Arhiva

“Impuls” za novi sistem vrednosti

Dragana Perić | 20. septembar 2023 | 01:00

Časopis “Impuls” razlikuje se od drugih koji su, takođe, namenjeni đacima osnovne škole, pre svega po tome što je besplatan. I po čemu još?

“Ideja ovog projekta je da na neki način pokušamo globalno da delujemo na više generacija putem časopisa koji bi svima njima bio dostupan. On po izgledu podseća na svoje evropske uzore, ali u svom sadržaju nosi izuzetno važnu motivaciju, edukaciju, konkurse, informaciju. Putokaze odrastanja i vodič ka pozitivnom sistemu vrednosti i načinima rešavanja njihovih malih dilema. Upućujemo ih na prave uzore i aktivnosti i učimo ih da se takmičenjem dolazi do pravih rezultata. I sve to neće promašiti nijedno dete u generaciji. Za početak smo ih podelili svim učenicima petih razreda u celoj Srbiji. Kasnije će to biti i za sve đake od petog do osmog razreda”, kaže Boris Stajkovac iz Centra za brigu o deci, urednik “Impulsa”.

Svih 36 0000 osnovaca Srbije od petog do osmog razreda imaće besplatnu priliku da se u isto vreme zabavljaju i nauče kako da oplemene svoj školski prostor i izbegnu opasnosti svakodnevnog života, kako da iskoriste sve mogućnosti koje im stoje na raspolaganju, kako da se uključe u društveni život svoje sredine. Niko, osim njih, neće imati priliku da kupi “Impuls” ni na tezgi ni ispod ruke. Zašto su pokretači ovog projekta, Centar za brigu o deci i Ministarstvo prosvete, odabrali baš ovu grupu školaraca da bude povlašćena?

“Pokušali smo da popunimo prazninu koja postoji u medijima kada je njihov uzrast u pitanju - ne postoje dečije serije, ne snimaju se filmovi. Odnos prema deci je vrlo problematičan, imajući u vidu da su upravo oni odrastali uz političke nemire, ratove, nemaštinu i na kraju užasne televizijske programe koji su odvlačili pažnju čak i njihovih roditelja. Poslednji je trenutak da negujemo generacije koje će nas odvesti u Evropu, da izbegnemo njihov odlazak iz zemlje i dalji rast mediokritetstva u našim institucijama. Tinejdžeri su, takođe, u prilici da kupe isključivo hrvatske časopise ili ‘Bravo’, čije je težište na potpuno drugačijoj kulturi i koji nemaju informacije o onome što može zanimati jedno dete u Subotici, Pirotu ili Vranju,” kaže Stajkovac.

Raznovrsne rubrike, istina, zajedno su velika svaštara. Na ilustrativan i zabavan način, skoro na prevaru za one najmanje predane znanju, upoznaju mlade sa predelima drugih zemalja i mestima u našoj, sa životima velikih i malih zvezda, aktuelnostima poput Bekamovog spomenika od čokolade, na kraju, sa muzikom, filmom, knjigama i sportom ponajviše. “Impuls” u isto vreme odgovara na pitanja samo za devojčice ili samo za dečake i na ona zajednička - šta kad se zaljubiš, kako da izvodiš kućne eksperimente, kako da se obučeš, kako i sam da postaneš zvezda, kako da učiš, na kraju, i kako da sakriješ “puškicu”.

Ništa manje, ovaj časopis pobrinuo se na nenametljiv način da mladima približi one probleme o kojima se malo priča, a od kojih svi strepe - alkoholizam, narkomaniju, nezgode u saobraćaju.

Istraživanja pokazuju da se samo dva procenta dece u Srbiji bave vannastavnim aktivnostima. Cilj osnivača bio je, kažu, da podstaknu interaktivni odnos malih čitalaca koje će postepeno pretvarati u saradnike. Već sada, “Impuls” raspisuje konkurse, u rubrici “Akcija meseca” daje pregled svih takmičenja u zemlji, u “Pričaonici”, pita vršnjake svojih čitalaca za mišljenje o društvenim, porodičnim i generacijskim problemima, i konačno, “Impuls ostvaruje vaše želje” to zaista i čini.

“Ako ih ne aktiviramo i usmerimo ih u pravcu zdravog odrastanja, nećemo imati decu sa idejom kako da se prepoznaju, već decu spremnu da kroz život idu prečicama. Ne smemo čekati da se tranzicija završi i da tek onda vidimo da imamo potpuno izgubljenu generaciju iza sebe”, objašnjava Stajkovac.

Karić Fondacija u “Impulsu” finansira kviz znanja, a “Sinalko” sportske priče, “Božen” i “Nekst” one o zdravlju i lepoti, “Politika” priče iz stare Srbije, “Rang” intervjue sa šampionima. Redom, svako daje pare za vaspitanje u svom domenu. Da li će “Impuls” i kad se sponzori promene nastaviti da bude besplatan?

“Uvek će biti besplatan. Verujem da ćemo uskoro dobiti podršku i uspeti da se koncept za brigu o deci sam realizuje. Ministarstvo prosvete i Ministarstvo kulture su dali podršku, ali ne i finansijska sredstva. Finansijski smo usamljeni i oslonjeni na onaj mehanizam za koji smo od početka verovali da je zdrav. Kompanije i njihov interes. Ponudili smo im promociju na specifičan način, ne čistom reklamom nego da budu pokrovitelji jedne rubrike i na taj način stanu iza edukativnog programa koji će decu nečemu naučiti. Potrudićemo se da pokrenemo mnoge institucije, jer smatramo da svako dete zaslužuje parče pažnje svoje države.”

Centar za brigu o deci uz pomoć dobrih kampanja, do sada je zbrinuo Dečju kliniku, malu Anđelu, mnogu decu bez igrališta. Bude li jednako dobro zbrinuo i usmerio cele generacije na pravi put, kako obećava, biće to veliki poduhvat.