Arhiva

Ezopovski govori

Ivan Medenica | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 2. januar 2019 | 15:23
Pozorišni život vremenski se meri po sezonama, a ne po kalendarskim godinama. Ovakva se sumiranja, međutim, vrše na kraju kalendarske godine te moramo da se prilagodimo tom, za pozorište „nereprezentativnom“ okviru. Ipak, ovo je samo pokušaj odlaganja i relativizacije zaključka koji bi u svakom vremenskom okviru, jednom ili drugom, nužno sledio: za nama nije period pozorišnog procvata. Zato bi teško ova lista bila mnogo duža da se bira više od pet najbitnijih ostvarenja iz oblasti pozorišta. Listu čine predstave iz različitih beogradskih i novosadskih pozorišta, što ukazuje na to da se nijedno od njih u 2018. godini nije posebno izdvojilo svojim repepertoarom i/ili umetničkim dometima. Dva su osnovna kriterijuma na osnovu kojih je ova lista sastavljena: relevantnost tema u kontekstu savremenog društva (pre svega srpskog, ali i svetskog) i manje ili više inovativni iskoraci u pogledu pozorišnog jezika (za dotična pozorišta, stvaraoce i/ili našu pozorišnu kulturu generalno). Zanimljivo je da se od pet predstava s liste čak četiri mogu da podvedu pod žanr komedije, što otvara pitanje da li je ponovo došlo vreme da se o najosetljivijim pitanjima govori posrednim, „ezopovskim“ govorom. Kao umetnički i društveno najznačajnija izvesno se izdvaja predstava Zašto je poludeo gospodin R. u postavci hrvatskog reditelja Bobe Jelčića i produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda. Od teme usamljenosti, prepuštenosti i izgubljenosti pojedinca u savremenom kapitalističkom svetu, preko svedene, metaforične i ludički naglašene inscenacije Jelčića do maestralne igre Borisa Isakovića, svi pozorišni jezici izdvajaju ovu predstavu iznad ostalih. Godinu za nama, kada je teatar u pitanju, obeležila je smena, odnosno neprodužavanje mandata upravniku Drame Narodnog pozorišta u Beogradu Željku Hubaču. Ova odluka sada već bivšeg upravnika NP, Dejana Savića, bila je sporna zbog toga što je u svom mandatu Hubač ostvario jedan od najvećih umetničkih uzleta ansambla Drame u poslednjem periodu, što je tvrdnja koja se lako dokazuje interesovanjem publike, reakcijama kritike, učešćem na domaćim i regionalnim festivalima, nagradama... Smena je, kao što je poznato, pokrenula vrlo principijelnu, oštru, dobro organizovanu i istrajnu pobunu najvećeg dela ansambla Drame Narodnog pozorišta, što je za posledicu imalo ostavku Dejana Savića. Ovaj slučaj je veoma dragocen primer i u mnogo širem kontekstu od pozorišnog, jer pokazuje da principijelni otpor struke i građana, ipak, ima smisla i da može, i u kontekstu koji ne pogoduje takvim, kritičkim principima mišljenja i delanja, da utiče na promenu toka stvari. TOP LISTA R. V. Fasbinder, Zašto je poludeo gospodin R?, režija Bobo Jelčić, JDP Tanja Šljivar, Režim ljubavi, režija Bojan Đorđev, Atelje 212 Maja Pelević, Bolivud, režija Maja Pelević, Narodno pozorište Beograd G. Ševalije, Klošmerl, režija Kokan Mladenović, Beogradsko dramsko pozorište Po motivima drame LJ. Simovića, Hasanaginica, režija Andraš Urban, Ujvideki sinhaz, Novi Sad