Arhiva

Zašto se u Srbiji ne prašta uspeh

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 17. jul 2019 | 22:16
Sloboda govora, osnovni postulat slobodnog čoveka, često se izokrene u svoju suprotnost, kada se iznose laži i za to ne snose posledice. Nakon neistinitih i tendencioznih tvrdnji iznetih u prethodnom broju NIN-a na račun Lagune, u obavezi smo zbog naših čitalaca, više od 500 zaposlenih, preko 300 domaćih pisaca i 1.500 stranih da reagujemo kako se ne bi potvrdilo ono gebelsovsko načelo da „više puta izrečena laž postaje istina“. Srbija je jedna od retkih zemalja u svetu koja doživljava ekspanziju otvaranja novih knjižara - knjižara koje po opremljenosti ne zaostaju za onima u najrazvijenijim zemljama. U izdavaštvu nikada nije vladala veća konkurencija i na naše tržište stižu najaktuelniji naslovi svetske produkcije, gotovo istovremeno kada se objavljuju u matičnim zemljama. Klasici svetske književnosti postaju sve čitaniji i izdavači se sada praktično utrkuju u ponovnom objavljivanju dela slavnih pisaca. To su činjenice. Ali, umesto da se bavi činjenicama, saradnica NIN-a je iskrivljenu sliku stanja u izdavaštvu gradila isključivo na osnovu mišljenja nekolicine malih izdavača koji objavljuju po nekoliko novih naslova godišnje (ako i toliko). O njenoj temeljnosti svedoči i to da je uspela da pobrka šalu koja važi za Rokfelera i pripiše je Bilu Gejtsu. Želeći da joj pomognem da napravi objektivan tekst o temi kojom je želela da se bavi, pristao sam da odgovorim na nekoliko njenih pitanja. Umesto zahvalnosti, dobio sam najgrublje insinuacije koje i najpovršnije istraživanje može lako opovrgnuti. Poštujući objektivnost i ugled vašeg lista, smatram da je neophodno objaviti u celosti intervju koji sam dao vašoj novinarki. Kako ste uspeli da od prodaje knjiga napravite poslovni poduhvat, ovenčan nagradom za najboljeg preduzetnika? Dejan Papić: Uspeh Lagune govori u prilog činjenici da i u Srbiji možete da uspete ako verujete u sebe, obavljate posao kojim se bavite kvalitetno i gradite odnose poverenja sa saradnicima. Počeo sam sa 1.000 pozajmljenih dolara i knjigom koju sam sâm preveo, u vremenu najteže krize, šest meseci pre bombardovanja Srbije. Ali nisam se kolebao i radio sam svoj posao najbolje što sam umeo, iz dana u dan. S vremenom su Laguni počeli da se priključuju i saradnici, vrhunski u svakom pogledu, koji i danas čine okosnicu uspešnog sistema. Radni duh koji se tada stvarao i danas prožima sve sektore Lagune i Delfi knjižara. Objavljujete mnogo knjiga godišnje, pa me zanima kakva je vaša uređivačka politika i koliko imate ljudi u uređivačkom timu? Godišnje objavljujemo oko 350 novih naslova. Na prvi pogled to je mnogo, pa oni koji su zlonamerni i površni to proglašavaju hiperprodukcijom. Detaljnijim sagledavanjem dolazi se do činjenice da Laguna pokriva sve ciljne grupe čitalaca - od literature za decu, preko najvećih svetskih bestselera, pa najšireg izbora publicistike, domaćih autora koji su najnagrađivaniji i/ili najčitaniji do svetskih i domaćih klasika. Da bi se sve ove knjige kvalitetno pripremile, potreban je veliki tim saradnika i njega trenutno čini oko 60 vrhunskih profesionalaca - urednika, prevodilaca, lektora, dizajnera. Zašto se ugasila vaša radnja u Lebanu, kao deo projekta „Knjižara za svaki grad“? Laguna i Delfi knjižare sa radošću su prihvatili inicijativu „Knjižara za svaki grad“ iako smo unapred znali da će troškovi poslovanja nadmašiti prihode. Nažalost, ova inicijativa nije naišla na interesovanje drugih gradova i sve se svelo samo na jednu knjižaru koju smo otvorili u Lebanu. Deo ideje je bio i da lokalna zajednica različitim akcijama podrži knjižaru u svom gradu, ali je to izostalo. Nakon dve godine, po isteku ugovora, ovu knjižaru smo praktično preselili u obližnji Leskovac i time otvorili knjižaru u velikom gradu gde je nije bilo i zadržali zaposlene radnike. Mali i srednji izdavači se žale da zapostavljate njihova izdanja u odnosu na svoja, da tražite prevelike rabate, da praktično imate monopol... Možete li to da prokomentarišete? Ako se ne varam, monopol nastaje kada imate jednog jedinog dominantnog prodavca na tržištu. Srećom, u Srbiji to nije slučaj. Pored Delfi knjižara, sasvim uspešno posluju i drugi lanci kao što su Vulkan, Službeni glasnik i Papirna krila (bivše Giunti knjižare). Reč je dakle o četiri velika knjižarska sistema i umesto da se bavimo pogrešnim definicijama i etiketama, bolje bi bilo da se ponosimo činjenicom da je Srbija jedna od retkih zemalja u Evropi gde se knjižare otvaraju u znatno većoj meri nego što se zatvaraju. Ne manje važno je da Delfi knjižare veoma uredno izmiruju svoje obaveze prema svim izdavačima. Ta naizgled normalna okolnost nikako nije bila uobičajena u Srbiji pre desetak godina. Laguna je na početku i sama bila mali izdavač koji se borio za svoje mesto u knjižarama tadašnjih velikih izdavača koji su u prvi plan, naravno, stavljali sopstvena izdanja. Samo ste tada kao mali izdavač bili veoma srećni ako uspete da naplatite prodate knjige i dođete do sopstvenog novca. Mnogi izdavači propali su zato što nisu mogli da izdrže prevelika dugovanja knjižara. To danas svakako nije slučaj. Od prvih godina svog poslovanja, Laguna je razvijala Klub čitalaca. On u ovom trenutku broji preko 600.000 članova. Svima njima obraćamo se putem našeg sajta i naših knjižara. Lagunine knjige su istaknute jer su one u sistemu popusta i predstavljaju ponudu ovom širokom krugu čitalaca koji dominantno posećuju naše knjižare. Kupci, naravno, mogu da dođu i do knjiga svih drugih izdavača i one su izložene u skladu sa potražnjom i kapacitetima prostora. Da bi knjižare bile uspešne, one moraju da se nalaze na najprometnijim mestima - u centralnim gradskim zonama i u šoping centrima. Troškovi poslovanja tada su u znatnoj meri određeni visinom zakupa poslovnih prostora koji su izuzetno veliki. Da bi ovakve knjižare uopšte mogle da opstanu potrebni su i odgovarajući rabati i oni nisu izraz lepih želja već ekonomske realnosti. Laguna pod istim uslovima, kao izdavač, posluje sa drugim knjižarskim sistemima i te rabate ne smatramo previsokim jer znamo da su tržišno primereni. Pored toga, važno je napomenuti da Delfi knjižare o svom trošku distribuiraju knjige svih izdavača po našim knjižarama širom Srbije. I konačno, Delfi knjižare su se kao i Laguna razvijale postepeno. Krenuli smo sa jednom knjižarom i polako gradili sistem. Ponosimo se činjenicom da su naše knjižare danas na nivou najboljih knjižara u svetu, kako po opremljenosti, tako i po nivou usluge. Tržište je svakako otvoreno i za druge igrače. Kako postojeće, tako i eventualno neke nove. Konkurencija može samo da nas ojača. To je konačno i tajna uspešnog poslovanja.