Arhiva

Cilj nam je da dospemo na trpezu svakog domaćinstva u Srbiji

JOVANKA MATIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 23. septembar 2020 | 17:10
Odlične ideje, skoro neostvarive, ogromna energija i humanost su glavne karakteristike koje poseduje Dragan Stanković, vlasnik najveće srpske pekarsko-mlinske industrije - AS Braća Stanković iz Begaljice. Hrabri poslovni potezi, uz zaposlene koji su uvek bili uz njega i verovali mu, doneli su dobrobit preduzeću, zaposlenima i državi. Tako je bilo od prvog dana pre 18 godina, kada je u firmi radilo pet radnika, a tako je danas, kada ima 650 zaposlenih. Kada je i našu zemlju zahvatio virus korona, prvi se ponudio da besplatno dostavlja svoje proizvode određenim ustanovama i ljudima sa prvog fronta borbe protiv ove bolesti. Za krunu uspeha, ipak, smatra to što njegovu viziju i znanje u potpunosti prihvataju njegova dva odrasla sina, po kojima preduzeće i nosi ime – „Braća Stanković“. Da bi neka porodična kompanija trajala i bila poštovana, i kod nas i u svetu, trebalo bi svakako primeniti iskustvo gospodina Stankovića, to jest odabrati pravi put kojim treba ići, a krenuli su - od nule. Sa kojim teškoćama ste se susretali na svom skoro dvodecenijskom putu i da li ste, bar nekada, bili u dilemi – odustati ili ići dalje? Prve svoje poslovne korake započeo sam pre 18 godina sa malom zanatskom pekarskom radnjom. Put od zanatske radnje do ovako velike kompanije kakva je AS danas, trnovit je i turbulentan. Moje iskustvo je puno dobrih stvari, ali isto tako puno grešaka i pogrešnih odluka. Najviše sam naučio iz sopstvenih grešaka. Često sam razmišljao da odustanem, ali moj karakter mi to ne dozvoljava. Kada pomislim na odustajanje ili da nešto ne može da se postigne, vera u kompaniju i Boga mi da snagu i ja samo nastavim dalje. Kakvi proizvodi moraju biti propisuju sertifikati, a ono što takođe potvrđuje kvalitet i podstiče razvoj jesu potrošači, kojih je sve više. Gde ste u početku plasirali svoje proizvode, a u koliko objekata su danas oni zastupljeni, i na koji način stižu do trgovina? Imate li sopstveni vozni park? Prvi pogon je otvoren u Begaljici i tada smo snabdevali samo lokalne trgovine. Krenuo sam sa malim timom odabranih ljudi i veoma sam ponosan što je većina njih i dalje sa mnom. Danas kompanija proizvodi u devet pogona širom Srbije. Svaku noć iz naših pogona krene u razvoz 210 kamiona koji su puni sveže pripremljenih pekarskih proizvoda i ti kamioni ukupno pređu 20.000 kilometara svaki dan. Danas snabdevamo najveće domaće trgovinske lance i veliki deo tradicionalnog kanala prodaje, a posedujemo i svojih 25 maloprodajnih objekata. Ali kako ne snabdevamo baš svaki ćošak Srbije, ispred nas je još mnogo posla. Da li uspevate da pratite savremenu tehnologiju, iz vaše oblasti, koja se svakim danom unapređuje? Ono na čemu smo zasnovali našu kompaniju su tradicionalne vrednosti, koje iznova implementiramo uz nove tehnologije i nova rešenja. Stalno pratimo koja se tehnološka rešenja primenjuju kod nas i u regionu i težimo da ih uvedemo u naše poslovanje i pre drugih. U vašoj grupi su i tri firme koje ste kupili. Bile su u takvom stanju da je za njih već bio pripremljen ključ u bravu, što bi značilo da bi nestale sa privredne mape Srbije. Među njima je i Pekarska industrija Beograd. Danas su pogoni, fabrički krug i poslovna zgrada ove industrije skoro potpuno neprepoznatljivi, jer je ona sada uređena, moderna fabrika. Zašto ste se odlučili za takav korak? Mi ništa nismo kupili iz privatizacije. Kupili smo firme iz stečaja, a Beogradskoj pekarskoj industriji u tom trenutku je ostalo pet dana do gašenja. Bila je u veoma lošem stanju. Mi smo svim radnicima isplatili sve zaostale zarade, regulisali smo sve zaostale kredite i isplatili sve dobavljače. Zamenili smo dotrajalu opremu, nabavili gasnu stanicu itd... To je bila velika investicija, veća od tri i po miliona evra. U svim pogonima koje smo kupili vladalo je opšte rasulo u svim oblastima, a danas su to ugledne poslovne jedinice. Podigli smo te pogone iz pepela, zaposlili više od 300 radnika i uz puno energije, truda i sredstava sada uspešno posluju pod kapom kompanije AS. Da li smatrate da domaća privreda ima dovoljnu podršku države i da li ste koristili podsticajna sredstva? Smatram da i mi kao najveća srpska pekarsko-mlinska industrija dosta doprinosimo domaćoj privredi. Naš kolektiv broji oko 650 zaposlenih. Uvek je potrebno ulagati što više u domaće proizvode i domaću privredu. Zato podržavam sve akcije koje sprovode kako Vlada Srbije tako i Privredna komora, a i veliki domaći privrednici. Podsticajna sredstva smo koristili, tj. iskoristili smo ih kada je bilo potrebno i ona su odličan način da se privreda ojača, što je svima cilj. I pored svetskog „poraza civilizacije“ u vidu virusa korona, kod nas je trenutno ekonomska situacija nešto povoljnija nego u okruženju. Kako biste, kao uspešan privrednik, okarakterisali 2020. godinu? Jednom rečju jedinstvena, nadam se i neponovljiva. Iako kao predstavnik pekarske industrije, koja je od strateškog značaja, nisam osetio takav udar kakve su imale moje kolege iz drugih industrija, ne osećam se dobro u ambijentu kakav je danas. Ne preostaje nam ništa drugo nego da se borimo i prilagođavamo promenama koje su u današnjoj situaciji brže i veće nego ikad. Ono što bi svaki privrednik trebalo da istakne i pozdravi je odluka Vlade Republike Srbije da pomogne privrednike i dodeli nam podsticajna sredstva. Kod nas i u svetu ovakva vrsta proizvodnje, u vanrednim okolnostima, ne sme da stane - mora da radi. Inteligencija je sposobnost da se prilagodimo promenama. U ovakvim nesigurnim vremenima opstaju oni koji se lako prilagođavaju promenama. Zahvaljujući tome, kao i brzoj i efikasnoj reakciji države na ekonomski udar koji smo doživeli kao privreda, nastavljamo dalje i postaćemo jači neko ikad. Jer mi smo za klasu bolji. Uspeli smo da napravimo organizaciju posla na taj način da administrativni radnici rade od kuće. To su bili otežani uslovi rada, implementirane su sve mere zaštite od virusa i one su i dalje na snazi. Zdravlje i dobrobit naših zaposlenih je na prvom mestu. U kom pravcu planirate da usmeravate budući razvoj AS grupe? Kompanija AS se približava trećoj deceniji i za nju imamo velike planove. Strategija koja je pripremljena je izazovna i precizno definisana, sa jasnim ciljem da naši proizvodi dospeju na trpezu skoro svakog domaćinstva u Srbiji. Iako smo još uvek u specifičnoj situaciji zbog virusa korona, mi se kao pekarska kompanija prilagođavamo i pravimo planove. Između ostalog fokusiraćemo se na modernizaciju opreme, to jest na automatizaciju. Ono što nam je takođe u fokusu jeste zadovoljstvo naših radnika, oni su stub svake firme. Ako su oni zadovoljni, i potrošači će imati kvalitetnije proizvode. Za klasu bolji, to je ono čime se vodimo i to je pravac kojim se krećemo. Što se tiče kadrova, moram da se pohvalim da kada smo počeli pre 18 godina, sa nama su do sada ostali i ti radnici. Danas na svim nivoima raspolažemo stručnim kadrovima, kako u proizvodnji, koja je kičma naše industrije, tako i u tehničkom delu. Mislim da smo u odnosu na druge pekare prilično automatizovaniji i modernizovaniji. Posebno se ponosim što u ostvarenju postavljenih ciljeva učestvuju moji sinovi Miloš i Mihajlo. Miloš već nekoliko godina, rame uz rame, vodi sa mnom kompaniju, dok je Mihajlo sa navršenih 18 godina tek uplovio u poslovne vode i krenuo da gradi svoj put, od najnižih, ali i najvrednijih pozicija.