Ekonomija

Srpski startapi koji su uspeli u Evropi i Americi: Polovina tržišta u Srbiji, ostatak po svetu

Marica Jovanović | 8. mart 2024 | 10:48
Srpski startapi koji su uspeli u Evropi i Americi: Polovina tržišta u Srbiji, ostatak po svetu
EPA / Profimedia

Tržišta na kojima posluju srpski startapi pokazuju potrebu da se proizvod prvo testira u poznatom okruženju, pa tako polovina startapa (51,8%) posluje na tržištu Srbije, a skoro trećina (28,9%) u drugim zemljama Zapadnog Balkana. Od inostranih tržišta značajne destinacije za srpske startape su Evropa (36,8%) i SAD (27,5%).

Pored toga, Azija i MENA region sa 10,9% i 8,5% odražavaju globalne aspiracije srpskih startapa. Ipak, skoro trećina startapa, 29,4%, još uvek nije ni počela sa plasmanom proizvoda, što sugeriše da se veliki broj startapa još uvek nalazi u najranijim fazama razvoja, navodi se u Startap skeneru 2024.

NIN / DSI
NIN / DSI

Faktori koji su pomogli startapima u Srbiji pri izlasku na međunarodno tržište variraju, ali podaci ukazuju na nekoliko ključnih aspekata. Većina startapa, 64,4%, navodi da je proizvod koji su razvijali od početka bio namenjen globalnom tržištu, što implicira unapred planiranu strategiju za međunarodno poslovanje.

Pronalaženje lokalnog partnera je takođe značajno, sa 28,9% startapa koji su istakli ovaj način pomoći u širenju na inostrana tržišta. Otvaranje kancelarije u drugoj zemlji, navedeno od 12,4% startapa, i sklapanje nekoliko velikih ugovora u inostranstvu, prema 14,4% ispitanika, takođe su bili važni faktori koji su doprineli uspešnom međunarodnom pozicioniranju.  

NIN / DSI
NIN / DSI

Privlačenje investicija od stranih investitora, što je pomoglo 12,2% startapa, ističe važnost finansijske podrške u ovom procesu. Manje konvencionalne metode, poput angažovanja osobe zadužene za promociju na stranom tržištu, primenilo je 8,9% startapova, dok su međunarodni marketing i PR bili od koristi za 16,7% startapova, navodi se u Startap skeneru.

Tagovi