NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

"Žrtvovanje" dela

Od komponovanja ne može da se živi, osim ako niste spremni da napravite kompromis prema publici, kritičarima, trendu...

      Ona je naprosto muzičar, od onih renesansnih tipova koji veruju da nije dovoljno biti samo kompozitor, profesor ili pijanista. Vera Milanković je sve to i još malo više - istraživač kojih je u našoj, ni po čemu savremenoj, muzičkoj pedagogiji jako malo.
       Kao profesor solfeđa na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu koji predaje studentima kompozicije, dirigovanja, orgulja i muzikologije, Vera Milanković izvela je "mini revoluciju" u nastavi. Studenti uče sve što nastavni plan i program predviđaju, ali na potpuno nov način. Na prvoj godini proučavaju barok, a na drugoj srednji vek i renesansu. Podjednaka pažnja poklanja se i gregorijanskoj i vizantijskoj muzici. Solo pesmu studenti uče na trećoj godini, a srpsku narodnu pesmu na četvrtoj.
       "Srpsku narodnu pesmu radimo na završnoj godini studija zbog neravnomerne pulsacije (ritma) i da bi im naša muzika duže ostala u ušima", kaže Vera Milanković čiji studenti moraju da nauče ne samo da otpevaju nepoznatu melodiju, već i da je zapišu, bez obzira da li je reč o izvođenju nekog vrhunskog muzičara i(li) ansambla ili autentičnog snimka anonimnog narodnog pevača."
       Na Svetskoj konferenciji o percepciji i kogniciji muzike koja je održana sredinom meseca na Univerzitetu u Kilu učestvovalo je 380 stručnjaka, a Vera Milanković i Gordana Ačić, psiholog, bile su jedini gosti iz SR Jugoslavije koje su se predstavile radom "Izvođenje muzike kao posebno polje u pedagogiji".
       "Pre dve godine sam prvi put pozvana na Konferenciju koja se održavala u Šefildu i tada sam imala prikaz jednog školskog časa", priča Vera Milanković kojoj su se kolege i "prijatelji" čudili kada je odlučila da na ovogodišnju Konferenciju ne ide bez Gordane Ačić iz muzičke škole "Dr Vojislav Vučković".
       "Smatrala sam da je moja obaveza da još nekog 'izvezem' i da tim ljudima pokažem da ja nisam neka slučajna pojava, da kod nas postoje ljudi koji su vredni pažnje", kaže Vera Milanković i dodaje da joj je iskustvo Gordane Ačić, sa kojom radi dugo godina, veoma dragoceno."Ja sam muzičar, a Gordana je odličan psiholog i kvalifikovani muzički pedagog koji već godinama u 'muzičkom zabavištu' priprema decu za polazak u muzičku školu i bilo bi prava šteta zanemariti njen rad."
       Na festivalu "Tri mora" koji se održava krajem septembra u Solunu u organizaciji Uneska Vera Milanković predstaviće se kao kompozitor, pijanista i učesnik diskusije o kreativnosti.
       "U Solunu nastupamo kao trio. Flautista LJuba Dimitrijević, sopranistkinja Vesna Psenica izrasla iz muzičke tradicije Irine Arsikin i ja predstavićemo srpsku narodnu pesmu građanske tradicije", kaže Vera Milanković koja je napisala aranžmane .
       Uprkos svim obavezama pijaniste i profesora FMU Vera Milanković dosledno poštuje, kao moto, ono što je prof. Stanojlo Rajičić govorio svojim studentima - da kompozitor mora svaki dan da komponuje.
       "Obično radim jedno delo većeg obima i u isto vreme komponujem minijature. Kod dela većeg obima potrebna je dugoročna koncentracija a dešava se da se rezultati ne vide odmah iako ste uložili mnogo truda. Minijature mi pomognu da produžim taj mukotrpni proces", kaže Vera Milanković i dodaje: "Od komponovanja ne može da se živi, ako niste spremni da napravite kompromis prema publici, kritičarima, trendu... Oduvek su muzičari živeli od praktikovanja muzike."
       Ne pristajući na kompromis Vera Milanković "žrtvovala" je "Pohvalu ludosti" komponovanu po tekstu Erazma Roterdamskog za hermafroditski glas, deset udaraljki i hor.
       "Nudila sam svima to delo, ali niko nije bio zainteresovan da ga izvede. Možda im nije odgovaralo što je tekst na latinskom, a možda zato što je to alegorija na ovo ludo vreme u kome živimo."
       Koliko god je ignorisali krugovi koji zagovaraju nekakav, uglavnom nerazumljivi, elitizam u domaćoj savremenoj muzici, publika je ta koja je oduševljeno aplaudirala kada je pijanistkinja Maja Jokanović, uz pratnju Beogradske filharmonije, izvela drugi klavirski koncert u ef modusu.
      
       LIDIJA KUJUNDŽIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu