18 metro stanica (razmera 1:250) + projekte za osam komercijalnih parking garaža sa 2800 pm + 24 600 m2 prodajnog prostora u prvoj podzemnoj etaži metro stanica + projekte reorganizacije površinskog sistema javnog saobraćaja (tramvaj, trolejbus, autobus) i svih ulica u centralnoj zoni za automobilski i pešački saobraćaj + projekat drumsko-šinskog mosta (16 400 m2) preko reke Save nizvodno od Brankovog mosta + projekte betonskih mostovskih konstrukcija (44 300 m2) = idejna rešenja za 17544 m metro tunela + elektromašinsku opremu, ventilaciju, signalizaciju, sistem upravljanja + projektne uslove za beogradski metro voz “Srebrna strela”...

Predmer i predračun radova - građevinski objekti 480, vozna sredstva 160, elektroenergetska oprema 45 i rekonstrukcija infrastrukture 35 - miliona dolara + projekat dinamike ulaganja i dinamiku izgradnje prve etape - osam godina

Projekti su urađeni sa nivoom detaljnosti, tako da je moguće odmah raspisati međunarodne tendere za izgradnju pojedinih deonica metro trase, vrste građevinskih radova, elektro i mašinske opreme...

Istovremeno sa izradom projekta “Metro Beograd” izvršena je prostorna provera urbanističke regulative plana centralne zone, što je omogućilo da se, po evropskim kriterijumima izgrađenosti, izdaju urbanističke uslovljenosti za izgradnju više od 1.200 000 m2 poslovnog i komercijalnog prostora u zoni metro stanica...

4. novembar 1982. je dan kada je Beograd, umesto prema Evropi krenuo nazad u 19. vek... Predsednik tadašnje gradske vlade Radoje Stefanović proglašava planove evropskog Beograda - projekat “Metro Beograd” (šesnaestogodišnji rad više stotina inženjera i arhitekata) za... “najveću sramotu Beograda”... i odlučuje da sredstvima samodoprinosa, umesto početka izgradnje metroa, izgradi Beograđanima, suprotno generalnom planu, “tramvaj za 21. vek” (uskokolosečni tramvaj iz 1894)... jer je tramvaj jeftin, a metro je skup... metro se gradi 60 do 100 godina, a “presecanje vrpce” za tramvaj je na kraju njegovog četvorogodišnjeg mandata!

Od 1982. do oktobra 2000. - osamnaest godina se metro projekti kriju od javnosti da se ne bi otkrila i osujetila “tramvajska podvala” a gradska vlast i autori tramvaja - zbog neplanske-divlje gradnje i 200 miliona dolara “bačenih u bunar” - pozovu na odgovornost. Beograd se gradi na osnovu “izmena i dopuna” i “burazerskih dogovora” sa investitorima...

Od oktobra 2000. do danas nova gradska vlast čini to isto! Tri godine gradska vlast gradi Beograd na osnovu odluka, nelegitimnih ili nevažećih planskih akata - čak i bez overenih projekata (ulica Kralja Milana, garaža u dvorskoj bašti Obrenovića, kružne raskrsnice nad autoputem na Novom Beogradu itd, itd...).

Niko nema prava, pa ni nova gradska vlast, da zamajava građane neistinama, posebno kada se radi o budućnosti njihovog grada i sudbini njihove dece... Predsednik Nenad Bogdanović “laki metro” predstavlja kao “nezavisni šinski sistem” - što je licemerna podvala sa predumišljajem. Zato je Zavod za izgradnju grada pismeno zatražio od gradonačelnice Radmile Hrustanović da u Skupštini grada organizuje javnu promociju projekta “Metro Beograd” (projekat se čuva u arhivi Zavoda). Neshvatljivo je da se gradonačelnica ni posle drugog pisma-molbe, nije oglasila. To zapravo znači da se opstrukcija izgradnje evropskog Beograda sa metroom - nastavlja...

Arh. Branislav Jovin