NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
Štrajk, izbori, plebiscit
 

Dušan T. Batkovic

Mirnim protestima koji narastaju do sveopšteg štrajka stići do ravnopravnih izbornih uslova

      Izbori u Srbiji posle 1990. jesu bili višestranački, ali nisu bili ni slobodni niti demokratski. Sledećim izborima na svim nivoima, s punom kontrolom izbornog procesa i ravnopravnim izbornim uslovima, treba, zato, da prethodi najpre minimalan ali čvrst dogovor opozicionih stranaka o zajedničkom nastupu, zatim njihovo udruživanje sa trećim sektorom - nevladinim organizacijama, sindikatima i profesionalnim udruženjima, i, na kraju, snažan javni pritisak da bi se stekli osnovni uslovi za slobodne izbore na svim nivoima. Imajući u vidu provereno iskustvo da sadašnji režim pristaje na ustupke samo kada je na to primoran, jedan sveopšti, gandijevski protest, sa jasno istaknutim zahtevima, čini se neminovnom etapom na putu ka slobodnim izborima. Ukratko, mirnim protestima koji narastaju do sveopšteg štrajka stići do ravnopravnih izbornih uslova koji će, na kraju, izbore, zbog ozbiljnosti krize, pretvoriti u jednu vrstu plebiscita - za režim ili protiv njega, koji besomučno troši naše ljudske, materijalne i teritorijalne potencijale.
       Platforma koju ovde u nacrtu predlažem u ime Veća za demokratske promene podrazumeva sledeće preduslove o kojima bi trebalo postići i načelnu i praktičnu saglasnost. Lokalni izbori bi se održavali pod sledećim uslovima: 1) slobodno obrazovanje jedinstvene liste kandidata s najboljim ljudima iz sopstvene sredine, a prema sporazumu lokalnih ogranaka stranaka, koalicija i građanskih pokreta; 2) stvaranje jedinstvene liste kontrolora i njihovih zamenika za pokrivanje svih biračkih mesta u Srbiji; 3) zajednički rad političkih stranaka i pokreta na sastavljanju opštinskih i regionalnih izbornih programa; 4) usklađena akcija svih slobodnih lokalnih medija u solidarnoj podršci jedinstvenoj listi demokratske opozicije.
       Neizvesnost datuma raspisivanja republičkih izbora u Srbiji ne bi smelo da odlaže sporazum demokratske opozicije o glavnim pitanjima: izbornim uslovima, kontroli izbora i, eventualno, zajedničkoj izbornoj listi. Preduslov svakog dogovora je, nesumnjivo, zajednička odluka o izlasku na izbore, uz dodatno jačanje jedinstvenog kontrolnog tela radi nadzora biračkih mesta i kontrole brojanja glasova. Republički izbori takođe podrazumevaju zajedničku izbornu kampanju koju bi mogao da koordiniše jedinstven Izborni komitet (predlažem ime "Izbori 2000"), sastavljen od predstavnika političkih stranaka, koalicionih grupacija, uz logističku podršku nevladinih organizacija koje bi nadzirale i usmeravale različite aspekte kampanje, izbornog procesa, kontrole biračkih mesta i prebrojavanje glasova.
       Stalni Izborni komitet trebalo bi da kolegijalno (a po potrebi i većinom glasova) odlučuje o svim predlozima i rešenjima. Njegova snaga, ako okupi uz političke stranke i čitav treći sektor, bila bi znatno veća, pa bi Izborni komitet mogao da preraste u jedinstveni Izborni forum demokratskih snaga Srbije, dajući tako biračkom telu, i u zemlji i u dijaspori, jasnu poruku o zajedničkoj, solidarnoj i na terenu usaglašenoj akciji čitavog demokratskog fronta, fronta koji, brojem pristalica, daleko premašuje potrebnih 50 odsto biračkog tela. Redosled poteza bio bi, dakle, sledeći: 1) zajednička odluka o izlasku na izbore na svim nivoima; 2) jedinstvena lista izbornih uslova; 3) jedinstveni Izborni komitet sastavljen po, ako se tako usaglasi, proporcionalnom principu; 4) kolegijalno odlučivanje u Izbornom komitetu.
       Srbija očekuje od opozicije da progovori jedinstvenim glasom i da sopstvenom narodu, sposobnošću da prevaziđe sadašnje međusobice, pokaže političku zrelost i moralni autoritet da demokratskim sredstvima iznese teret dugo iščekivanih promena.
       Savezni izbori podrazumevaju primenu svih tehničkih sporazuma i organizacionih prednosti sa lokalnih i republičkih izbora. Glavni preduslov za očekivani uspeh je dogovor s legitimnim, demokratskim snagama Srbije, posle uzajamnog usaglašavanja jednog programskog dokumenta o budućem karakteru zajedničke države. Obrazovanje jedinstvene delegacije demokratskih snaga Srbije sa demokratskim snagama u Crnoj Gori bio bi prvi korak ka dogovoru o usklađenom nastupu na saveznim izborima i eventualno, o obrazovanju zajedničkog izbornog tima.
      
       (Autor je predsednik Veća za demokratske promene u Srbiji)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu