Arhiva

Penjanje i silaženje

Miroljub Stojanović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 26. oktobar 2017 | 03:13
Iritantan, sirov, bezličan, povremeno degutantan, agresivan, Prokleti pas reditelja Dragana Pešikana pre je jedna od stranputica srpskog filma no pokazatelj smera kojim bi trebalo ići. Za ovaj primer ultrakomercijalnog ostvarenja koje, između ostalog, u velikoj meri problematizuje pojam bioskopskog filma (želimo li baš ovakvu formu i sadržaje?) mnogi gledalac našao bi se nasamarenim u smislu šta mu se nudi pod plaštom srpskog savremenog filma. Kako god, Prokletog psa je teško, ako ne i nemoguće braniti. Ma koji argumenti njemu u prilog ličili bi na prozirnu i prepoznatljivu igru „malo kudiš - malo hvališ“. Ipak, uz svu kivnost hipotetičkog gledaoca, bilo bi jednostavno nefer, iz vizure kritičara, ne osvrnuti se i ne uzeti u obzir (bez obaveze da ih se uzme u estetičku dobit ovog filma) nekoliko njegovih aspekata. Najpre, tu je fotografija Radeta Vladića, doajena među srpskim direktorima fotografije. Vladiću u Prokletom psu dugujemo nekoliko veoma efektnih, pa i složenijih kretanja kamere. Da ne govorimo o tome kako Pešikanov film ima, kao malo koji noviji srpski film, vizuelnu konzistentnost. Potom, produkcioni aspekt ovog filma je za poštovanje pa je za žaljenje što mnogi pretenciozniji i sadržajniji srpski filmovi nemaju ovaj produkcioni nivo. Takođe, izvestan broj neupadljivih mikroplanova prosto iznenađuje. Takve su sadržajne i inteligentne repeticije: funkcija cigareta i pušenja (malo-malo pa većina aktera Prokletog psa poseže za cigaretom!). Tu je i ta duhovita igrarija sa stepeništem i stepenicama. U Pešikanovom filmu neograničeno penjanje i silaženje uz stepenice i niz njih javlja se kao blesak invencije. No, nadasve najzanimljivija je defunkcionalizacija ženskih likova u odnosu na vladajući srpski filmski stereotip. Dugo srpski film nije imao tako demistifikovanu pa i detronizovanu sliku urbanih lepojki koje svoj seksepil zamenjuju ubilačkim, pa i krvožednim porivima. Prokleti pas, što je jedna od njegovih retkih dramaturških vrlina, na bizaran način „izbacuje“ dve trećine učesnika iz naracije (Milan, DŽoni, Bojana, Prcko, Sergej…) i ovu bizarnost neguje ne samo kao svoj fabulativni lakmus, nego on postaje, mora mu se priznati, konzistentan manir ponašanja. Višak revolvera u filmu, kojima se ne samo vitla no iz njih i puca maltene u svakom trećem kadru, ne donosi filmu žanrovski alibi, ali ni konekciju sa modernim oblicima filma urbanog nasilja. Učestalost ovakvih scena dovodi do zasićenja i gledaoca pre smori no što filmu otvara narativnu perspektivu. Šteta što u Prokletom psu ima toliko glumatanja i falširajuće glume jer su upravo glumci na ovaj način ti koji prvi lažiraju autentičnost. U svetlu onoga što bi bio poslednji validni argument u njegovu odbranu, a to je da film ipak predstavlja sat i po nekakve zabave, mora se reći da njegov humor deluje oporo, izveštačeno i nategnuto, čak u nekim trenucima infantilno, ali ga ipak ima. Bez obzira na to što pojedine replike zvuče prizemno i tako klišeizirano, Prokleti pas je uspeo da na momente izmami salve smeha, poput one ubedljivo najbolje sekvence u filmu kakva je ona sa serumom istine… Neće biti razloga da se Prokleti pas dugo pamti. Samo, da je malo više Srđana Todorovića u srpskom filmu...