NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Izbori na RTS-u

Iako su se o Pravilima o medijskom predstavljanju na RTS-u saglasile sve stranke, uključujući i SPS, stručnjaci upozoravaju na nedostatke sporazuma

      Pravila o predstavljanju političkih stranaka na RTS-u u predizbornoj kampanji u ponedeljak je konačno potpisao i predstavnik SPS-a Aleksandar Rastović. Tako će se svi dosadašnji igrači na političkoj sceni ponovo naći u predizbornoj kampanji na RTS-u, ali pod drastično promenjenim uslovima.
       Novi sporazum trebalo bi da raskine sa dosadašnjim modelom izborne komunikacije, omogući atmosferu tolerancije i uvažavanja u javnom dijalogu, da učesnicima ponudi ravnopravan pristup publici i jednak tretman izbornih događaja od istog značaja, da omogući pravo na odgovor i pravo na ispravku i zabrani privilegovan tretman vlasti kroz (zlo)upotrebu državnih funkcija.
       Čeda Jovanović, koji je potpisao sporazum u ime DOS-a, kaže da je to neka vrsta kompilacije postojećih sporazuma u Republici Srpskoj i Crnoj Gori, koji su rađeni prema OEBS-ovim standardima. "Pokušali smo da uradimo nešto što do sada ovde nije postojalo. Radnu verziju, na kojoj je radio tim iz DOS-a, ponudili smo drugim strankama. Ona je analizirana u Vladi Srbije i na osnovu sugestija drugih stranaka delimično promenjena i potom je zvanično usvojena bez zamerki SPO-a i SRS-a. Socijalisti su se u tom trenutku uzdržali, ali ne zbog toga što je sporazum loš, već zbog političkih motiva. Ako ovaj sporazum uporedite sa CESID-ovim izbornim zakonima, videćete da u potpunosti korespondiraju", kaže Jovanović.
       Primena ovog sporazuma zavisiće, međutim, od mnogih faktora, a jedan od najvažnijih je trenutno haotično stanje u RTS-u. Vrhovnu kontrolnu funkciju ostvaruje Nadzorni odbor, pa su mogući sukobi u interpretaciji odluka ovog političkog tela. "Urednicima RTS-a data je cenzorska uloga u kontroli poštovanja načela civilizovanog javnog govora - oni nisu dužni da objave netolerantan ili uvredljiv stranački materijal. S obzirom na još nedovoljan kredibilitet RTS-a u pogledu političke neutralnosti, ovo je problematično rešenje. Kao jedina sankcija za kršenje Pravila predviđeno je javno obaveštavanje o prekršaju, što u našoj situaciji nije dovoljno", smatra mr Jovanka Matić saradnik Instituta društvenih nauka.
       Prema njenim rečima, slabosti Pravila tiču se i istraživanja političkog raspoloženja i komercijalnog političkog oglašavanja. Zabranjeno je objavljivanje rezultata istraživanja javnog mnjenja, čime se narušava pravo građana da budu upoznati sa političkim raspoloženjem ostalih birača. Evropski standardi zabranjuju ovakve podatke izričito na dan glasanja ili nekoliko dana uoči glasanja, ali ne i tokom cele kampanje.
       Evropska praksa takođe isključuje komercijalno političko reklamiranje u javnim medijima u toku kampanje. Plaćeni izborni TV spotovi tako su zabranjeni na javnim televizijama u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Austriji, Španiji, Holandiji, Švedskoj, Norveškoj, Irskoj, Izraelu i Japanu, a dozvoljeni u Nemačkoj, Italiji, SAD, Kanadi, Australiji i Novom Zelandu. "Plaćene političke reklame ugrožavaju jednake izglede izbornih učesnika, mnogo koštaju i, što je najvažnije, banalizuju i nepotrebno personalizuju kampanju. Umesto da se pažnja javnosti usmeri na bolje razumevanje političke ponude i posebno posledica neke predložene politike, publika se okreće od racionalnog dijaloga i izlaže velikom uticaju atraktivnije upakovanih instant poruka", mišljenje je Jovanke Matić.
      
       ANA OTAŠEVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu