15.05.
2024.
Iskustvo nebinarne osobe u Srbiji: "Ja sam Valerijan, objasniću šta je meni Nemo doneo"
Nebinarna osoba iz Srbije Valerijan Savić opisuje svoje iskustvo života u našoj zemlji.
Sistem za praćenje pasa koji omogućava njihovo lociranje u svakom trenutku, inovacija je srpskog startapa Canandi koji je zahvaljujući upotrebi i inovativnosti, privukao i kupce i investicije. Glavni proizvod ovog startapa, koji čine doktori nauka, vodeći lovci i IT stručnjaci, bila je ogrlica za pse. Ideje su međuvremenu dobijale nove pravce, a pravi izbor i put osnivača, potvrdila je i finansijska podrška Fonda za inovacionu delatnost, Startech-a i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj grada Niša.
Osnivači kompanije su profesori koji su vrlo uključeni i ostvaruju značajne rezultate na projektima saradnje nauke i privrede i rada na tehnički zahtevnim projektima. Jedan od njih je Slavimir Stošović, CEO startapa Canandi, koji za NIN kaže da je kompanija usmerena na prirodu od samog osnivanja, i da je ostala odana svojoj glavnoj misiji - očuvanju ekologije i biodiverziteta.
"Gradimo inovativne proizvode i postavljamo visoke standarde u domenu tehnoloških rešenja koja doprinose njenom očuvanju. Za sve one koji se pitaju može li visoka tehnologija da bude u službi očuvanja prirode, ljudi koji vode našu kompaniju pokazuju da – može", kaže Stošović.
Ime "Canandi" proizlazi iz latinskih reči "canem" i "venandi", (u prevodu znači „lovački pas“) prepoznajući lov kao ključnu inspiraciju za osnivanje kompanije, čije je sedište u Naučno-tehnološkom parku Niš.
"Naš glavni proizvod je ogrlica za praćenje lovačkih pasa "CANANDI DOG", koja se sastoji od ogrlice za pse, lovačkog prijemnika i mobilne aplikacije, čime vlasnici pasa u svakom trenutku znaju položaj svojih ljubimaca. U međuvremenu je otkriven dodatni tržišni potencijal u oblasti monitoringa divljih životinja. Tako je nastala "CANANDI WILD" koja pomaže lovcima i istraživačima u očuvanju retkih vrsta i raznovrsnosti životinjskog sveta“, objašnjava Stošović.
Profesor ističe i da je razvijena MVP ogrlica za praćenje retkih divljih vrsta (medved, šakal, vuk, ris i dr.) kao i divljih životinja koje se kroz reintrodukciju vraćaju na prostore iz kojih su istrebljene (evropski jelen, jelen lopatar, divokoza, muflon i dr.)
Njegov tim je za potrebe praćenja ptica grabljivica razvio odašiljač koji će biti postavljen tokom ove godine na sovu i beloglavog supa.
Ne mogu i nisu sve ideje uspešne, kaže CEO startapa Canandi i priznaje da se to desilo i njima.
"Modifikacijom jedne ideje koju nismo uspeli da razvijemo do kraja, došli smo do ideje da razvijamo Canandi ogrlicu za praćenje lovačkih pasa. Jedan od članova našeg Tima je lovac i dobro je poznavao probleme sa kojima se susreću. Dao je predlog da razvijenu tehnologiju "prebacimo" u ogrlicu za praćenje i zaštitu lovačkih pasa i tako je nastao naš proizvod", kaže Stošović.
On objašnjava da danas 25 miliona ljudi ima tu strast i ljubav prema prirodi. Preko 70% lovaca danas poseduje 2 ili više pasa, a kako su posebno obučeni, njihova novčana vrednost je preko 5000 evra po psu. Napominje da lovci imaju veliki problem da zaštite svoje pse od gubitka i krađe (samo u Francuskoj godišnje se izgubi ili ukrade 60 hiljada pasa).
Značajnu ulogu i pomoć u početnoj fazi razvoja startapima pružaju fondovi za razvoj inovacije koji ne uzimaju deo vlasništva nad kompanijom. To omogućava idejnim tvorcima da pokriju troškove razvoja MVP proizvoda i testiraju svoj proiizvod sa korisnicima.
"Dobitnici smo tri fonda u ukupnoj vrednosti od 167.000 EUR što je bilo dovoljno da razvijemo MVP (razvijemo finalnu verziju hardvera, razvijemo konačan 3D model kućišta, razvijemo softver za mikrokontrolere i mobilnu aplikaciju), uradimo brending (vizuelni identitet, logo, dizajn pakovanja) definišemo marketing kampanju i nastupimo na tri međunarodna sajma kako bi se predstavili svojim korisnicima", ističe Stošović.
Canandi ideju su podržali Fond za inovacionu delatnost, Startech i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj grada Niša.
"Velike investicije tek očekujemo. Cilj nam je da postanemo prepoznatljivi na tržištu što će nam poboljšati i pregovaračku poziciju sa potencijalnim investitorima.
Nakon prepoznavanja potrebe lovaca za ovakvim uređajem, identifikovali smo probleme i detaljno istražili tržište kroz saradnju sa LSS-Lovačkim savezom Srbije i FACE - Evropskim udruženjem za lov i zaštitu, koje okuplja 7 miliona lovaca. Ciljnu grupu za Canandi ogrlicu predstavljaju lovci koji love divlje svinje gde je pas nezamenljiv kao gonič divljači. Ciljana tržišta čine 60% lovci starosne dobi od 25 do 55 godina. Sve ciljne grupe čini 93% lovaca muškog pola, poseduju više od dva psa tržišne vrednosti preko 5000€", kaže sagovornik.
CEO kompanije ne krije da je krajni cilj da Canandi postane sinonim za zaštitu životinja, kako lovačkih pasa tako i retkih divljih vrsta.
Naredne dve godine planirano je širenje na tržišta Italije i Nemačke. Italijansko tržište čini najmlađa populacija lovaca, tehnički pismena i posebno povezana sa psima, troši ukupno 3,26 milijardi, prosečno 3,580€ godišnje. Nemačko tržište - 380.000 lovaca, 83% lovaca koristi IT tehnologije, a najviše novca ulažu u lov 4.400€ / godišnje, 80% stanovništva smatra da lovci rade veoma koristan posao“.
"Zatim planiramo prodor u Francusku, gde je lov treći omiljeni hobi, i 47% je ispod 55 godina iz redova advokata, arhitekata, lekara, 1.325.000 lovaca i on se povećava za 25.000 svake godine, potroši 4.400€ / godišnje i ukupno 3,6 milijardi evra", zaključuje Stošović.
"Nastup na tržištu razvijamo korak po korak. Prvi korak je završen: razvoj vizualnog identiteta, fotografije visoke rezolucije, logotip, slogan, veb sajt i bilten koji predstavljaju proizvod i odražavaju njegov kvalitet. Sledeći korak je započet: izgradnja svesti o brendu angažovanjem influensera (poznati lovci, TV voditelji, uzgajivači pasa, youtuberi). Lovci su povezana zajednica, a naša pažnja će biti posvećena iskustvu kupaca, stalnom prikupljanju povratnih informacija i deljenju priča o uspehu“, kaže profesor.
Kao i mnogi startapi na svom početku i ovaj se susraće sa izazovima a jedan od njih je razvoj hardverskog proizvoda koji je daleko kompleksniji nego razvoj softvera.
"Pre svega se ogleda u činjenici da zbog aktuelne situacije u svetu, tržište elektronskih komponenti (čipova, GPS modula, radio modula i pojačavača) je jako nestabilno a cene komponenata stalno rastu. Proces razvoja je sporiji nego u softverskoj industriji - propust u toku projektovanja i u izradi štampanih kola vas vraća nekoliko nedelja unazad, jer je moguće testirati elektronski uređaj tek u poslednjem koraku. Ali članovi tima su potpuni zaljubljenici u tehnologiju i prirodu i spremni su da se uhvate u koštac za izazovima kako bi pomogli očuvanju raznovrsnog životinjskog sveta", objašnjava sagovornik.
15.05.
2024.
Usledio je niz obrta koji ovaj u javnosti gotovo okončan slučaj direktno šalju ne na početak, već u mračnu zonu nerešivosti.
16.05.
2024.
Fico je krajem prošle godine započeo četvrti premijerski mandat i za samo šest meseci izazvao velike podele u društvu.
16.05.
2024.
Najava donošenja rezolucije o genocidu u Srebrenici u Ujedinjenim nacijama podgrejala je tenzije u celom regionu.
16.05.
2024.
Za predstavnike dela opozicije, proces prikupljanja potpisa za predstojće izbore, nije prošao glatko.
16.05.
2024.
Šefovi banaka strahuju da se Britanija suočava sa još jednim kolapsom finansijskih tržišta u stilu Liz Tras
16.05.
2024.
Objavom ponude NLB želi da stekne značajan većinski udeo u Adiku, objavila je banka.
16.05.
2024.
Frank Mekort je bivši vlasnik Los Anđeles Dodžersa (Američki profesionalni bejzbol tim) koji se obogatio na nekretninama.
16.05.
2024.
Cenu su podigli loši vremenski uslovi na Obali Slonovače i Gani koje proizvode oko 70% svetske proizvodnje.
15.05.
2024.
Kako čovek da zna da li je rođen za biznis? Odgovor na ovo pitanje nije težak ako smo spoznali koji smo tip ličnosti.
15.05.
2024.
Zahvaljujući investiciji vrednoj 165 miliona evra, 200.000 ljudi dobijaće struju iz čiste zelene energije
15.05.
2024.
Od osnivanje do danas Kreditni biro je dostavio skoro 10 miliona izveštaja o statusu urednosti bankarskih klijenata.