NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Novi vršački trg

OBJEKAT: Trg Save Kovačevića u Vršcu - rekonstrukcija
AUTOR: Prof. arh. Predrag Cagić
IZVOĐAČKI PROJEKAT: Arh. Milorad Ćirić i biro "Stil", Vršac

      Milorad H. Jevtić
      
       Mada je zvanično otvoren u julu ove godine i uveliko postao rado korišćeno gradsko središte, rekonstruisani vršački centralni trg je nedavno doživeo svoje pravo, toržestveno (kako bi, valjda, rekao najslavniji Vrščanin - Sterija) uvođenje u život. Dogodilo se to kada je slavlje povodom Dana berbe privuklo na ovaj prostor preko dvadeset hiljada ljudi ili više od polovine gradske populacije.
       Vršac spada u vojvođanske gradove sa brižljivo očuvanim i održavanim arhitektonskim nasleđem visoke istorijske i kulturne vrednosti. Istovremeno, u urbanističkom sklopu grada bio je primetan nedostatak veće centralne pešačke zone kao integrativnog središta za susrete, odmor, kupovinu, kulturne i zabavne događaje, privredne manifestacije... Upravo želja za stvaranjem takvog gradskog prostora, kakav danas nalazimo u skoro svakom većem mestu, pokrenula je zamašnu rekonstrukciju Trga Save Kovačevića sa neposrednom okolinom. Vršačka opština, u čije ime je ovu ambicioznu akciju vodio predsednik Izvršnog odbora Đurica Barić, našla je u arhitekti Predragu Cagiću pravu osobu za realizaciju cele zamisli. Stvaralac sa obimnim i značajnim opusom, Predrag Cagić je za ovaj zadatak imao izvanrednu preporuku u realizovanoj rekonstrukciji centra Požarevca i, naročito, u veoma uspešno izvedenom /sa koautorom B. Jovanovićem) uređenju središnje zone Kikinde.
       U centralnom delu Vršca, gde su se bili nakupili problemi sa nesređenim saobraćajnim tokovima i nedovoljno definisanim slobodnim površinama, Cagićev projekat je doneo korenite promene i novu organizaciju prostora. Na površini od oko 23 000 kvadratnih metara, namenjenoj isključivo pešacima, sprovedena je smišljena zonska funkcionalna podela koja omogućava ravnomerno i kontinuirano korišćenje celog trga. Postavljanje popločanih i zelenih partija takođe je urađeno finim osećajem za prostorni ritam i vizuelno kadriranje. Okolnost da okvir Trga čine uglavnom jednospratnice, bez poželjne vertikalne dominante, ublažena je smeštanjem starog kamenog krsta (visine devet metara, vraćenog iz crkvene porte) u stecište dve glavne prostorne ose. Tri fontane i česma čine dodatne reperne tačke, a parkovska muzička scena sa amfiteatrom je lepo oformljen kutak ne samo za muzičke priredbe nego i za sedenje i ćaskanje na drvetom obloženim betonskim stepenicama. Oprema koja prati ovakve zahvate - kao što su klupe, kandelabri, žardinjere, reklamne vitrine, javni sat - dosledno sledi osnovnu oblikovnu koncepciju. Uz dosta sačuvanog zelenila, dodato je obilje novih zasada što će stalno menjati i obogaćivati ovdašnju hortikulturnu sliku. Promene predstoje i u funkcionalnoj nameni okolnih lokala i njihovom prilagođavanju novim poslovnim zahtevima i potrebama.
       Posebna pažnja je poklonjena veštačkom osvetljenju, pa Trg u večernjim časovima dobija novu, impresivnu vizuelnu dimenziju.
       Veliki trud, nedostupan oku posmatrača, uložen je ovde u infrastrukturne instalacije predviđene za ispravno funkcionisanje kroz mnogo dolazećih godina.
       Ako bismo, u ovom celokupnom uspešnom poduhvatu, želeli da istaknemo neku izrazitu vrednost - onda je to veština arhitekte Cagića da, pored mnogo originalnih detalja i rešenja, ostvari utisak da je ovaj trg odvajkada imao današnji izgled i da, uz samo jedan, jedva primetan, korekcioni korak, nastavlja svoj prirodni vremenski hod.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu