NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Brak bez provodadžija

Izgleda da je on-line dating uzeo maha. Sve više lepih iskustava i uspešnih priča navodi posetioce tih sajtova da se ne ustežu pred prijateljima dok pričaju o kontaktima sa osobom čiji je Internet-pseudonim "Uspaljenica13" ili sličan...

      Prirodno, pojavili su se i prilično specijalizovani sajtovi. Pri tome nije reč samo o homoseksualnim temama, već i sajtovima kao što su http://www.CatholicSingles.com ili http://www.GoodGenes.com, čije adrese govore same za sebe. Uslov za učlanjenje na GoodGenes, recimo, je završen fakultet, o čemu se moraju podneti relevantni dokazi i proći provera.
       Glavno pitanje u vezi s ovakvim sajtovima, naravno, glasi: da li je jednostavnije naći potencijalnog partnera preko Interneta, ili u svakodnevnom životu? Oni kojima se čini da je bolje preko Interneta objasniće da je lakše kružiti po virtuelnim sobama za ćaskanje (chat room) i sretati podjednako zainteresovane osobe suprotnog pola, nego izlaziti po skupim kafićima i restoranima iz večeri u veče, gledajući i procenjujući osobe sa kojima bi se stupilo u kontakt. To posebno važi u smiraj radnog dana, kada su ljudi umorni i slabije raspoloženi za izlaske, a pogotovo na Zapadu gde se radi znatno duže i napornije nego, recimo, kod nas.
      
       Umor
       U prilog ovome idu i prognoze istraživača sa Univerziteta u Kentu, koji kažu da u ovom trenutku već petina nevenčanih Engleza koristi provodadžijske agencije i sajtove, a da će se taj broj značajno povećati narednih godina, uporedo sa razvojem globalizacije i unošenjem napornog američkog radnog vremena u ostale zemlje sveta. Jednostavno, ljudi će biti primorani da u prvi plan stave karijeru i posao, a brak na drugo mesto.
       Drugi podjednako važan faktor su - godine. Naime, prema objašnjenju posetilaca "randevu" sajtova, kako čovek odrasta, odnosno stari, sve je manje u prilici da u krugu postojećih poznanika i prijatelja upozna nevenčane, slobodne osobe. Tu takođe dolazi i do mučnih situacija upoznavanja preko zajedničkih prijatelja koji se, iz najboljih namera, igraju provodadžija i spajaju zajedničke usamljene prijatelje u nadi da će se iz toga nešto izroditi. Na Internetu, tvrde pobornici on-line datinga, stvari su relativno ogoljene, u smislu da osobe koje se prijavljuju na takve sajtove vrlo dobro znaju zašto su tu i lakše se otvaraju prema potpunim strancima, ne strepeći da će nešto od toga "iscuriti" pred zajedničkim poznanicima.
       Pri procesu prijavljivanja na neki od ovih sajtova, od korisnika se traže najraznovrsnije informacije, od uobičajenih generalija do svih vrsta interesovanja, hobija i životnih stavova (kao najbizarnije pitanje može se smatrati ono sa sajta http://www.sparkmatch.com koje glasi: "Koga bi radije ukokao, macu ili kucu?"). U odnosu na unesene podatke, specijalizovani softver pretražuje bazu podataka ostalih članova i izbacuje rezultate koji se poklapaju u najviše kategorija.
      
       Kinezi
       Prema statistikama, američke sajtove kao što su http://www.MatchMaker.com, http://SocialNet.com ili http://match.com posećuju uglavnom mladići dvadesetih i tridesetih godina, pretežno orijentisani ka modernim telekomunikacijama. Agencija za ispitivanje upotrebe Interneta "Medija Metriks" iznosi podatke da je broj korisnika ovakvih sajtova porastao sa 3,5 miliona u decembru 1999. godine na pet miliona u decembru 2000. godine.
       Ni ostale države ne zaostaju previše. Recimo, u Kini i Indiji veliki broj korisnika Interneta ispod 35 godina pokušava da tim putem pronađe odgovarajućeg savremenog partnera i time izbegne tradicionalno "uparivanje" kroz roditeljske i poslovne dogovore. Međutim, preko ovakvih sajtova sada je olakšan i kontakt sa dijasporom. Tako, recimo, Kinezi iz Amerike masovno koriste sajt http://www.sina.com da u svojoj domovini pronađu odgovarajuću suprugu koju će potom dovesti u "obećanu zemlju".
       Sajt http://www.wellmatched.com ima preko 20 000 posetilaca dnevno, sa svih strana sveta - Brazil, Australija, Saudijska Arabija... Međutim, to ne znači da Internet spaja samo ljude na velikim razdaljinama. Ima i suprotnih iskustava. Tako je dvadesetpetogošnja britanska učiteljica DŽeni našla svog izabranika Derena na sajtu http://www.DatingDirect.com, da bi posle upoznavanja utvrdila kako on stanuje u susednom bloku... NJen rezon je bio da odgovarajuću osobu teško može sresti u kafiću ili diskoteci, jer je takva mesta ne privlače preterano, pa je zaključila da to mora biti neko sličan njoj, ko takođe sedi pred kompjuterom svake večeri.
      
       Hemija
       Cela ova priča može delovati krajnje nezanimljivo romantičnim tinejdžerkama, ali odrasle osobe, pogotovo u srednjim godinama, gledaju na stvari drugačije. Recimo, razvedeni roditelji nemaju baš puno prilika da, od silnih obaveza, stupe u kontakt sa potencijalnim partnerima u svakodnevnom životu. I među ono malo slobodnih osoba suprotnog pola koje upoznaju, jedan deo uopšte nije zainteresovan za bliži kontakt upravo zbog "situacije", a drugi ih opet "preskaču" pretpostavljajući da nemaju vremena za izlaske zbog obaveza oko dece. Takvim osobama je Internet postao vrlo zgodno sredstvo, jer ga mogu koristiti u kraćim pauzama svakodnevnih poslova ili uveče kada smeste decu u krevet. Tako lakše održavaju kontakte i filtriraju potencijalne partnere, ne gubeći previše vremena sa onima koji se ne mogu uklopiti u njihovu specifičnu situaciju. Slično je i sa penzionerima koji, uprkos poznim godinama, još traže romansu - Internet se pokazao kao zanimljivo i vrlo korisno sredstvo ka tom cilju.
       Negativna strana provodadžijskih sajtova je, naravno, nemogućnost Interneta da prenese "hemiju u vazduhu". Parovi koji se naizgled idealno uklapaju prema pretraživačima baza podataka, ili dok pišu jedno drugom uzbudljive i romantične poruke, ipak ne mogu znati kako će sve funkcionisati u konačnom susretu. LJudi koji imaju dara za pisanje nežnih i poetskih pisama mogu biti prilično nervozni, nespretni i neromantični uživo. Jer, pismo se pre slanja može doraditi i popraviti, a u živom razgovoru "izlete" i rečenice koje se posle teško "peru". Čak se dešava da je upravo nemogućnost uklapanja u svakodnevne situacije i društvenu komunikaciju uslovila orijentaciju takvih osoba ka kompjuteru, sa kojim se dijalog vodi "bezbolno". Živi susret u takvim situacijama gotovo redovno vodi obostranom razočaranju.
       Drugi kontraargument je iskrenost prijavljenih članova. U želji da sebe predstave u što lepšem svetlu, ljudi su skloni da "neznatno" menjaju lične opise, pa se tako može desiti da osoba koja sebe opiše kao Šeron Stoun u stvarnosti izgleda kao Mica Trofrtaljka... Premda se u svim obrascima za prijavljivanje traži iskrenost i objektivnost u opisivanju sopstvenih osobina i izgleda, naglašavajući da istina kad-tad mora izaći na videlo, vlasnici provodadžijskih sajtova kažu da se članovi retko drže toga u potpunosti. Možda je to razlog malog broja brakova sklopljenih preko Mreže, premda Match.com tvrdi da je zaslužan za skoro 1100 venčanja tokom šest godina postojanja.
      
       "Rekreacija"
       Treba imati na umu da se na ovakve sajtove prijavljuju i ljudi koji, u stvari, uopšte ne traže nikakav ozbiljan kontakt, čak ni čisto seksa radi. U pitanju je samo želja za flertovanjem, odnosno "smirivanje hormona" nakon radnog dana ili tokom samotne noći. Među ovakve korisnike "randevu" sajtova spadaju uglavnom udate žene i oženjeni muškarci koji nemaju nameru da fizički prevare svoje supružnike, već im samo prija da se osete željenim, pa makar i na nekoliko hiljada kilometara udaljenosti. Ovo je posebno izraženo na sajtovima gde dominiraju muški članovi, pa se svaka nova članica momentalno nađe u vrlo laskavom centru pažnje velikog broja zainteresovanih. Neke umeju to dobro da iskoriste, pa vrlo brzo imaju ispunjeno svako veče sa bar jednim udvaračem, a najveštije umeju da i taj broj povećaju. No, kada (ako) ih otkriju, posetioci sajta im prikače odgovarajući nadimak koji možete i pretpostaviti...
       Da ne ispadne da su muškarci bolji, navešćemo primer momka koji redovno izvodi sledeći trik - prijavi se pod jednim nadimkom, upozna interesantnu devojku, kroz razgovor s njom sazna sve što ona voli, kao i stvari koje ne voli, i zatim potpuno prekine svaki kontakt. Posle nekoliko nedelja prijavi se na isti sajt, sada pod potpuno različitim imenom, i kada naleti na istu devojku, počinje da je očarava poklapanjem mišljenja i interesovanja...
       Na jugoslovenskom parčetu Interneta postoji nekoliko provodadžijskih sajtova, pa ako ste zainteresovani, možete posetiti adrese http://www.randevu.co.yu, http://www.brak.co.yu i http://www.licnikontakti.co.yu. Sajt "Randevu" omogućava pre učlanjenja uvid u nekoliko primera muških i ženskih članova sa osnovnim podacima, ne bi li zagolicali potencijalne članove da odvoje 100 dinara mesečno (muškarci) ili 30 (žene). Posebna napomena data je za muškarce koji se lažno predstavljaju kao žene, što govori da je takvih zloupotreba bilo u priličnoj meri. A pregledom (besplatnih) oglasa na ostala dva sajta, to postaje još jasnije. Pa ipak, i pored takvih očiglednih tinejxerskih šala, on-line dating je komponenta Interneta koja privlači sve više zainteresovanih.
      
       NENAD VASOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu