Arhiva

“I mi smo pisali Titu”

Miljan Paunović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 26. mart 2009 | 14:42
Volim Beograd i srpsku vladu, ali bih ‘teo da posetim i američku ambasadu...”, deo je iz pesme Marka Vešovića, učenika četvrtog razreda osnovne škole, koju je napisao Borisu Tadiću, predsedniku Srbije. Nije Vešović jedini. Predsednik Tadić je dobio puno pisama i crteža od učenika nekoliko osnovnih škola iz Beograda, a sve to u okviru akcije dnevnog lista Večernje novosti “Pišite ili nacrtajte predsednika Srbije Borisa Tadića”. Da li je ova akcija zapravo politizacija dece, odnosno da li su deca zloupotrebljena u političke svrhe? Kao glavni krivac za “politizaciju učenika” prozvana je Milena Bićanin, direktorka osnovne škole “Drinka Pavlović”. Ona je kratko rekla: “Neću ništa da komentarišem!” Ispred škole bilo je raspoloženih roditelja koji su za NIN želeli da prokomentarišu akciju “Nacrtajte predsednika Tadića ili mu pišite”. Pri tom su zahtevali da ostanu anonimni, iz razloga da ne naprave deci problem sa nastavnicima. “Moj sin je, nažalost, bio bolestan prošle nedelje, pa nije uradio domaći, odnosno nacrtao predsednika. Nemam ništa protiv te akcije. I mi smo nekada crtali Tita, pisali mu pisma, pevali mu pesme, kleli se u njega. Ne vidim u čemu je tu problem. Deca su danas napredna, znaju sve, i treba da znaju ko im je predsednik” – kaže jedan od sagovornika NIN-a. Majka dečaka iz trećeg razreda kaže da je njen sin napisao predsedniku Tadiću pismu u kome ga je zamolio da “olakša dobijanje viza” i da što pre postanemo deo Evropske unije: “Moj sin zna da smo prošle godine suprug i ja imali problem da dobijemo vizu, pa je putem pisma zamolio predsednika Tadića da nam olakša putovanja i izbori se za ukidanje viza”, kaže ona i dodaje da nije ništa čudno što deca pišu predsedniku, jer na taj način ukazuju na probleme u društvu. Ne slažu se svi roditelji da učenici treba da budu opterećeni politikom na bilo koji način: “U ovom slučaju naša deca su sredstvo za dobijanje političkih poena! Moje dete se bavi sportom, i ne zanima ga politika. Treći je razred, što bi se on opterećivao političarima i problemima nas odraslih” – objašnjava za NIN otac jednog đaka. U razgovoru za NIN Qubivoje Ršumović, dečji pisac, objašnjava da učenici mogu biti ispolitizovani, ali u zavisnosti od namere nastavnika: “U ovom konkretnom primeru radi se o tome da li je namera učitelja da politizuju ili da nauče decu da razmišljaju o realnosti u kojoj žive. Ukoliko nastavnik glorifikuje neku političku partiju ili stranku, to je zabranjeno. Ako time želi da upozna decu sa 'novim patriotizmom', koji sam ja svojevremeno opisao u pesmi ’Domovina se brani lepotom’, to je dopušteno. Deca treba da imaju svoje mišljenje o svemu. Škola treba da bude laička, bez ideološke i konfesione indoktrinacije.” Ršumović kaže da je Konvencija Ujedinjenih nacija o pravima dece, koju smo i mi potpisali, zakon iznad zakona. Prema Konvenciji, deca treba da budu oslobođena ideoloških i verskih uticaja: “Kod nas to nije tako. Uvođenjem veronauke u škole, mi smo je prekršili, ali to nije ništa čudno, jer olako gazimo sve što potpišemo” – objašnjava Ršumović. Ministar prosvete Žarko Obradović kaže za NIN da se njima niko nije obratio, ni direktorka škole, ni kompanija “Novosti”, da potraži saglasnost Ministarstva kada je ova akcija u pitanju. Ministar će poslati prosvetnog savetnika u školu “Drinka Pavlović”, proceniti opravdanost postupka direktorke i na osnovu toga sačiniti izveštaj. U zavisnosti od toga da li je odluka direktorke opravdana ili ne, Ministarstvo će preduzeti dalje mere. Iz “Večernjih novosti” kažu da je njihova ideja bila da osnovci pišu pisma ili nacrtaju predsednika Tadića, ali da niko od njih nije zahtevao da to bude domaći zadatak. “ Planirali smo da jednu rubriku u našim novinama posvetimo deci koja bi pisala pisma ili crtala poznate ličnosti. Prvi od njih bio je predsednik Tadić, zatim bi to bio Novak Đoković. Ne želimo da veličamo bilo kakvu vrstu idolopoklonstva, već da objavimo šta mladi žele da kažu ili pitaju poznate ličnosti” – kažu iz “Novosti” i dodaju da ne znaju kako su tu ideju sproveli nastavnici.