Arhiva

Cilj je izvoz u 100 zemalja sveta

Lara Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 6. decembar 2018 | 02:30
Nektar je u prethodnih 20 godina svojim poslovanjem uticao na kreiranje milijardu evra bruto dodate vrednosti u Srbiji, na šta smo jako ponosni, kaže Mihailo Janković, generalni direktor Nektar grupe koja ove godine slavi dve decenije poslovanja. „Direktno i indirektno je podržano više od 5.000 radnih mesta na bazi punog radnog vremena. Samo u kompaniji radi 1.319 ljudi, sarađujemo sa 10.000 farmera, a u tri zemlje regiona imamo šest fabrika i zauzimamo 22 odsto regionalnog tržišta u segmentu voćnih sokova. Dostigli smo godišnji promet od 110 miliona evra, sa profitnom stopom od 12 odsto. Gotovo celokupan profit od osnivanja kompanije je reinvestiran u razvoj. Mislim da je kompanija Nektar primer da `srpski san` može da se ostvari. Porodica Radun je te 1998. krenula od nule, sa proizvodom jabukovo sirće iz želje da se proizvode zdravi proizvodi, i uz mukotrpan rad, posvećenost i fokus na razvoj uspela da ostvari cilj i na tom putu ostala dosledna porodičnim vrednostima“, ističe Janković. Ove godine će biti ostvaren privredni rast od oko četiri odsto. Kako na vas utiče privredno okruženje? Nektar grupa je ove, kao i svake prethodne, planirala rast poslovanja i očekujemo uspešnu poslovnu godinu i nove investicione projekte u skladu sa planovima. Jedan od izazova u poslovanju u privredi je i evidentan problem radne snage, kako vi to vidite? Svedoci smo da je svake godine, zbog negativnog nalaliteta, u Srbiji 60.000 ljudi manje. Praktično, godišnje nestaje jedan grad, što znači da se smanjuje baza potrošača. To nije problem samo za privredu, već je i nacionalni problem. Slična situacija je u svim zemljama regiona i zato moramo da osvajamo nova tržišta. S druge strane, demografski problemi uzrokuju i problem radne snage koji je sve intenzivniji. Imamo fabrike u Srbiji, u Bujanovcu, Vladičinom Hanu i Bačkoj Palanci, u Makedoniji u Skoplju i u Sloveniji u Ajdovščini i Kamniku. U celom regionu se srećemo sa sličnim poteškoćama – nedostatak radne snage za operativne pozicije. U razgovoru sa kolegama iz drugih privrednih grana saznajem da se suočavaju sa istim problemom. Kažete da težite novim tržištima. Kakva je šansa domaćih kompanija za povećanje izvoza i proširivanje tržišta? Preduslovi za izvoz jesu kvalitet proizvoda, kontinuitet u količinama i konkurentna cena. Nektar grupa izvozi 30 odsto proizvodnje u 60 zemalja na pet kontinenata. U prethodnih pet godina Nektar je udvostručio neto izvoz iz Srbije i on iznosi više od 15 miliona evra godišnje. Svake godine podižemo broj tržišta na kojima smo prisutni. Istina, region je naše glavno tržište, tu smo i lideri, ali radimo na tome da proširimo prisustvo Nektarovih proizvoda na dalekim tržištima. Interesantna su nam sva tržišta, posebno Bliski istok i Kina, a u narednih 20 godina planiramo da budemo prisutni na 100 tržišta širom sveta. Kvalitet imamo, kao i kontinuitet u snabdevanju i kontrolu sirovina. Nektar je vertikalno integrisana kompanija što će doprineti da dugoročno održimo i ojačamo svoju poziciju na postojećim i otvorimo nova tržišta. Svedoci smo da nam stranci sve češće vraćaju voće zbog određenih nedostataka. Kako vi kontrolišete kvalitet? Upravo vertikalna integracija kompanije, koja nije česta na našem tržištu ali ni u našoj industriji, omogućava kontrolu čitavog procesa. Domaća jabuka je izuzetno kvalitetna, a s druge strane, odlukom da kupujemo od domaćih farmera doprinosimo tome da dodata vrednost ostaje u Srbiji. Svaka šesta jabuka koja ostane u Srbiji preradi se u Nektar fabrikama. Jako smo ponosni na to što sarađujemo sa 10.000 farmera, a 1.300 njih predfinansiramo što je „kičma“ našeg poslovnog modela. Zahvaljujući tome imamo ulaznu kontrolu svih sirovina. Imamo najveći kapacitet za preradu od 120.000 tona voća i povrća godišnje. Nedavno smo promovisali brend ariljske maline i želimo da više radimo na geolokalitetu voća i na sertifikovanju voća iz određenih oblasti. Smatramo da tu postoji veliki potencijal. Zašto ste se odlučili da otvorite fabriku organskih proizvoda? Fabrika organskih proizvoda je u završnoj fazi i uskoro bi trebalo da počne sa radom. Organski proizvodi su sve zastupljeniji i značajno su rastuća niša na globalnom tržištu ali i kod nas. Zdrava hrana je izuzetno važan resurs zbog čega smo se i odlučili na ovu investiciju, a investiramo i u zasade organske jabuke. U naredne tri godine imaćemo 114 hektara plantaža organske jabuke u Vladičinom Hanu. Kakva je tražnja potrošača u regionu za voćnim napicima? Šta se najviše pije? Konzumacija sokova u regionu je drugačija od one na globalnom nivou. Primetan je trend pada tražnje premium proizvoda kao što su sokovi od 100% voća, zatim kvalitetnijih nektara, a raste potrošnja proizvoda sa manjim udelom voća, što može da bude u vezi sa raspoloživim dohotkom. Nektar ima jaku poziciju kada je reč o sokovima koji sadrže samo voće - poput našeg brenda Life - i o nektarima. S druge strane, trend je da raste potrošnja ceđenih i organskih sokova. Mi smo do sada lansirali četiri ukusa organskih sokova, a odnedavno u ponudi imamo i ceđene sokove. Smatramo da je to dobar pravac u skladu sa zahtevima tržišta. Da li je investicija u fabriku organske hrane najveća u ovoj godini ili postoje i neke druge, veće? Ove godine smo mnogo investirali. Pojedinačno najveća investicija jeste u fabriku organskih proizvoda u Bačkoj Palanci, koja je izgrađena kao joint venture sa našim partnerom Global Seed-om. To je ujedno prvi joint venture Nektar grupe, u svim ostalim poslovima smo 100 posto vlasnici. Ovo je iskorak i pionirski poduhvat za Nektar. Pored toga, investirali smo u modernizaciju prerađivačkih kapaciteta u fabrikama u Makedoniji i Vladičinom Hanu i u nove linije Tetrapaka u Bačkoj Palanci. Opredeljenje vlasnika kompanije je da konstantno ulaže u razvoj, što pokazuje i podatak da je 95 odsto profita reinvestirano u prethodnih 20 godina. Ukupne investicije kompanije Nektar od osnivanja iznose 100 miliona evra. Vaše poslovanje obeležio je i slogan „Nije svejedno“. Zašto „Nije svejedno“? „Nije svejedno“ nije samo slogan, već filozofija poslovanja kompanije Nektar. Posvećeni smo inovacijama, razvoju, domaćinskom i odgovornom ponašanju, beskompromisno se borimo za kvalitet, negujemo porodične vrednosti i ova kompanija je dokaz kako se od malog porodičnog preduzeća može napraviliti veliki regionalni biznis koji raste. Upravo način našeg poslovanja pokazuje da „Nije svejedno“. Za sve naše potrošače pravimo zdrave proizvode od najkvalitetnijeg domaćeg voća i povrća učeći ih da „Nije svejedno“ šta se nalazi na njihovoj trpezi, a istovremeno na odgovoran način stvaramo vrednost za naše farmere, zaposlene, lokalnu zajednicu i vlasnike.