NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Svetski ugled

NAZIV: Šesti međunarodni salon karikature ZEMUN 2001.
GALERIJA: "Stara kapetanija", jun 2001.

      Milorad H. Jevtić
      
       Danas u svetu ima na stotine međunarodnih konkursa za karikaturu. Univerzalni jezik ovog medija i relativno lako pakovanje i slanje crteža omogućavaju odziv velikog broja stvaralaca, a, pored prirodnog takmičarskog podsticaja, nagrade (iako relativno skromne), izlaganje, objavljivanje radova u katalozima i prateći publicitet, privlačan su motiv učesnicima. Renome ovakvih priredbi (salona, izložbi, smotri, konkursa, festivala ili kako ih već ko naziva) najočitije se iskazuje kroz broj učesnika koji se kreće od oko pet hiljada na konkursu japanskog dnevnog lista "Jomiuri Šimbun", do nekoliko desetina na onim najmanjim skupovima. Naizgled jednostavna organizacija ovih priredbi privlači mnoge priređivače, ali suočavanje sa mnogim teškoćama dovodi do čestog prekida njihovog rada, pa na promenljivoj svetskoj mapi ostaju ucrtani samo oni najbolji.
       Zemunski salon karikature je primer kako se postepeno, znalački i uporno gradi ugled jedne ovakve manifestacije. Kada su pre šest godina Branko Najhold i Julijana Živković, u okviru svoje Galerije TRAG, pokrenuli Salon, pošli su - kako se to kaže, a ovde bukvalno važi - od nule. Sami, uz više simboličnu podršku nekoliko zemunskih firmi, uspeli su da posle samo šest godina, sada već uz pokroviteljstvo Skupštine opštine Zemun i pomoć nekih drugih ustanova i preduzeća, dovedu Salon do nivoa našeg najorganizovanijeg godišnjeg skupa karikaturista i jednog od deset najvećih u svetu, a broj od od 747 učesnika iz 57 zemalja sa
       1 744 rada je najuverljiviji dokaz za ovakvu tvrdnju.
       Zadata tema "LJudska bića i životinje" bila je očigledno inspirativna za učesnike i na izložbi se našlo 150 radova sa visokim kvalitetnim prosekom, a žiriju bismo mogli samo kod nekih dvadesetak radova da zamerimo snižavanje selektivnog kriterijuma.
       Dobitnik prve nagrade Ukrajinac Oleg Dergačov je pronašao izuzetnu crtačku metaforu za dvojstvo ljudske prirode: krila ubijenog labuda služe ubici za licemerno maskiranje u anđela ili sveca. Odavno nismo videli tako inventivnu karikaturu sa britkom porukom izrečenom efektnim likovnim izrazom. Sa nešto manje originalnosti ali dovoljno maštovito, drugonagrađeni Izraelac Jurij Očakovski se poslužio "animiranom" sekvencom da ispriča crnohumorni safari događaj o lavu snimljenom na iznenada kandžama prekinutoj fotografskoj traci. Valjevcu Branislavu Obradoviću je pripala treća nagrada za šaljivi prizor u kome je mesto za šišanje ovaca pretvoreno u frizerski salon. Pri dodeli četiri specijalna priznanja žiri je u konkurenciji više dobrih kandidata svakako imao dosta prijatnih nedoumica, a njegovu naklonost privukli su radovi Cerića (Hrvatska), Savkova (Bugarska), Volaša i Gatala (Jugoslavija).
       U okviru šireg konkursnog programa u Staroj kapetaniji (gde se Salon održava) postavljena je uspela samostalna izložba prošlogodišnjeg pobednika Kolašinca Darka Drljevića, a Dragan Rumenčić je dobio počasnu plaketu za ukupan doprinos jugoslovenskoj karikaturi.
       Katalog Salona, kao njegov trajni odraz i dokument, ove godine je posebno uspešno urađen i, informativno, kompoziciono i grafički, može da stane uz bok najboljim svetskim istorodnim publikacijama.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu