NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Damoklov mač

NASLOV: "Udovica iz Sen Pjera", Francuska, 2000.
REŽIJA: Patris Lekont
SCENARIO: Klod Faraldo
ULOGE: Žilijet Binoš, Danijel Otej, Emir Kusturica

      Vuk Pavlović
      
       Film "Udovica iz Sen Pjera" zaslužuje pažnju jer se radi o dostojnom reprezentu francuske kinematografije, odličnoj i uzbudljivoj psihološkoj drami po scenariju Kloda Faralda, i u režiji Patrisa Lekonta ("Dvorske spletke").
       Radnja filma otpočinje 1849. godine u Sen Pjeru, gradu na istoimenom ostrvu, francuskoj teritoriji kraj NJufaunlenda u Kanadi. Učmalost života u Sen Pjeru je poremećena kada mornar Nil Avgust (Kusturica) u pijanoj igri iz nehata ubije starog kapetana, i zbog toga bude osuđen na smrt giljotinom. No, izvršenje kazne je odloženo dok giljotina ne stigne na ostrvo iz udaljene francuske kolonije, pa je Nil utamničen u zatvoru gradske tvrđave kojom komanduje častoljubivi kapetan Žan La (Otej). Na nagovor svoje mlade i znatiželje supruge Poline (Binoš) on daje Nilu veću slobodu kretanja u njenom društvu. Postepeno se iz Polininog zaštitničkog odnosa prema Nilu razviju i dublja osećanja, ali ništa više od toga. Kad Nil spase život vlasnici kafane, zadobija simpatije lokalnog stanovništva, a kapetan Žan ulazi u konfrontaciju s rigidnim guvernerom ostrva ne bi li olakšao Nilov položaj dok nad njegovom glavom poput Damoklovog mača stoji konstantna pretnja konačnog prispeća smrtonosne giljotine.
       Scenarista Faraldo je vispreno i vešto predočio temu o načinu života na zabitom francuskom kolonijalnom ostrvu sredinom XIX veka, vrsno je protkavši pričom o veoma neobičnom sentimentalnom odnosu između jedne otmene (ali ne i gorde) gospođe i nepismenog, sirovog mornara, odnosu koji nikada ne prelazi granicu latentne platonske privlačnosti zasnovane na duševnoj a ne na fizičkoj platformi sličnosti. Zapravo je čitavo ondašnje društvo na ostrvu - sačinjeno od malobrojnog sloja bogatih malograđanskih predstavnika vlasti, s jedne strane, i, s druge, većinskim delom siromašnog, priprostog ali časnog stanovništva, uglavnom ribara i mornara - prikazano nizom sjajno postavljenih odnosa, gde je pored onog udarnog za fabulu podjednako važna veza u braku para La (ispunjena privrženošću i ljubavlju), baš kao i netrpeljivost na relaciji kapetan-guverner. Koloritnost ove, u suštini tragične priče je dodatno obojena kristalnom zaokruženošću likova, lucidnim dijalogom, i istovremeno slojevitim a prodornim razvojem radnje.
       Ovako dobro osmišljen tekst je dozvolio režiseru Lekontu da do maksimuma iskaže svoj raskošni stil, te visoko rediteljsko umeće i širinu imaginacije. Svaka scena u "Udovici iz Sen Pjera" je pesma za sebe, kadrovi su perfektno postavljeni, atmosfera mrtvila na zabitom ostrvu efektno dočarana, ritam filma ravnomeran, a redosled događanja razložno, precizno i jasno raspoređen. Sve navedeno doprinosi dobitnoj kombinaciji kritike jednog društva kroz vizuru dve paralelne i potpuno različite ljubavne priče koje vrcaju od tananih emocija, ali bez trunke patetike.
       Ako dodamo fantastičnu fotografiju i vrhunsku glumačku podelu (uz vrlo dobrog Kusturicu), nema sumnje da "Udovica iz Sen Pjera" ulazi u red najupečatljivijih evropskih filmova poslednjih godina, i da je reč o ostvarenju koje bez problema parira i najuspešnijim naslovima iz američke produkcije.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu