NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta dobijamo

Miodrag Mirčetić, menadžer Pexim Computers, jugoslovenski partner "Majkrosofta" u oblasti programerskih rešenja

      Da li će, po vašem mišljenju, "Majkrosoft" ovladati jugoslovenskim tržištem?
       - Pre dvadeset godina kod nas kao i u svetu neprikosnoveno je vladao IBM, zato što je imao najkvalitetnija rešenja za tzv. enterprajs biznis, u kome učestvuju ogromne korporacije, banke, finansijski sektor, pa i vlade, vojske i druge institucije. U poslednjih petnaestak godina pojavili su se i drugi proizvođači... Ne verujem da će "Majkrosoft" uspeti da ostvari ekskluzivitet ovde kao što je IBM svojevremeno imao, ali je činjenica da "Majkrosoft" danas u svetu zauzima lidersku poziciju među proizvođačima softvera i mislim da je prirodno da se taj odnos moći na svetskom tržištu odrazi i kod nas.
      
       U čemu vidite prednost "Majkrosoftove" tehnologije?
       - "Majkrosoft" je doneo mnogo malim tržištima u smislu promocije jeftinih programerskih alata na kojima su oni sa talentom i znanjem vrlo brzo mogli da napreduju i zarade mnogo para. Umesto glomaznih kompjuterskih sistema "Majkrosoft" je omogućio da mala firma, sa malo ulaganja stvori sebi uslove za razvoj i ponudi konkurentna rešenja. U tome je njegova glavna moć na tržištu. Tako se kod nas proizvodio softver i za vreme sankcija.
      
       Kako će se promeniti položaj domaćih kompjuterskih stručnjaka dolaskom "Majkrosofta"?
       - Proizvođači domaćeg softvera danas imaju problem konkurencije stranih firmi koje zapošljavaju ovdašnje programere. Zato je potrebno da se dolaskom velikih kuća napravi regulativa na tržištu koja će obezbediti svakome da konkurentno plasira i naplati svoj rad. Trenutno na našem tržištu vlada vakuum -pojavljuju se zapadne firme koje ovde nisu registrovane; dakle, ne plaćaju porez, u potrazi za jeftinom radnom snagom. Programere koje angažuju, plaćaju mnogo manje nego u svetu (otprilike, dve do tri hiljade maraka, dok je u svetu cena za posao koji obave pet hiljada maraka i više), a njihova rešenja prodaju isključivo na zapadnom tržištu.
       Domaći proizvođač prinuđen je da svoj softver ponudi po veoma niskim cenama, jer niko deset godina nije plaćao licence na softver i nije naučio da on košta. Ovdašnje firme često plaćaju programere iz sopstvenog džepa i ne ostvaruju profit. Ako se ova oblast hitno ne reguliše, te firme će se ugasiti. Tako ćemo doći u situaciju da nam zapadne kuće prodaju naš softver po neuporedivo većim cenama nego što bi koštao kod domaće firme.
       Dolaskom "Majkrosofta" na tržište, legalizovao bi se softver i zaštita autorskih prava. Ako softver počne redovno da se naplaćuje, od državnog vrha naniže, uvideće se njegova tržišna cena. Tako će se izbalansirati vrednost domaćeg softvera i servisa. Ovdašnje firme moći će da proizvode softver kako za naše, tako i za strano tržište i da konkurišu i onim kompanijama koje sada zapošljavaju naše ljude.
      
       A.O.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu