NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Oda telu

NASLOV: "Existenz",
Kanada/Velika Britanija, 1999.
REŽIJA: Dejvid Kronenberg
SCENARIO: Dejvid Kronenberg
ULOGE: Dženifer Džejson Li, Džud Lou...

      Vuk Pavlović
       Kultni kanadski režiser Dejvid Kronenberg po mnogo čemu je jedinstvena figura na celuloidnom nebu i pripada onim stvaraocima čije filmove ili volite, ili ne podnosite - zavisno od ukusa i shvatanja njegovog netipičnog kinematografskog pogleda na svet (i svega ostalog što uz to ide). Za poklonike - svojim najnovijim filmom "Existenz" Kronenberg je ponovo snimio malo remek-delo/manifest u žanru fantastike, u kojem se, kao u većini svojih prethodnih filmova ("Sudar", "Ukleti blizanci", "Videodrom", "Muva"...) bavi problematikom ljudskog tela i psihe. Za one druge - kušajte "Existenz", možda promenite mišljenje.
       Priča filma dešava se u neodređenoj, bliskoj budućnosti u kojoj su ljudi zaluđeni specijalnim video-igricama. Existenz, najpopularniju od njih, proizvodi kompanija "Antena" i to je igra koja vodi igrača u specifičnu stvarnost, a njeni brojni nivoi mu daju iluziju da se bukvalno fizički takmiči u njoj. Igra je zasnovana na životinjskom poreklu, uključuje se na kičmu igrača, i što je on u boljoj psihofizičkoj kondiciji, veći su mu izgledi na uspeh. Kad na promociji Existenza protivnička kompanija izvede atentat na Alegru Geler (Dženifer Džejson Li), mladu samouverenu dizajnerku Existenz-a, ona beži pod zaštitom Teda Pajkule (Džud Lou), smotanog člana obezbeđenja. Da bi utvrdili je li program igrice ostao neoštećen, Alegra i Ted se priključuju na konzolu i ulaze u svet Existenz-a gde ih čekaju razna neslućena i neverovatna iznenađenja.
       Svet Existenz-a je zapravo iskrivljena slika stvarnosti, i kako se dobar deo radnje odvija u nadrealnom i ekspresionističkom okruženju, takvi su i prateći likovi: uvrnuti, groteskni, tragikomični. Kronenberg svoju staru temu - istraživanje ljudske psihe kroz kult fizičkog i zloupotrebu tela (samim tim i uma) - plasira krajnje inteligentno, na uzbudljiv i efektan način.
       I scenaristički i fizuelno, ovaj film je uobličen besprekorno, scene su precizno i pravilno postavljene, dijalog je pun reskog crnog humora, tempo radnje tečan i bez trunke praznog hoda, dok je fino zaokružena priča tako koncipirana da i publika i junaci zbunjeni vrludaju kroz lavirinte Existenz-a ne znajući, usled brojnih preokreta, gde je granica između zbilje i fantazije. U tome i jeste štos - da imate osećaj kao da ste i sami učesnici filma (tj. igrač video-igre), sve do neočekivanog, perfektno osmišljenog raspleta (deluje nalik maljem u glavu). Zato Kronenbergu i treba skinuti kapu, jer samo veliki majstor može čistom snagom svoje imaginacije, a bez skupih specijalnih efekata, da napravi savršen SF film. Takođe, glumačka podela je odlična, što se prvenstveno odnosi na idealni tandem Dženifer Džejson Li - Džud Lou.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu