Arhiva

Bezgrešno začeće kao biološka kategorija

Sandra Petrušić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 21. septembar 2022 | 11:29
Šteta što patrijarh Porfirije nije objavio i fusnote za govor koji je održao na molebnu „za porodicu“, jer bi bilo interesantno saznati na koje autore i koju literaturu se pozivao kad je zatražio povlačenje svih udžbenika u kojima postoje lekcije o rodnoj ideologiji. Ne zato što je sporno da negira postojanje LGBTQ populacije (ima prava da misli šta god hoće dok se pridržava zakona i Ustava i ne ugrožava njihova ljudska prava), već zbog jedne više nego čudne vremenske odrednice koju je dao: „Ovih dana smo saznali da su u udžbenike osnovnih i srednjih škola kod nas ispod žita, daleko od oka javnosti, unete lekcije koje propagiraju rodnu ideologiju.“ Ovih dana?! Radi se o naučnim stavovima koji su svoje mesto našli u nacionalnoj strategiji obrazovanja pre više od 10 godina i koji su godinama pažljivo dorađivani „iznad žita“ dok nisu prošli kroz stručnu javnost i sve za to merodavne državne institucije, da bi stigli do udžbenika. Jedina osoba koja sa tom činjenicom izgleda nije bila upoznata je lider pokreta Dveri Boško Obradović, koji je poslednjih nedelja počeo da nas zasipa svojim iznenadnim i frapantnim saznanjima tipa da je najdalje „u propagandi“ otišao „Vulkanov“ udžbenik (biologija za osmi razred) jer pominje transrodne osobe koje su rođene „u pogrešnom telu“. I da se zgražava nad pojašnjenjem: „One često imaju potrebu da se oblače i izgledaju kao osobe suprotnog pola, a ponekad se podvrgavaju određenim vidovima terapije (hormonska ili hirurška terapija) kako bi promenile pol.“ „Da li bi trebalo da se vratimo dva-tri veka unazad i da sakrijemo od svoje dece kakve različitosti sve postoje? Da izbacimo iz udžbenika da postoje transrodne osobe? Pa ti ljudi postoje, žive sa nama“, pokušala je da objasni zvanična institucija – poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković. Nažalost, izgleda da nije ona ta koja informiše SPC i patrijarha i da bi se u fusnoti molebanskog govora ipak mogao naći jedino Obradović. Sve u svemu, reči patrijarha zvuče kao plod zajedničkog rada njih dvojice: „Da li je neko vas, čija deca idu u školu, pitao nešto o tome? Da li ste saglasni? Ako vas pak nije pitao, a ja znam da nije, tražimo od nadležnih organa da se odmah povuku iz upotrebe svi udžbenici u kojima postoje takve lekcije.“ I ni u tome ništa ne bi bilo sporno (jedan podilazi vernicima, drugi biračkom telu, a obojica profitiraju jer im se na krilima populizma grupacija koju kontrolišu umnožava), da se u priču nije umešala još jedna državna institucija – Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. „Zahtevao sam da se Nacionalni prosvetni savet ponovo izjasni i da svoju stručnu ocenu o tome da li je takav program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes, i pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece”, izjavio je ministar Branko Ružić odmah posle molebna. Time ne samo da je udario šamar svima koji rade u njegovom ministarstvu ili su pod jurisdikcijom njegovog ministarstva, već je osporio i sekularni karakter države. A uz to je nauku (i za nju je zadužen kao ministar) sveo na sprdnju jer ne postoji kategorija u kojoj se naučne činjenice mogu prilagođavati „nacionalnom interesu“. „To je nedopustiva rečenica koju bih označila kao kapitulaciju države pred SPC i konzervativnim strankama. Sve što je urađeno da bi se te lekcije našle u udžbenicima, urađeno je po potpunoj proceduri. Pre nekoliko godina je grupa stručnjaka iz biologije zajedno sa nastavnicima biologije uradila nove ishode obrazovanja koji su bili u skladu sa strategijom obrazovanja. Jedan od važnih elemenata strategije, samim tim i ishoda, jesu međupredmetne kompetencije koje podrazumevaju da se znanje iz jedne oblasti povezuje sa znanjima iz drugih oblasti da bi se konačno povećali kognitivni kapaciteti shvatanja stvarnosti i u društvenim i prirodnim fenomenima To je jedna dobra strategija i u skladu je sa strategijama koje imaju najrazvijenije države u svetu. A lekcije koje su ovde sporne vezuju se za ishod koji bi trebalo da osposobi decu za toleranciju i dublje razumevanje da postoje različiti ljudi, različita društva i da se sve to stavi u jedan sociološki kontekst. To je bilo važno da se kaže i rečeno je u nekoliko rečenica, a pravljeno je više godina i prihvaćeno od strane stručnih grupa, Nacionalno prosvetnog saveta i Ministarstva prosvete“, kaže Biljana Stojković, profesorka Biološkog fakulteta i članica radne grupe koja je usvojila ishode obrazovanja vezane za biologiju za osmi razred. A koliko su našem obrazovanju nedostajali upravo ovako osmišljeni sadržaji možda najbolje govori prošlogodišnje istraživanje Krovne organizacije mladih Srbije „Srušimo četiri zida“ koje je obavljeno u pet opština. Ustanovljeno je da većina nastavnika smatra homoseksualnost bolešću, a neki od njih da može da se leči i da se adekvatnim obrazovnim programom može sprečiti iako je SZO pre tri decenije doneo odluku da nije, a nju je 2008. potvrdilo i Srpsko lekarsko društvo. Uz to je skoro 50 odsto nastavnika i učenika izjavilo da nije dovoljno edukovano o toj temi. A šta to znači u stvarnom životu oslikava podatak da je na pitanje „šta su transrodne osobe“ u Vranju 3,4 odsto učenika izjavilo da su to surogat majke. Dakle, u trenutku kada ni nastavnici ni učenici ne raspolažu elementarnim znanjima jer su decenijama radili na osnovu udžbenika koji su 2017. povučeni nakon ocene da su diskriminatorski, stručna tela ponovo moraju da se izjašnjavaju o novom programu. Pa, oglasili su se: Nacionalni prosvetni savet smatra da je program biologije za osmi razred osnovne škole zasnovan na naučnim činjenicama, što je stav koji su zauzeli i Srpsko biološko društvo, sve biološke katedre sa univerziteta u Srbiji, kao i Institut za biološka istraživanja. Još uvek se nije oglasilo skupštinski Odbor za obrazovanje iako je Obradović zahtevao hitnu sednicu povodom toga, ali izgleda da predsednik odbora Marko Atlagić čeka da ga i SPC zamoli. Jednom delu javnosti je dosta. Profesor psihologije Aleksandar Baucal je to veoma plastično objasnio: „Možda će i Zemlja biti ravna ploča ako ljudi na ulici počnu da odlučuju, ako svako počne da gleda udžbenike i kaže ‘meni se ovo ne sviđa“. Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji uputio je apel kojim se zahteva da se poštuje Ustav i principi sekularnosti i ukine veronauka u državnim školama uz napomenu da „bolje društvo počinje strogim odvajanjem crkve i religije od nauke i države“. Ali dok brojne javne ličnosti potpisuju „Apel za sekularnu državu“, ministar prosvete pažljivo broji koliko ih je manje od „ravnozemljaša“ i pravi političku a ne naučnu kalkulaciju. Verovatno bismo u kontekstu toga mogli da sagledamo i ugovor koji je 8. septembra potpisao sa Srpskom pravoslavnom crkvom o zakupu zemljišta na Goliji i izgradnji Obrazovno-naučnog centra u kojem bi se izučavala oblast biologije, biosfere i društveno-humanističke nauke. „Imam veliki strah od toga šta se krije u toj priči i tražila sam na osnovu zakona o dostupnosti informacija da mi dostave taj ugovor, da kažu koja je strategija, plan i program i šta će se tu raditi. Podsetila bih na sve što se u prošlosti dešavalo sa Crkvom - negiranje nauke, teorije evolucije, pa blokada programa koji je pripremljen o seksualnom obrazovanju 2017... Šta je ovo i kako tako nešto može da se osniva bez konsultacija sa univerzitetom i strukom? Mi smo u retrogradnom trendu u kome se izbacuje sve. Izbacićemo nauku, civilizacijske i društvene vrednosti, toleranciju i idemo ka jednoumlju koje će da nam nametne Crkva“, kaže profesorka Stojković. A možda smo ih već izbacili i sada pokorno čekamo da novostečeno stanje vlast i Crkva ozakone. Sandra Petrušić