Arhiva

Osnova tla

Snežana Stamenković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 14. februar 2017 | 21:35
Osnova tla
U nameri da pokaže izražajne mogućnosti kamena kao materijala, njegovu prirodu i način na koji deluje na naša čula putem umetnički oblikovanih formi, kustoskinja zbirke skulpture u MSUB, Rajka Bošković je u Legatu Čolaković kreirala izložbenu celinu od tridesetak skulptura. Svaka vrsta kamena, krečnjak, peščar, granit ili mermer u slučaju ove izložbe, nameće umetniku određene zahteve i ograničenja prilikom obrade, ali mu istovremeno i nudi karakteristične komunikativne potencijale koje su jedinstvene za svaku od vrsta. Zajedničke karakteristike i različite vizuelne varijetete autorka izložbe je pokušala da razvrsta razgranavši postavku na tri autonomne celine. Prva, pod nazivom Zemlja/kamen/tlo, skreće pažnju da je kamen osnova tla, da on podupire tlo na kojem smo, što sugeriše skulptura Momčila Krkovića Makču Pikču. Stamenost, staloženost, postojanost su emocije koje dominiraju ovim segmentom. Druga celina, Telo/čovek/dvoje, ističe kompaktnost, jezgrovitost i celovitost, izraženu u vrhunskim skulptorskim ostvarenjima: Materinstvo i Struktura 1, Olge Jančić, Poljubac i Ležeći torzo, Vojina Bakića, ili Začaranim lepoticama Miluna Vidića, koje ističu i iskričavost, odnosno refleksivnu prirodu mermera kao materijala. U središtu trećeg tematskog okvira, Lice/ličnost/lik je performativna sposobnost kamena u prikazivanju ljudskog lika kao formalnog oblika, kao karaktera ili tipa ličnosti. U ovom segmentu najviše dolazi do izražaja na koji način priroda kamena kao materijala diktira umetnički pristup i način obrade materijala. Različite efekte pruža raznovrsna vrsta kamena korišćena u Portretu slikarke Zore Petrović Lojze Dolinara, skulpturi Nensi, Nebojše Mitrića, Mis Čez, Sretena Stojanovića, Ženi sa šiškama, Dušana Jovanovića Đukina, Portretu Ž.P., Nandora Glida, Glavi čoveka, Kolje Milunovića ili majstorskoj skulpturi Nepoznati, Vide Jocić. Međutim, bez obzira na sadržajni nivo skulpture, kamen uvek govori o večnosti, što postavci daje meditativni ton.