NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Faust pod bombama

NASLOV: "Rat uživo", SRJ 2000.
REŽIJA: Darko Bajić
SCENARIO: Nikola Pejaković
ULOGE: Dragan Bjelogrlić, Srđan Todorović, Aleksandar Berček, Dubravka Mijatović, Deril Hejni

      Vuk Pavlović
      
       Bavljenje prošlogodišnjim bombardovanjem prilično je zahtevno i nimalo jednostavno, no reditelj Darko Bajić ("Balkanska pravila", "Zaboravljeni") i scenarista Nikola Pejaković o toj temi sklopili su zanimljivu i uzbudljivu dramsku storiju s primesama crne komedije u filmu "Rat uživo".
       Ova priča započinje 24. marta 1999. na snimanju filma u studiju male producentske kuće na čijem čelu je Sergej (Bjelogrlić), snalažljiv i lukav biznismen. Snimanje prekidaju prve sirene i bombe, ali i pojava Milete (Berček), beskrupuloznog inspektora DB-a koji namerava da uhapsi Sergejevog prijatelja i saradnika Amerikanca Harvija (Hejni), čiji je poveći devizni račun blokirala policija pod izgovorom da je špijun. Ne bi li spasao Harvija, te nešto i zaradio, Sergej već sutradan javno objavljuje da počinje sa snimanjem novog, "patriotskog" filma, u kojem će pored ekipe iz starog projekta (reditelj Dušan - Todorović, glavna glumica Ivana - Mijatović...) kao glumac učestvovati i Harvi. Mileta aminuje tu ideju, a Sergej dobija novčanu potporu od države. Međutim, kako rat i snimanje odmiču, tako se državne strukture sve više mešaju u režiju filma i Sergeju se, dok tone u blato trulih kompromisa, život i bukvalno raspada.
       U "Ratu uživo" scenarista Pejaković je promućurno prišao večitoj faustovskoj ideji o prodaji duše đavolu, spretno je smestio u okvir priče o snimanju kvaziumetničkog filma (što je publici uvek intrigantno) u ratnim okolnostima. Glavni junak Sergej slepo srlja u sve dublju kompromitaciju ne obazirući se na ratne (ne)prilike, i ne shvatajući da se čitav njegov dotadašnji svet urušava - posledice bombardovanja su sve gore, prijatelji i članovi filmske ekipe mu ginu, a žena ga ostavlja. Kad ukapira koliko se zaglibio u šurovanju sa destruktivnim i opasnim snagama režima (sad već bivšeg), biće kasno - po principu one narodne: ko s đavolom tikve sadi... sam u nju upada.
       Pejaković je svog centralnog junaka okružio sa desetak zanimljivih, do tančina isprofilisanih pratećih karaktera postavivši ih u izbalansiranu smešu tragikomičnih situacija, pojačanu izuzetno duhovitim dijalogom i valjano izrađenim odnosima među likovima, većinom neobičnih i pomerenih.
       Reditelj Bajić je razložno oprezno prišao ekranizaciji višeslojne dramaturške koncepcije teksta, gde bi se neki manje iskusan režiser možda slabije snašao. Bajić je uz upotrebu dinamične paralelne montaže precizno i pravilno vodio radnju filma, postepeno joj dižući ritam u kojem gotovo da nema praznog hoda. Uopšte, njegovu režiju ovde odlikuje svež i moderan stilski izraz.
       Ako se izuzmu propusti u vidu izvesnih nelogičnosti i nejasnoća, a koje bitno ne utiču na kvalitet filma, i kada se dodaju odlična vizuelna rešenja i briljantna glumačka podela, predvođena Bjelogrlićem i kvartetom Berček-Todorović-Mijatović-Hejni - onda se nameće zaključak da je "Rat uživo" veoma dobro ostvarenje sa prodornom dramskom pričom i snažnom antiratnom porukom, film koji daje realan i objektivan pogled na bolan i strašan period naše bliske istorije, a istovremeno je verovatno i ponajbolje delo u opusu Darka Bajića.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu