Arhiva

Zavera u 30 sati

D. Nikoletić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 14. mart 2019 | 00:01
„Dobar dan, da, Bitef teatar, jeste, ja sam direktor. Nalazimo se na Skveru Mire Trailović, ona je osnovala naše pozorište. Nije skoro, nego pre 30 godina, 3. marta 1989“, ovim „fejk“ dijalogom preko originalnog Mirinog telefona, Miloš Latinović je otvorio multimedijalnu izložbu i 30-časovni performans „I dalje u zaveri sa pozorišnim duhom“. Povod je logičan - tri decenije od osnivanja, i bio malo vremenski izmešten na 11. i 12. mart. Naizgled obična izložba, predstavljena panoima sa biografijom Trailovićeve i njene „desne ruke“ Jovana Ćirilova, ali i institucije koju je osmislila, i veoma kratko vodila, skrivala je mnoge interaktivne segmente. U Mirinoj sobi, otvorenoj ka pozornici, nizali su se čitači knjige „Mira Trailović, gospođa iz velikog sveta“, Feliksa Pašića, čime je ispunjena „dupla počast“. Jedna prema legendarnoj rediteljki, koju su zvali „buldožer u bundi“, a druga prema takođe preminulom pozorišnom kritičaru. „Na ovaj način došli smo do ogromne količine audio-materijala koji će tvoriti specifičnu zvučnu knjigu, i ona će dalje putovati sa izložbom“, objašnjavaju u Bitef teatru. Ambijent je činio autentičnijim originalni mikrofon iz predstave Kosa koju je Trailovićeva režirala sa Zoranom Ratkovićem, i postavila u Ateljeu 212. „Šljokičasta“ Mirina haljina govorila je isto što i jedna rediteljki bliska osoba, čiji se glas mogao čuti iz MP3 plejera: „Bila je ambiciozna u svemu, pa i u tome da uvek lepo izgleda.“ I takva je, lepa, i umrla, 7. avgusta 1989, u 65. godini. Međutim, izložbom autorki Vesne Bogunović i Jelene Stojanović, poručuje se i da teatar nije proizvod jedne ličnosti, ma kakva ona bila, već je to kreativni proces koji pokreće grupa ljudi, uključujući i gledaoce. A sve istovremeno korisnike i poštovaoce multifunkcionalnog prostora Bitef teatra.