Arhiva

Let sa jednim čovekom

Petrica Đaković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 28. avgust 2019 | 23:43
Uvid u podatke koji su dostupni u Agenciji za privredne registre ne nudi najjednostavniji odgovor na pitanje gde je sedište državnog preduzeće Aerodromi Srbije, pošto se istovremeno pominju dve adrese - jedna u Beogradu, u Dečanskoj ulici, a druga u Nišu, u Ulici vazduhoplovaca. Zbunjujuća informacija proističe očigledno iz činjenice da je sedište preduzeća koje je država osnovala februara 2016. godine, u međuvremenu promenjeno, odnosno preseljeno iz Beograda u Niš, ali se to jasno ne vidi iz dokumenata koji su dostupni na internet stranicama APR-a. Na sajtu preduzeća, pak, piše da je u Dečanskoj „izdvojeni prostor“, pošto je u Nišu sedište, a u Kraljevu ogranak firme, odnosno jedini aerodrom kojim ovo preduzeće trenutno upravlja. Prema poslednjem finansijskom izveštaju, Aerodromi Srbije su društvo sa ograničenom odgovornošću, imaju jednog zaposlenog i neto dobit u prošloj godini od 4.000 dinara. Prihodi, pak, nešto veći od šest miliona dinara ostvareni su ne iz poslovanja, odnosno prodajom robe ili u ovom konkretnom slučaju, usluga, već po osnovu dotacija, subvencija i donacija, dok je najveća rashodna stavka od oko četiri miliona dinara zapravo trošak za zarade i naknade zarada za zaposlene, iako prema evidenciji preduzeće ima samo jednog zaposlenog. Taj jedan zaposleni mogao bi biti direktor preduzeća Mihajlo Zdravković, nekada kadar G17, odnosno Ujedinjenih regiona Srbije, a danas vladajuće SNS, inače odbornik SNS-a u Nišu, a od prošle godine i predsednik Nadzornog odbora Aerodroma u Nišu. Na tu funkciju izabran je nakon odluke vlasti u Beogradu da od grada Niša preuzmu vlasništvo nad niškim aerodromom, a nekoliko meseci kasnije stupio je na funkciju direktora Aerodroma Srbije. Cinici bi mogli reći da je zbog njega odlučeno da se i sedište ovog preduzeća premesti iz Beograda u Niš, ali biće da je na tu odluku ipak najviše uticala činjenica da je država u međuvremenu pokrenula i postupak pripajanja niškog aerodroma, tačnije preduzeća Aerodrom Niš, ovom krovnom preduzeću Aerodromi Srbije. Kako je objašnjeno, Aerodrom „Konstantin Veliki“, koji se poslednjih godina ubrzano razvijao zahvaljujući letovima inostranih niskobudžetnih kompanija, zapravo će samo promeniti operatera, pa će umesto dosadašnjeg preduzeća Aerodorom Niš, to biti preduzeće Aerodromi Srbije. Tom preduzeću, koje trenutno ima samo jedan ogranak, a to je Aerodrom Morava u Kraljevu, trebalo bi, najavljivale su vlasti, uskoro da se pripoje osim niškog, i aerodromi Ponikve, Rosulje i Veliko Gradište, čime bi onda civilni aerodromi bili pod kapom jednog preduzeća. Izuzev, naravno, onog u Beogradu, koji je dat na upravljanje francuskom Vansiju, i zbog čijih interesa zapravo država uveliko rekonstruiše planove u oblasti razvoja svog avio-saobraćaja. Upravo zbog aerodroma Kraljevo, maja ove godine, preduzeće Aerodromi Srbije raspisalo je i konkurs za zapošljavanje 29 radnika, pa nema sumnje da će finansijski izveštaj za ovu godinu izgledati drugačije, ako ni po čemu drugom, ono zbog broja radnika i troškova za njihove zarade.