Arhiva

Osluškivanje publike

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 2. januar 2019 | 15:22
U pogledu muzičke scene, 2018. nešto je bogatija od prethodne godine. Koncertne aktivnosti u srpskoj prestonici, međutim, relativno su neravnomerno raspoređene: „zatišja“ se smenjuju sa periodima kada je nemoguće pažnju posvetiti svim programima i umetnicima koje bismo želeli da čujemo. Po običaju, najintenzivnija muzička zbivanja smeštena su u poslednji trimestar. Oktobar je mesec BEMUS-a, ovoga puta jubilarnog, pedesetog. Događaji najavljeni kao stožerni, to su doista i bili. Najveće interesovanje publike izaziva Najdžel Kenedi. Britanski umetnik i dalje pronalazi udobnost u nekonvencionalnom muziciranju: potrebno mu je da „oslušne“ svoju publiku. Interpretacije internacionalne operske zvezde, Ramona Vargasa, govore o lepoti vokalnog iskaza meksičkog tenora, ali i o lakoći i prirodnosti u prilagođavanju različitim pevačkim stilovima. Jer, Vargas podjednako besprekorno ulazi i u prostore popularne muzike oblikujući je sofisticirano, oslobađajući je karikiranja koja neretko prate slične pokušaje približavanja širem auditorijumu. Atraktivne tematske celine Beogradske filharmonije garancija su rasprodatih koncerata. Šef dirigent, Gabrijel Felc, čini dodatne korake u tom smislu - dobro osmišljenim muzičkim razgovorima/koncertima za koje je ulaz slobodan. Filharmonija oživljava i važnu, mada pomalo zaboravljenu instituciju muzičkih porudžbina: LJubav!, koncert za saksofon i orkestar Ivana Brkljačića, partitura je kojom struji životnost - provokativno formulisane narativne teksture angažuju slušaoca u potpunosti. Premijerama domaćih kompozitora (Ana Gnjatović, Miša Savić, Ivan Jevtić, Dejan Despić, Svetislav Božić, Miša Cvijović, Vladimir Trmčić), posvećen je jedan ciklus koncertne sezone Simfonijskog orkestra RTS. Treba podvući i to da Beogradska filharmonija i SO RTS nastavljaju praksu nastupa na otvorenom, što se pokazuje kao uspešan model privlačenja one publike koja inače ne bi bila na koncertima umetničke muzike. Može se još reći i to da je 2018. bila godina pijanističkih zvezda: Pogorelića, Luganskog, Rudenka, Trpčevskog... a pre svih, Pjotra Anderševskog i Arkadija Volodosa. Našu pažnju privukla su, takođe, dvojica neobičnih harfista, Gzavije de Mestr i Aleksandar Boldačev. Najviše umetničke domete ostvaruju i beogradski festivali poput Tribine kompozitora, Gitar arta, Beogradskog džez festivala, Festivala harfe, BUNT-a. Rafinirano osmišljenim programima obeleženo je 70 godina Muzikološkog instituta; proslava je zaokružena nastupom Gudača Svetog Đorđa i Vladimira Kulenovića, koncertantnom muzikom domaćih kompozitora (LJubice Marić, Ivana Jevtića, Vlastimira Trajkovića i posthumnom svetskom premijerom dela Concerto precipitato Vuka Kulenovića). Vredan je doprinos mladih izvođača srpskoj muzičkoj sceni ove godine: violončelista Filip Tomić (mladi izvođač godine po izboru UMUS-a); violinistkinja Milica Zulus, Sofija Glavičić i Veronika Mona Bogić; soprani Anđela Todorović i Milena Damnjanović; kontratenor Bojan Bulatović, pijanista Viktor Radić... Povodom obeležavanja 60 godina Radio Beograda 2, uglednog promotera kulture i umetnosti na srpskoj medijskoj sceni, priređen je slavljenički koncert, uveličan prisustvom Željka Lučića, koji demonstrira moćan umetnički izraz - izvanrednu umešnost vođenja vokalne linije, glumačku sugestivnost, impozantan dijapazon iskazanih emocija, zapravo, sve ono što ga čini jednim od najvećih baritona današnjice – njegovo gostovanje u Beogradu pamtimo kao muzički vrhunac 2018. godine. TOP LISTA Željko Lučić, Hor i Simfonijski orkestar RTS, Bojan Suđić Pjotr Anderševski, CEBEF Život! Ivana Brkljačića, Beogradska filharmonija, Milan Savić, Danijel Rajskin Ramon Vargas, Hor i SO RTS RTS, Bojan Suđić, BEMUS Arkadij Volodos, koncertna sezona Steinway & Sons, Piano Land