Arhiva

Nova budućnost filma

S. Perović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 13. septembar 2018 | 01:07
Film Rim odneo je Zlatnog lava u Meksiko! Po principu – ko će kome, ako ne svoj svome – prvi čovek žirija Meksikanac Giljermo del Toro, sunarodniku i prijatelju, oskarovcu takođe – Alfonsu Kuaronu (reditelju Potomaka i Gravitacije) dodelio je Zlatnog lava. Ali, potpuno opravdano, jer Rim jeste najbolji film 75. Mostre. Uz Meksikance slavi i globalna internet televizijska mreža Netfliks koja je u ulozi producenta odnela prvu veliku festivalsku pobedu, ali ne i bioskopska publika, jer neće biti u prilici da na velikom platnu gleda raskošnu crno-belu porodičnu melodramu koju je reditelj Kuaron posvetio svojoj dadilji. „Ova nagrada i festival su mi izuzetno važni. Hvala Netfliksu koji je uradio sjajan posao i omogućio mi da film Rim prikažem svetu“, istakao je Kuaron. Još jedno festivalsko priznanje Netfliksu donela su braća Koen, za najbolji scenario Balade o Basteru Skragsu – filma nastalog od šestodelne mini televizijske serije (zbog čega je odbijen za prikazivanje u Kanu) koja gledaoce vodi u svet Divljeg zapada. Kada je reč o jednom od najvećih igrača u industriji zabave, koji je od video-kluba dospeo do jednog od tri najprestižnija svetska festivala, postoje oprečna mišljenja. Legendarni reditelj Dejvid Kronenberg, kome je Mostra ove godine dodelila „Zlatnog lava za životno delo“, tokom master klasa održanog na Lidu, rekao je kako misli da je Netfliks primer koji najviše remeti filmadžije. „Ako snimiš film za Netfliks, možda nikad neće biti viđen na bioskopskom platnu, ali će veoma brzo biti prikazan u 190 država. Međutim, u Francuskoj zakon nalaže da film mora biti distribuiran u bioskopu i ne može biti prikazan na televiziji 36 meseci. To je ozbiljan rok. A Netfliksovi filmovi, čak i ako jesu u bioskopima, istovremeno se puštaju u tih 190 zemalja gde gledaoci mogu da ih gledaju na bilo kom uređaju. Dovodi se u pitanje sama priroda filma. Ovde smo imali panel – razgovarao sam sa Spajkom Lijem i nekim drugim kolegama o nostalgiji za starim danima bioskopa, gde je postojala zajednica koja je išla u bioskop kao u crkvu, zbog zajedničkog iskustva. Smatram da je film trajno poremećen. Nikad više neće biti isti. Biće to kao sa pločama ili s onim ljudima koji još uvek kucaju na pisaćim mašinama. Odlazak u bioskop postaće retro aktivnost” – zaključio je Kronenberg. Da je žiri bio pravičan kada je reč o ostalim priznanjima iz glavnog takmičarskog programa, potvrđuju i velika nagrada žirija i nagrada za najbolju glumicu, dodeljene grčkom reditelju Jorgosu Lantimosu i zvezdi njegovog filma Miljenica – Oliviji Kolman za inteligentnu crnohumornu istorijsku dramu o krhkoj kraljici Ani, poslednjoj iz dinastije Tjudorovih. Britanska glumica igrala je sličan lik kraljice Elizabete Druge u seriji Kruna. Dobitnik pehara Volpi za najboljeg glumca Mostre je Viljem Defo: načinio je ubedljivi portret slavnog slikara Vinsenta van Goga u filmu Na vratima večnosti, svestranog umetnika DŽulijena Šnabela. Srebrnog lava za najbolju režiju osvojio je kanski miljenik Francuz Žak Odijar koji potpisuje klasičan američki vestern Braća Sisters, nastao po istoimenom romanu Patrika de Vita sa zvezdanom glumačkom postavom DŽonom Rejlijem, Hoakinom Finiksom, DŽejkom Gilenholom.