NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Antizid za 2001.

      Publikumovi kalendari su korespondirali sa najznačajnijim u našoj umetničkoj tradiciji novijeg doba, sa srpskim nadrealizmom; osluškivali su i na kreativan način beležili "huk" svog vremena - nikad vulgarno-angažovano, uvek sa distancom i cinizmom
      
       Savo Popović
       Kristo, koji je uspeo da upakuje i Rajhstag, Marina Abramović, Vim Venders, Dejvid Birn iz Toking hed, Olivijero Toskani, kontroverzni fotograf Benetona... To je deo elitnog društva, deo internacionalne ekipe umetnika različitih profila čija dela - fotografije čine "Antizid", novi Publikumov kalendar za 2001. godinu. Kako je koncept kalendara i izbor umetnika delo Umetničke grupe FIA (Stanislav Šarp i Nada Rajačić) njihova je zasluga što je "Antizid" dizajnirao Mirko Ilić, dobro poznati ilustrator, strip-crtač, dizajner - od 1986. NJujorčanin. Ilić je koautor (sa Stivenom Helerom) kultne knjige "Potezi genija: 100 ikona grafičkog dizajna", a bio je (do 1991) i umetnički direktor međunarodnog izdanja "Tajma"...
       Autori fotografija ili oni koji su na njima, imena su koja Beograd davno nije ugostio i čije su izložbe i(li) nastupi zaobilazili Srbiju u protekloj deceniji. Ipak, tokom boravka Umetničke grupe FIA u NJujorku oni su (i pre političkih promena u Jugoslaviji), kako kaže Stanislav Šarp, pristali na saradnju, na "rušenje zida". I to, po rečima duhovnog oca Publikumovih kalendara Stanislava Šarpa, potvrđuje moć kulture, njenu snagu da uspostavlja dijalog.
       Za "Antizid" kreirana je i potpuno nova tipografija koja u englesko pismo uvodi pojedina "internacionalna" ćirilična slova, ali su i u ćirilicu ubačena neka latinična. To je još jedan kreativni prilog grafičkog dizajnera komunikaciji "istoka i zapada" i međusobnom razumevanju. Ali, kalendar i ovog puta nije samo merač vremena već je i sastavni deo ekskluzivne publikacije (po dimenzijama liči na enciklopediju) koja sažima Publikumove kalendare iz poslednje decenije 20. veka, tekstove, rasprave, fotografije sa promocija...
       Svake godine 19. januara, na Bogojavljenje, kalendar je uz spektakl, predstavljan. Početak trećeg milenijuma je izmenio ovu praksu: kalendar za 2001. kasni. Promocija je bila u prošlu sredu, pred milionskim auditorijumom, u Studiju 8 RTS-a u Košutnjaku. Uvod u svojevrsni retrospektivni maraton na Trećem kanalu RTS-a posvećen je počecima, kulturnom okruženju u kom se sve događalo, priči o srpskoj fotografiji koja stoji u temeljima ovog višegodišnjeg projekta.
       Publikumovi kalendari su korespondirali sa najznačajnijim u našoj umetničkoj tradiciji novijeg doba, sa srpskim nadrealizmom; osluškivali su i na kreativan način beležili "huk" svog vremena - nikad vulgarno-angažovano, uvek sa distancom i cinizmom. Ovim kalendarima u osam proteklih godina sačinjena je osobena istorija srpske fotografije od njenih početaka do vremena sadašnjeg. Ali, kalendari su bili i lekcija iz grafičkog dizajna, načina štampanja, iz likovne pismenosti. Još više, to je bio projekat koji je u posna vremena okupljao kreativne snage Beograda i predstavljao sigurni (estetski) orijentir u magluštini kvazinacionalnog (kič) buđenja.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu