Arhiva

Skuplja dara nego mera

Dragan Drača | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 8. maj 2019 | 23:54
Savet stranih investitora se bavi poreskim propisima i problemima u njihovoj primeni već dugi niz godina, pre svega kroz Poreski odbor koji trenutno okuplja predstavnike oko 60 kompanija članica Saveta. Na bazi dugogodišnjeg iskustva, primećujemo da su neki od uočenih problema rešeni, ali da se poslovna zajednica nažalost još uvek suočava sa istim ili sličnim izazovima kada je u pitanju ova oblast. Navešću neke od problema koji ili nisu rešeni ili su delimično rešeni. U prethodnim godinama, poreski zakoni su menjani bez javnih konsultacija i često su donošeni po hitnom postupku. To je rezultiralo visokim stepenom nesigurnosti i nejasnoće, kao i drugim problemima u praktičnoj primeni poreskih zakona. Poslovna zajednica je dosledno isticala potrebu da Vlada obezbedi da blagovremeno objavi sve predloge za izmene i dopune poreskih zakona i da ih razmotri u konsultacijama sa poslovnom zajednicom i drugim akterima. Ključni akteri, kao što su MMF i Evropska komisija dele ovaj stav. Negativne posledice najviše pogađaju kompanije koje poštuju zakone, kao što su članice Saveta koje uredno plaćaju porez, značajno doprinoseći budžetu Srbije. Sa pozitivne strane, Ministarstvo finansija je od pre izvesnog vremena počelo da konsultuje poslovnu zajednicu i Savet je dao svoje predloge na neke nacrte zakona, na primer Zakon o PDV-u (mart 2018) i Zakon o porezu na imovinu (jul 2018) i organizovao sastanke radi razmene mišljenja. Pozdravljamo tu pozitivnu praksu koja je rezultirala boljim zakonima i većim stepenom razumevanja vladinih politika s jedne strane, i izazova sa kojima se suočava privatni sektor, s druge strane. Takođe, uvažavamo i pozdravljamo rezultate koje je Poreska uprava ostvarila i koje ostvaruje u borbi protiv sive ekonomije i povećanje naplate poreza, što doprinosi povećanju državnih prihoda i otvara prostor za eventualno smanjenje poreskog opterećenja, što je neophodno da bi tržište postalo atraktivnije. Svesni smo da je Poreska uprava važna institucija koja ima ključnu ulogu u obezbeđivanju jednakih uslova poslovanja za sve, što je od ključnog značaja za Savet, jer svi tržišni učesnici moraju da snose iste posledice i za utaju poreza bilo koje vrste treba da se uvede nulta tolerancija. Šta se može unaprediti? Smatramo da ima dosta prostora za poboljšanje rada Poreske uprave i saradnje između Poreske uprave i Ministarstva finansija. Savet ima privilegiju da bude član Radne grupe koju je oformilo Ministarstvo finansija sa zadatkom da radi na modernizaciji Poreske uprave koju mi svakako zdušno podržavamo. Članovi našeg Poreskog odbora su stručnjaci koji mogu da pomognu Republici Srbiji da znatno unapredi postojeću situaciju. Međutim, poslovna zajednica se još uvek suočava sa problemom nedoslednosti u tumačenju i primeni poreskih zakona od strane različitih organizacionih jedinica Poreske uprave. Uvođenje obavezujućih mišljenja Ministarstva finansija je bio korak napred u dobrom smeru, međutim, potrebno je nastaviti rad na rešavanju ovog pitanja. Koristim priliku da ukažem na skorašnji problem sa kojim su se suočile naše članice povodom nedavno objavljenog mišljenja Ministarstva finansija od 1. februara 2019. u vezi sa dokumentovanjem isplata zaposlenima na ime naknade troškova za dolazak na rad i odlazak sa njega. U pomenutom mišljenju se, između ostalog, navodi da poslodavac mora imati verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način nadoknadio trošak zaposlenog za dolazak i odlazak sa rada. Kao primer verodostojnih isprava se navode računi za kupovinu mesečnih pretplatnih karata, dnevnih karata ili karata za jednu vožnju u gradskom prevozu, kao i računi za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila zaposlenog za dolazak na posao i odlazak sa njega. Ministarstvo navodi da ukoliko poslodavci ne dokumentuju isplate zaposlenima verodostojnim računovodstvenim ispravama, takvi troškovi će se smatrati nepriznatim za svrhe poreza na dobit, i poslodavac neće biti u mogućnosti da primeni neoporeziv iznos propisan Zakonom o porezu na dohodak. Smatramo da ovo mišljenje nema adekvatno utemeljenje u zakonskim propisima, suprotno je prethodno izdatim mišljenjima Ministarstva i sudskoj praksi, i nameće neprimereno veliko i nepotrebno administrativno opterećenje privrednim subjektima i zaposlenima. Imajući na umu sve navedeno, smatramo da je pomenuto sporno mišljenje Ministarstva finansija od 1. februara 2019. suprotno propisima i da izaziva brojne teškoće u primeni, pa da ga treba odmah staviti van snage ili izmeniti. Insistiranje na njegovoj primeni bi moglo za posledicu imati narušavanje poverenja poreskih obveznika u zakonitost i pravičnost u tumačenju i primeni poreskih propisa, kao i sporove sa Poreskom upravom. Takođe, prikupljanje i čuvanje pojedinačnih računa za svakog zaposlenog bi zahtevalo značajan dodatni utrošak vremena i administrativnih resursa za sve privredne subjekte, a naročito za kompanije sa velikim brojem zaposlenih. Obratili smo se Ministarstvu finansija i nadamo se da će imati razumevanja za navedene činjenice i argumente i da će uvažiti ovaj zahtev poslovne zajednice.