NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Priča nad grotlima

NAZIV: Ratno ostrvo
AUTOR: Milovan Marčetić
IZDAVAČ: "OTKROVENJE", Beograd 2000.

      Bogdan A. Popović
       U prvom ciklusu Marčetićeve zbirke ("Ničija zemlja") ima nekoliko pesama karakterističnih naslova. "Košava", "Ratno ostrvo", "Na Kalemegdanu", "Beogradsko proleće" ne ostavljaju, naime, mesta dilemi oko prostora koji je pesmama markiran. O prirodi "događanja" koje se u njemu odvija nedvosmisleno govori činjenica da je baš Ratno ostrvo izabrano da metaforičko-simbolički ozrači celinu. A celina je viđena i dočarana kao ukrštaj sudbonosnih vremena, zbivanja i aktera permanentno izloženih dejstvu ukletih sila koliko i odozgo zadanih iskušenja... Odazivajući se poslanju koje nalaže svedočenje, Marčetić govori iz svog vremena i o njemu. Ali tako da njegov govor podrazumeva i ponovljivo iskustvo prethodnika (nekih među modernim srpskim pesnicima, takođe). Štaviše, u navedenim i drugim pesmama prvog ciklusa na delu je višestruka kondenzacija. Pojave i prizori iz aktuelne stvarnosti - konkretni koliko to mogu biti rat, egzodusi, društvena i politička zbilja, moralni sunovrati, mentalna iščašenja - uvek su osnaženi dimenzijom vanvremenosti; lirski fragmenti ne dovode u pitanje kritičko-satirički koncept pesme.
       Uopštavajući značenja pesama, rekli bismo da je drugi ciklus ("Fragmenti iz 'Grada'") u izvesnom smislu konfrontiran prvom. Iskazima o destrukciji u mnogim vidovima ispolja vanja - promišljanje svrhovitosti čovekovih pregnuća, simbolički shvaćene gradnje, kreacije. Mada tematski odelit, drugi je ciklus zapravo projekcija prvog. Temeljno pitanje, kad je o ovom narodu i njegovoj zajednici reč, glasi: kakvi su realni ishodi njegovog civilizacijskog uspona i sazrevanja, "Vredi li ono što rušimo/manje od onog što gradimo" ("Graditeljska pitanja"). Svaki na svoj način, ali po smislu jedinstveno, na ovo pitanje odgovaraju razni učesnici gradnje. Arheolog, koji zna da je ovde sadašnjost nedeljiva od prošlosti, najsugestivnije: ispod površinskog sloja je - po njegovom uvidu - "svemirska rupa", "vihor podzemni što usisavao je... ljude što živehu nekada, /što usisava i nas/ ovde što živimo sada" ("Govori arheolog"). Učesnici gradnje govore, a njihovi iskazi se slažu u jedinstvenu sliku sa arhetipskim i mitskim značenjima u funkciji aluzija na zbivanja u aktuelnoj stvarnosti.
       Mada su bezmalo sve pesme trećeg ciklusa ("Prizori i praznine") znatne vrednosti, u odnosu na prethodna dva deluje nalik padu napona. Najverovatnije zato što kolektiv kao predmet pesama ustupa mesto pojedincima. Stoga što se integralne slike, ostvarene u prvim dvama ciklusima, u trećem razlažu na detalje. Na prizore u kojima manje ili više reprezentativne jedinke obelodanjuju obesmišljenost svog bivstvovanja. A ona i nije drugo do posledica opšte duhovne i moralne klime. Egzistencijalne praznine... Poslednji ciklus ove zbirke - četrnaestodelna pesma "Taškent" - koncepcijski je iz osnova različit od svega što mu prethodi. Posredi je, reklo bi se, iskušavanje pesnikovih stvaralačkih moći i versifikacijskog umeća. Alegorijska igra reči. Stvari, dabome, ne stoje sasvim tako. Mada mahom posredne, veze sa prethodnim ciklusima su uočljive. "Knjiga arhivarna", odnosno "priča nad grotlima" govori, u stvari, dramu potrošenih reči koje u njih pokušavaju da se sliju, zalud želeći da besmisao prevladaju smislom, tamu svetlom. Mogućno je u ovu dramu učitavati aktuelne društveno-političke sadržaje (jezik kao žrtva totalitarnog ustrojstva). Nije isključeno razumeti je na poetičkoj ravni (kao upesmljen iskaz o realnim moćima i izgledima samog pevanja). Kako god bilo, duga pesma "Taškent" je, čini se, dobro smišljena završnica zbirke Ratno ostrvo. NJen izvanredno efektan epilog.
       Četvrta zbirka Milovana Marčetića je, očigledno, delo vrhunskog kvaliteta. Stvaralačke snage i zrelosti vidljivih u konceptu, misaonom potencijalu, oblikotvornom postupku, pesničkom jeziku. Dodamo li tome njenu neuobičajenu komunikativnost koja, dakako, podrazumeva slojevitost teksta i višeznačnost izraza - spomenuli smo neke od razloga sa kojih je Ratno ostrvo na čelu rang-liste novih pesničkih ostvarenja koju je ovaj kritičar bio u prilici da objavi.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu