19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Tekstovi koje je pesnik i kritičar, dramski pisac i prevodilac Jovan Hristić (1933-2002) probrao iz odgovarajućeg dela svog opusa i složio u Izabrane eseje treba da ostvare u “Pogovoru” formulisanu namenu: “...da čitaocima savesno položim računa o onome što sam pisao kao književnu kritiku”. Pisao je, dakle, Hristić eseje o domaćim, “starim i novim”, pesnicima, prozaicima i kritičarima – najbolje je svrstao u prvi blok Izabranih. U drugom su oni podstaknuti opusima ili komadima pretežno ranih naših dramatičara, a treći sadrži eseje, kako se nekad govorilo, iz stranih književnosti. Knjigu finalizuje, u zasebnom odeljku, načelno koncipirana kratka rasprava “Problem stvaranja!”... Kako sve tekstove ovde nije mogućno ni spomenuti, važno je imati na umu da se autor, saglasno svom poimanju esejizma, u njima najčešće bavi vrednostima.
Hristić, recimo, diferencira razloge sa kojih je Sterijinom pevanju obezbeđeno mesto u istoriji naše poezije kako bi utvrdio one zbog kojih ga treba priključiti tradiciji naše poezije. Dovodeći u pitanje većinu standardnih ocena, on pouzdano obrazlaže zaključak da je Sterijina poezija “redak trenutak zrelosti” u našoj književnosti. Ka razgraničavanju uzleta i padova u poeziji Laze Kostića kritičara vodi ideja da je pesnik hteo romantizam da helenizuje, a helenizam da romantizuje. Da je posredi pesnik koji je “od jezika narodne mudrosti”, od jednostavnog jezika imenovanja, bio nameran da stvori “istančani pesnički medijum” sposoban za “mnogostruke i raznolike prelive značenja i melodije”. Razmišljanje o Matićevoj poeziji Hristić poentira uverenjem da je reč o pesniku koji je optimalno iskoristio mogućnosti naše sintakse i stvorio pesnički idiom od prvorazrednog značaja. A učinke Lalićevog traganja za zrelošću i mudrošću sagledava u kontekstu unekoliko paradoksalnog traganja modernog pesnika za tzv. drugom tradicijom.
Esej o svojstvima Sterijine dramaturgije vrednovanim, pored ostalog, i spram nivoa pozorišnog obrazovanja tadanje publike, nesumnjivo je izvanrednog kvaliteta. S njim su u rangu i eseji o pravim razmerama i osobenostima Bojićevog dramskog opusa, odnosno o tananim nitima koje u jedinstvenu celinu povezuju “Dubrovačku trilogiju” Iva Vojnovića. Reklo bi se da čak i nivo svoje stručnosti, kritičarske lucidnosti i spisateljske virtuoznosti Hristić nadvisuje u eseju o komedijama Koste Trifkovića. I te kako opravdano ih tipološki preimenjujući u vodvilje on njihova obeležja uspeva da prosudi na bitno drugačijoj ravni. Slično nas se doima i esej o Simovićevoj drami “Putujuće pozorište Šopalović”. Fiktivni svet drame i stvarni svet života se, drži Hristić, u komadima koji ovom prethode, prelamaju na jedan način. Kod Simovića se život i pozorište prepliću na više načina, a njihov odnos biva sve složeniji.
Kraći tekstovi nanizani u trećem odeljku ove knjige ukazuju na to koliko je esej tematski fleksibilan i formalno adaptibilan žanr. Potvrđuju da pravom majstoru omogućuje ostvarenje Hristićevog ideala “intelektualne šetnje i intelektualne gozbe”. Razgovorom o predsokratovcima i “osnovnim istinama sveta” koje su im bile nadohvat ruke, počinje Hristićeva šetnja. Suočavanje sa Hamletom i njegovim savremenicima Faustom, Don Kihotom i Don Žuanom je trenutak kad gozba doseže puni sjaj. Ako se i dogodi da autorove opservacije o jednoj istoriji grčke književnosti, ili o modernim biografijama dozvole našoj pažnji da odahne, čitalačku temperaturu podižu razotkrivanje nesklada između filozofije egzistencijalizma i egzistencije njenog promotera, koliko i svođenje rezultata bezmernih nadrealističkih sloboda na pravu meru.
Da su Hristićevi tekstovi, ostvareni u esejističkom žanru, bez premca u savremenoj srpskoj književnosti, gotovo da i nije mišljenje s kojim se debatuje. Naći ćemo, sva je prilika, esejistu koji je, kompetentno koliko i on, kadar da promišlja teme iz domaće i strane, klasične i moderne poezije, proze i esejistike, pa i teme iz sfere književnosti bliskih disciplina. Ima ih, verovatno, britkog duha i originalne misli koji piščevo delo sagledavaju na sasvim nov, ili nepredvidljiv način i, revidirajući uvrežene sudove, menjaju književno-istorijske poretke i estetske hijerarhije vrednosti. Postoje, valjda, i takvi čiji tekstovi zahvaljujući briljantnosti stila zadovoljavaju Hristićevo merilo po kome odličan esej mora, pre svega, “da se lepo čita”... Jovan Hristić je jedinstven, u njegovim su esejima ove odlike objedinjene.
20.05.
2024.
Novosadski izbori predstavljaće i svojevrsni politički ogled u smislu kako bi glasanje moglo da izgleda da se opozicija nije podelila.
20.05.
2024.
Smrt iranskog predsednika otvorila je put sinu Alija Hamneijja da postane novi vrhovni vođa Irana
20.05.
2024.
Zahtev glavnog tužioca MKS-a razmotriće veće sudija Međunarodnog krivičnog suda
20.05.
2024.
Po Kurtijevom nalogu, policija je upala u sve ekspoziture u sve četiri opštine na severu Kosova, kaže Petar Petković
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi