NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Naša renesansa

"Do sada je turbo folk muzika kreirala sliku o nama kao naciji i bila pothranjivana u kulturnoj politici bivše vlasti"

      Publika koja je u nedelju prisustvovala koncertu Beogradske filharmonije pod majstorskom palicom čuvenog Zubina Mehte bila je očarana pojavom mlade violinistkinje Tijane Milošević na mestu prve violine u Betovenovoj Petoj simfoniji. Iako je već tri godine član ansambla filharmonije, ova dvadesetdvogodišnja muzičarka je pored velikog gosta izazvala najviše pažnje. Među violinistima u prvom redu te večeri nalazila se i njena mlađa sestra Ksenija. Manje je poznato da su one ćerke klarinetiste Bokija Miloševića, i da se od njegovo četvoro dece troje uspešno bavi muzikom.
       Tijana je rano muzičko obrazovanje sticala u beogradskim školama "Stanković" i "Vijislav Vučković", kod profesora Dušana Kostića, da bi se sa 15 godina upisala na fakultet kod profesora Dejana Mihailovića. Trenutno je na drugoj godini magistarskih studija.
       Za naše, ali i svetske prilike, istakla se kada je sa dvadeset godina zauzela mesto koncert-majstora u Beogradskoj filharmoniji. Poznavaoci tvrde da od njenog dolaska orkestar zvuči mekše.
       U poslednje dve godine Tijana je često boravila u Americi gde je radila sa nekim od najznačajnijih ljudi u njenom poslu. Ističe saradnju sa gospođom Doroti Dilej, profesorkom na DŽulijardu, eminentnom fakultetu umetnosti u NJujorku, koja je nekad podučavala i Najdžela Kenedija. Sa koncert-majstorom NJujorške filharmonije Glenom Diktroom upoznala se kao jedan od četrdesetak koncert-majstora iz sveta koji su prošle godine pozvani da učestvuju na humanitarnom koncertu u sali NJujorške filharmonije pod pokroviteljstvom belgijske kraljice Elizabete.
       "To je za mene bila jedinstvena prilika da vidim gde mi je mesto i da se oprobam među najboljim muzičarima na svetu. Imala sam priliku da vidim u kom se pravcu kreće muzika kojom se bavim i u čemu se uznapredovalo u violinizmu. Iz Amerike sam ponela i utisak da se oko muzike vrti veliki biznis i da ima mnogo vanumetničkih faktora koji odlučuju u mom poslu. Mnogo zavisi od imidža, od ljudi koji stoje iza vas, od agenata, menadžera, od toga kako će vas plasirati..."
       Prilika da radi sa Zubinom Mehtom, koji se posle više od dvadeset pet godina vratio u Beograd da održi veliki humanitarni koncert, bila je pravi izazov i čast, kaže Tijana. Beogradska filharmonija prikazala se u punom svetlu, a pohvalama se pridružio i sam Mehta.
       "Svi u orkestru bili su poneseni i veoma uzbuđeni. Neki stariji članovi svirali su sa njim pre mnogo godina. Imali smo i tremu da li će biti zadovoljan.
       Susret sa Mehtom pamtiću do kraja života. On ima takvu harizmu da ne možete da mu ne vratite ono što traži od vas. Posle koncerta čula sam da su ljudi komentarisali da je orkestar bio kao posut vilinskom prašinom. Velika zasluga pripada dirigentu Bojanu Suđiću koji nas je pripremao."
       Pobednički ton Betovenove Pete simfonije Mehta je posvetio beogradskoj publici, među kojom se nalazio i novi predsednik. Koncert će ostati upamćen kao veliki kulturni događaj.
       "Ranije nismo imali priliku da vidimo predsednike na nekom ovakvom koncertu niti je bilo interesovanja za naš rad.
       Ako je turbo folk muzika do sada kreirala sliku o nama kao naciji i bila pothranjivana u kulturnoj politici bivše vlasti, onda je ovo zaista velika renesansa za nas i potvrda onoga što sam imala prilike da vidim u svetu: od negovanja duhovnih vrednosti nacije, zavisi opšta slika o njoj."
       Pripreme za koncert trpele su, međutim, od unutrašnjih konflikata između uprave i orkestra koji već dugo tinjaju u ovoj instituciji. Četrdeset osam sati pred koncert orkestar je saznao da direktor filharmonije Pavle Medaković želi da smeni prve duvače.
       "Nije bilo konsultacija sa gospodinom Medakovićem, nismo bili obavešteni, nego smo saznali sa strane da direktor hoće da smeni prve duvače, iako su probe uveliko trajale i orkestar se usredsredio na susret sa Zubinom Mehtom. To nas je bacilo u očaj, pogotovo ljude koji su bili prozvani, i bili smo pod pritiskom kako će se sve završiti, a da Mehta ne oseti bilo kakvu promenu. Do smene nije došlo jer smo se držali čvrsto kao kolektiv i sada se trudimo da se izborimo za svoje pravo da dobijemo ljude koji su adekvatni i spremni za posao direktora filharmonije, što po našem mišljenju Medaković nije."
       Postupci uprave pred koncert bili su samo neposredan povod da orkestar ovih dana stupi u štrajk sa zahtevom za smenu direktora. Unutar filharmonije samo se čekao pogodan trenutak, kaže Tijana, koja je i potpredsednik Umetničkog veća filharmonije.
       "Posle koncerta sa Mehtom pokazali smo da filharmonija ima svoje mesto u svetskim okvirima, a da je za to neophodno da se tenzije razreše i da se teška situacija u kojoj smo radili promeni. Primera radi, plate u filharmoniji su 60 maraka, a komplet žica je 100. Uprava nije bila u stanju da nam obezbedi osnovni repromaterijal, pa smo se i pred ovako značajan koncert na sve načine dovijali da bismo imali na čemu da sviramo. Prvi fagotista je tako svirao koncert na pisku na kome se uhvatila plesan."
       Iako obaveze u filharmoniji zauzimaju najveći deo njenog umetničkog angažmana, Tijana radi i na solističkoj karijeri. Priprema drugi po redu CD, a često interpretira kompozicije svog oca sa različitim bendovima.
      
       ANA OTAŠEVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu