NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Južnjačka uteha

NAZIV: U sedlu sa đavolom, SAD, 1999.
REŽIJA: Ang Li
SCENARIO: Džejms Šejmus
ULOGE: Tobi Megvajer, Skit Ulrih, Džuel, Džefri Rajt, Sajmon Bejker, Džonatan Ris Mejers

      Vuk Pavlović
      
       Tajvanski reditelj Ang Li predstavio nam se nakon prelaska u Ameriku vrlo dobrim filmom "Razum i osećajnost", zatim i odličnom "Ledenom olujom", da bi sada snimio svoje najbolje i najzrelije ostvarenje u američkoj fazi - "U sedlu sa đavolom", veoma upečatljivu kombinaciju vesterna i ratne sage.
       Scenario filma je smešten u praskozorje američkog građanskog rata, u južnjačku državu Misuri, gde odrastaju dva nerazdvojna drugara - Džejk Rodel (igra ga Tobi Megvajer) i Džek Bul (Skit Ulrih). Prvi je sin siromašnog nemačkog emigranta naklonjenog Uniji, dok je drugome otac bogati plantažer, no njihovo prijateljstvo ne ometaju klasne razlike. Kada rat otpočne, mladići zajedno staju na stranu Juga, ali ne ulaze u oficijelnu vojsku Konfederacije, već pristupaju njenim gerilskim, neregularnim trupama, pošto žele da ostanu na granici svoje države i tu se bore protiv Severnjaka, čuvajući sopstvenu zemlju. Tako se, zapravo, nalaze između dve vatre, jer nisu u dobrim odnosima ni sa odmetnutim banditima sa sopstvene strane. U međuvremenu, pojava mlade zgodne udovice (tumači je pevačica Džuel) razvija ljubavna osećanja u Bulu. Međutim, on uskoro gine, a Džejk biva ranjen. Dok se oporavlja, između njega i udovice se rađa nova ljubav u trenucima propasti južnjačkog otpora.
       "U sedlu sa đavolom" pravi je primer za staro pravilo po kome iza svakog uspešnog filma mora kao osnova da stoji adekvatno dobro osmišljen i napisan scenario. I upravo je čvrsta dramaturška struktura scenarija Džejmsa Šejmusa pružila dovoljno valjanog materijala za širok razmah raskošne mašte reditelja Anga Lija, a on nije propustio ukazanu priliku. Šejmus je prilično vešto vodio nekoliko paralelnih tokova radnje, prikazavši interesantnu, a zapostavljenu liniju američke istorije kroz vizuru uzbudljivih i potresnih događaja u kojima se nalaze junaci filma. Takođe, njegovi likovi su savršeno iskristalisani i zaokruženi, dok odličnom dijalogu dodatnu draž daje vickast i prodoran crni humor. Takav dramartuški predložak je u Lijevoj režiji rezultirao kao izvrsna mešavina vesterna i ratnog filma, protkana finom ljubavnom storijom.
       "U sedlu s đavolom" je u suštini antiratni film, s fokusom na poraženu, ali časniju stranu. No, Šejmus i Li svojom pričom prokazuju i osuđuju ljudsku prljavštinu i mane i kod jednih i kod drugih. Epski pečat filmu daje fantastično Lijevo vizuelno osećanje oličeno u prelepo snimljenim masovnim scenama bitaka, na fonu majstora surovog realizma vesterna poput Džona Forda, Sema Pekinpoa, Voltera Hila ili Klinta Istvuda. Te scene su pravovremeno ukomponovane sa onim "mirnodopskim", što filmu daje izvrstan ritam nabijen saspensom, kroz čiju kulminaciju na kraju junaci dostižu katarzu. Uz perfektno postavljenu atmosferu, divnu fotografiju, dinamičnu montažu i pomenute vrline scenarija, reditelj Lijevog kalibra nije mogao a da ne iznedri impresivan film, u kome je veliki maturski ispit položila mlada i perspektivna glumačka ekipa, predvođena sjajnim Tobi Megvajerom, novom nadom američke kinematografije.
       Snimljen iz vizure anatemisane južnjačke strane, na netipičan način i van holivudskih tokova, "U sedlu sa đavolom" možda nije po ukusu američke publike, ali to i nije bitno. Ovo malo remek-delo doseže najviše kinematografske vrhunce, to je retko uzbudljiv film koji se gleda bez daha, pružajući nezaboravan pogled na jednu epohu i - naprosto vas ne može ostaviti ravnodušnim.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu