Arhiva

Progres na dugme

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 13. jun 2018 | 22:29
Nakon izuma točka, početka proizvodnje vodene pare, pa struje, desila se četvrta industrijska revolucija – digitalna, u kojoj se na najtežim poslovima u fabrikama angažuju roboti. To je bila tema konferencije Industrija 4.0, koju je u Kragujevcu organizovala kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA). U novoj fabrici proizvodni koncept 4.0 je realnost od starta, od aprila 2012, ali razvoj tehnologije i konkurencija traže kontinuirano usavršavanje. „U fabrici u Kragujevcu digitalna proizvodnja se zasniva na naprednim rešenjima virtuelne simulacije u odnosu na realne parametre i fizičko okruženje“, kaže Alesio Leonardi, direktor. To podrazumeva umrežavanje i analizu podataka radi unapređenja proizvodnog procesa, dobijanja što kvalitetnijeg proizvoda i plasmana brenda na prilično zasićenom svetskom tržištu. Primenom 3D modela u jednoj od najmodernijih fabrika u FCA lancu smanjuje se mogućnost realnih slabosti, a specijalni softveri služe da se preduprede eventualne sporne stavke, tako da je razmatranje grešaka u ovoj fabrici stvar prošlosti. Menadžment Fijata insistira na inovacijama, analizira uticaj proizvodnje na životnu sredinu i stalnim poboljšanjem uslova rada postiže da zaposleni budu zadovoljni. Kragujevačka fabrika deluje futuristički - sve je automatizovano, besprekorno čisto i uredno, a u njenom krugu postoje i vrtić za decu radnika i veštačko jezerce po kom plivaju ukrasni japanski šarani. Radnici su maksimalno bezbedni, imaju zaštitna odela, „armirane“ cipele, prolaze kroz dekontaminirajuće komore... Fijat je gradić u gradu sa vlastitim pravilima, uglavnom zasnovanim na sajber nauci. Pritiskom na jedno od mnogih dugmića komanduje se mašinama koje su zamenile radnike i to je jedan od razloga zašto su novi modeli neuporedivo kvalitetniji od nekadašnjih uzdanica fabrike - „juga“, „stojadina“ ili „fiće“. Američki ambasador u Srbiji Kajl Skot je ukazao koliko je investitorima značajna podrška države za razvoj novih tehnologija, dok su predstavnici PKS naglasili da je automobilska industrija „ogledalo industrije jedne zemlje“ i da bi iskustva Fijata trebalo preneti i na druge kompanije. Na prednosti Industrije 4.0 i koristi od prelaska iz analognih u digitalne vode ukazali su i predstavnici Bol Beveredž Pekinga i NCR. Oni su biznis u Srbiji počeli kao „hardveri“ i upravo Plant (fabrička) akademija je ključna razlika između Fijata i drugih uspešnih kompanija. „Dogovarajući se oko strategije napretka, zaključili smo da su ljudi, ipak, naš glavni resurs“, naglasila je Bojana Tošić, menadžerka treninga u FCA Srbija. NJihovo znanje i veštine, potreba za usavršavanjem sebe i celog sistema, dobijaju drugu dimenziju kada se razmatra konkretan problem i mogućnosti njegovog otklanjanja, što sve opisuje koncept proizvodnje svetske klase (WCM), kome je kragujevački Fijat posvećen od prvog dana u Srbiji. „To je alat za kulturnu promenu, za uspostavljanje zajednice zaposlenih, dobro obučenih, a motivisanih da uče i razmenjuju saznanja, ali i da se takmiče sa sobom i drugima“, zaključila je Tošićeva. Da li će i kada će put do Kragujevca ovako da izgleda – da se ljudi prevoze električnim automobilima ili hibridima, a da se ti automobili napajaju obnovljivim izvorima energije, a ne električnom energijom iz termoelektrana, zavisi od Vlade Srbije. A sa njom će rukovodstvo Fijat Krajsler automobila pregovarati o strateškim pravcima razvoja srpskog ogranka kompanije već na jesen.