Svet

Modijeva partija ne kontroliše celu Indiju, ali on radi na tome

Njujork Tajms | 6. april 2024 | 10:10
Modijeva partija ne kontroliše celu Indiju, ali on radi na tome
EPA / RAJAT GUPTA

Uoči izbora u Indiji, politički sporovi između premijera Narendre Modija i država u kojima je na vlasti opozicija opterećuju federalni sistem koji drži Indiju na okupu. To je poslednja granica za najmoćnijeg indijskog lidera poslednjih decenija. Tokom svojih deset godina na funkciji premijera, Narendra Modi je postavio kao svoju misiju da transformiše složenu i raznoliku zemlju od 1,4 milijarde ljudi u monolit kojim dominira njegova ekspanzivna hinduistička nacionalistička vizija, prenosi Njujork Tajms.

Mediji, nacionalno zakonodavstvo, civilno društvo, ponekad čak i sudovi - svi su se u velikoj meri povinovali njegovoj volji. Ali ostaje kritična grupa onih koji se odupiru: neke od najbogatijih indijskih država koje su motor brzog rasta zemlje. A budući oblik najveće svetske demokratije – i njen ekonomski razvoj – mogli bi da zavise od borbe za vlast koja je sada odvija.

Modi, koji ima dobre šanse da osvoji treći mandat na nacionalnim izborima 19. aprila, usvaja sve oštriji pristup u onome što njegovi protivnici nazivaju nepravednim nastojanjem da se proteraju vlade država u kojima njegova stranka nema kontrolu.

Oni optužuju Modijevu vladu za stvaranje haosa u državnoj politici, odlaganje federalnog finansiranja velikih projekata, hapšenje ili krivično gonjenje opozicionih lidera, dok, sa druge strane, štite svakoga ko se pridruži premijerovoj stranci.

EPA / RAJAT GUPTA
EPA / RAJAT GUPTA

Trenutne tenzije ugrožavaju delikatnu federalnu formulu Indije koja drži zemlju na okupu zajedno sa njenih 28 država i osam teritorija. Regionalni lideri opisali su ponašanje centralne vlade, koja ima više moći nego u federalnim sistemima poput onog u Sjedinjenim Državama, kao kolonijalnog gospodara. Na jugu, najrazvijenijem i najinovativnijem delu Indije, zvaničnici su počeli da govore o „odvojenoj naciji“ za njihov region ako se nastave „obrasci nepravde“.

Modi i njegovi sledbenici optužili su lidere da gaje "separatistički način razmišljanja" i da vode politiku koja bi mogla "podeliti naciju".

Politika „zavadi pa vladaj“

Pomeranje Indije ka centralizovanijoj upravi mogao bi da naškodi ukupnom rastu zemlje, kažu analitičari, kako se dešavalo i u njenoj prošlosti. Glavni nacionalni programi potrošnje fokusiraju se na fundamentalne razvojne probleme koje je jug uglavnom rešio pre nekoliko decenija. Ako se ograniči sloboda ovog regiona da investira na osnovu sopstvenih potreba, posledice bi mogle  biti dalekosežne.

Modi nudi jednostavno rešenje: države kojima ne upravlja njegova Indijska narodna partija (BJP) treba da se poviniju ili, u suprotnom, suočiće se sa ograničenjem u radu svojih vlada što će njihovim liderima otežati ispunjavanje predizbornih obećanja. Reakcije na ovu politiku već su se dogodile prošlog meseca kada su predstavnici pojednih država organizovali demonstracije u blizini sedišta savezne vlasti u Nju Delhiju.

U Tamil Naduu, zvaničnici su rekli da se bore za nastavak radova na proširenju linija metroa u glavnom gradu Čenaju jer je Modijeva vlada odlagala uplatu svog udela u finansiranju. U Kerali, na jugozapadnoj obali Indije, državna vlada tuži Modijevu administraciju zbog proizvoljnih ograničenja zaduživanja sredstava što je uzdrmalo državni budžet i odložilo plaćanja.

U zapadnoj državi Maharaštra, u kojoj se nalazi indijska finansijska prestonica Mumbaj, Modijevi zvaničnici podelili su dve najveće stranke mešavinom pritiska istražnih agencija i ponudama za podsticaj. Ova politika, koju kritičari opisuju kao "zavadi pa vladaj", je ono što BJP-u otvorilo put da postane dominantna u koalicionoj vladi.

Jasna namera

U regionu glavnog grada Delhija, čini se da je BJP odlučan da uništi manju stranku koja je došla na vlast uz obećanje da će poboljšati osnovne usluge. Izabranoj vladi u regionu oduzeta su ključna ovlašćenja, a savezne vlasti su otkrile slučajeve korupcije protiv lidera Partije običnog čoveka (AAP).

EPA / JAGADEESH NV
EPA / JAGADEESH NV Protest opozicione partije Aam Aadmi protiv indijskog premijera

Zamenik lidera stranke i ključni ministar u kabinetu su u zatvoru više od godinu dana. U dramatičnoj raciji, vladini zvaničnici uhapsili su Arvinda Kedžrivala, lidera stranke i glavnog ministra Delhija, kojeg su optužili za finansijske malverzacije. Gorki politički spor u Nju Delhiju za posledicu ima i izlivanja kanalizacije u pojedinim delovima grada i dugim redovima u državnim bolnicama.

Jedan od načina na koji je AAP nastojala da poboljša bolnice bio je oslanjanje na spoljne saradnike za unos podataka o pacijentima. Ali plan je bio napadnut u unakrsnoj vatri između Modijevih zvaničnika i izabrane vlade na teritoriji, a spoljne firme su povukle svoje osoblje iz mnogih bolnica nakon meseci ne primanja plata. Zvaničnik AAP-a u Delhiju, rekao je da je Modijeva namera jasna: želeo je da gurne zemlju ka jednopartijskoj vladavini.

Sve veći rascep na liniji sver - jug

Ipak, najveća linija raskola je između bogatijeg juga i Modijeve baze podrške na severu. Osim kratkog perioda u državi Karnataka kada je BJP preuzeo kontrolu orkestrirajući "preletače", partija nije uspela da preuzme vlast u pet južnih država. Tamošnji zvaničnici kažu da Modi pokušava da ih "saplete" jer odbijaju da pristanu na njegovu politiku. Ovo takođe uključuje hindusko-muslimanske tenzije koje je podstakla njegova stranka i njen napor da hindu – koji nije široko rasprostranjen na jugu – postane nacionalni jezik.

Nezadovoljstvo je pojačano pritužbama da jug prima relativno malo u zamenu za novac od poreza koji šalje Nju Delhiju. Pošto su severne države mnogo naseljenije i zaostaju u osnovnom razvoju, one dobijaju veći deo prihoda. Na jugu postoje i strahovi da će preraspodela poslaničkih mesta nakon dugo odlaganog popisa kazniti jug zbog uspeha u smanjenju nataliteta, što je ključ njegovog relativnog prosperiteta.

Sa svojim prethodnim ulaganjima u infrastrukturu, obrazovanje i zdravstvenu zaštitu – rezultat jedinstvene mešavine političkih, kulturnih i istorijskih razlika na jugu. Samim tim, ovaj region je u boljoj poziciji da unapredi aspiracije Indije za vrhunskom proizvodnjom. Modijev politički motivisan pristup, kažu njegovi protivnici, mogao bi potkopati njegove ambicije da Indiju izgradi u veliku ekonomsku silu. S druge strane, u vladajućoj partiji odbacuju tvrdnje da se prihodi nepravedno raspoređuju.

„Želimo da svaki deo zemlje napreduje“, rekao je Modi u parlamentu nakon protesta u Nju Delhiju, navodeći sebe kao snažnog pristalica „kompetitivnog i kooperativnog federalizma“.

EPA / HARISH TYAGI
EPA / HARISH TYAGI

A kojo izgleda Modijeva verzija federalizma, najbolje oslikava njegova inicijativa: državama koje drži opozicija, Modi nudi infrastrukturne i socijalne projekte brendirane njegovim imenom kako bi sebe prikazao kao jedinog pokretača razvoja i rasta Indije. Ako krenu u zajedničke projekte, stranke koje su na vlasti u tim državama moraju da plate političku cenu - novac će dobiti samo ako pristanu na brend Modi.

Tako je ministarka finansija Nirmala Sitaraman je 2022. posetila jednu prodavnicu u južnoj državi Telangana koja distribuira obroke pirinča u okviru zajedničkog programa u kojem centralna vlada obezbeđuje veći deo sredstava. Modijeva slika se tamo nije videla. Gospođa Sitaraman odmah je kritikovala državne zvaničnike.

„Ovo je posao koji naš premijer radi za svoj narod. Doći će naši i postaviti fotografiju premijera, a vi kao upravnik okruga postaraćete se da se ona ne ukloni, ne pocepa i ne dira", rekla je gospođa Sitaraman. 

Modi postavio ambiciozni cilj da udvostruči ekonomiju Indije do 2030.

Ni Modi ne sedi skrštenih ruku. Postavio je ambiciozan cilj da udvostruči ekonomiju i izvoz ove decenije, prenosi Rojters pozivajući se na dokument vlade u koji je imao uvid. Modi, koji je uveren da će pobediti na parlamentarnim izborima ovog meseca, isticao je tokom kampanje,ekonomski rast kao jedno od svojih najvećih dostignuća. Agencija napominje da je on "garantovao kako će ekonomija postati treća po veličini u svetu i skočiti sa sada petog mesta", ako osvoji treći mandat zaredom, što predviđaju ankete.

Indijski premijer je već zatražio od zvaničnika da u maju završe planove za podizanje ekonomije na 6,69 biliona dolara do 2030. godine, sa trenutno oko 3,51 biliona dolara, navodi se u dokumentu. Kada je započeo drugi mandat pre pet godina, Modi je obećao da će ekonomiju podići na pet biliona dolara do tekuće fiskalne godine, ali delimično zbog poremećaja povezanih sa pandemijom kovida, postizanje tog cilja je sada praktično nemoguće.

Modijev plan je da, u narednih šest godina, poveća prihod po glavi stanovnika na 4.418 dolara sa oko 2.500 dolara, kako se napominje u planovima, ali bez preciziranja reformi koje su potrebne da bi to bilo urađeno.

Nezavisni ekonomista Saugata Bhatačarija rekao je da ekonomija može da se udvostruči za sedam godina, ako realni BDP poraste za 6 do 6,5 odsto, inflacija ostane oko 4,5 odsto i rupi nastavi da depresira u odnosu na dolar za do 1,5 odsto svake godine.

"Pitanje kojim se treba baviti tiče se skupa strukturnih reformi potrebnih za održavanje ove ili veće realne stope rasta BDP-a tokom dužeg vremena, što je veoma veliki izazov", rekao je on.

Rojters navodi kako se očekuje da privreda poraste za oko osam odsto u poslednjoj fiskalnoj godini, završenoj 31. marta, što je najviše među velikim zemljama, pre svega zahvaljujući snažnoj proizvodnoj i građevinskoj aktivnosti, koju pokreće državna potrošnja.