NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Toplina svetlog okera

Objekat: Poslovno-stambeni centar "Danubius" u Smederevu
Autor: arh. Predrag Cagić
Investitor i izvođač: VIG, Veliko Gradište

      Milorad H. Jevtić
       Na lokaciji između smederevskih ulica Karađorđeve i Đure Jakšića tokom prošle godine dovršena je izgradnja velikog poslovno-stambenog kompleksa kao značajne prostorne intervencije u centralnoj zoni starog grada na Dunavu.
       Arhitekt Predrag Cagić, koji u svom obimnom opusu ima niz uspešno realizovanih raznovrsnih projekata, u Smederevu se našao pred jednim od svojih izazovnijih stvaralačkih zadataka: trebalo je, pored veoma komplikovanih funkcionalnih zahteva, rešiti i delikatan problem umetanja zamašnog građevinskog korpusa (sa površinom od 15 000 kvadratnih metara) u postojeći okvir od stambenih solitera sagrađenih pre trideset godina. U volumetrijskoj postavci Cagić je dobio dva međusobno povezana krila od kojih veće prati liniju Karađorđeve ulice, a manje se prostire unutar bloka, čime su, istovremeno, uobličene i parterne površine celog bloka. Na upotrebnom planu provedeno je prirodno smeštanje poslovnog dela u prve tri etaže, a stambenog u dva standardna i dva potkrovna nivoa. Ovakav razmeštaj je doneo nužnost razdvajanja vertikalnih komunikacija i nemali problem njihovog horizontalnog razvođenja, što je autor savladao visokom projektantskom spretnošću. Razrada raznovrsnih stambenih i poslovnih jedinica je takođe uspešno sprovedena.
       Glavno pročelje objekta ikonografski verno odražava njegov unutarnji sadržaj, pri čemu tri prve etaže imaju prozračnu staklenu fasadnu opnu, a nizovi lođa na sledeća dva sprata jasno naznačavaju njihovu stambenu ulogu, dok se boravišna namena potkrovlja lako prepoznaje u njegovoj spoljnoj obradi. Velika frontalna ravan je već osnovnom trojnom horizontalnom podelom u dobroj meri izmakla opasnosti od fasadne monotonije, a dobro nađenim detaljima (prizemna nastrešnica, balkonske galerije, ograde, pilastri, lođe...) dovedena je zatim do stepena privlačne vizuelne predstave. Izvesnu protivurečnost nalazimo u krovu koji je, povlačenjem iza linije glavnog venca, valjda trebalo da ostane oblikovno neutralan, a naglašenim okvirima prozora pojavio kao upadljiv sudeonik u ukupnoj kompoziciji. Ovakvom obradom krova i podužnim erkerom sa nizom lođa autor je potražio asocijativno oslanjanje na deo našeg nasleđa, ali je to ipak ostalo u okviru ovlašnih naznaka, umnogome i zbog okolnosti da ovde nije korišćena karakteristična streha. Svetli oker, kao dominantni koloristički ton, i dobra volumenska razuđenost, kao protivteža soliterskoj šematskoj krutosti, uneli su zapaženo prostorno osveženje u ovaj segment smederevskog gradskog centa.
       Ukupno uzev, arhitekt Cagić je na jednoj, tehničkoj, strani uspešno savladao komplikovanu funkcionalnu materiju, a na drugoj, oblikovnoj, našao je prihvatljivu formulu odmerenog i umerenog i primerenog arhitektonskog izraza umesno pretpostavljajući njegovu postojanu trajnost efemernim pomodnim efektima kakve prečesto srećemo u našem današnjem zgradarstvu.
       Predrag Cagić ima u svom opusu i viših dometa od Cntra DANUBIUS, ali je i njime uneo značajan udeo u podizanje opšteg nivoa naše arhitektonske kulture.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu