NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Mrtva trka RTS-a i Pinka

Tokom leta najgledanija serija bila je "Porodično blago" na RTS-u, a poslenjenog završetka primat je ponovo preuzeo TV Pink

      Leto 2001. godine, koje je za nama, za većinu najznačajnijih TV stanica u zemlji proteklo je u pripremama za (sportski rečeno) nastup u novoj sezoni. Te pripreme se ogledaju u kupovini atraktivnog inostranog filmskog, serijskog i sportskog programa, u pripremi i realizaciji emisija iz sopstvene produkcije, kao i nabavci nove opreme (ko je za to imao dovoljno novca) i drugim sličnim aktivnostima. Po svim najavama, čini se da se u bliskoj budućnosti može očekivati žestoka borba za pridobijanje televizijskih gledalaca. U toj borbi između TV stanica korist će, nadamo se, imati i gledaoci i to u obliku atraktivnijeg i zanimljivijeg programa. No, imajući u vidu da živimo na Balkanu, što automatski znači da je svaka dugoročnija prognoza krajnje nezahvalna, vratićemo se na aktuelnu situaciju vezanu za TV tržište u Srbiji.
       Gledanost jedne TV stanice, pored kvaliteta programa naravno, u direktnoj je zavisnosti i od tehničkog faktora, tj. jačine i dometa signala. U ovom trenutku za ukupno pet TV stanica može se reći da imaju nacionalnu pokrivenost, tj. da ih kvalitetno može pratiti više od 3/4 populacije. Radi se o tri programa Radio-televizije Srbije i dve privatne TV stanice: TV Pink i BK Telekom. Pored navedenih, izdvaja se i grupa TV stanica čiji program kvalitetno može pratiti između 1/3 i 1/2 populacije Srbije bez Kosova. Reč je o kanalima: YU Info, TV Politika, TV Palma, Studio B i TV B92.
       Rezultati kontinuiranih merenja televizijskog auditorijuma koje jednom mesečno obavlja agencija Strateški marketing iz Beograda, pokazuju da navedene stanice, koje svojim signalom najbolje "pokrivaju" teritoriju zemlje, imaju i najveći broj gledalaca.
       Tokom leta, na prvom mestu po ukupnom broju gledalaca smenjivali su se Prvi program RTS-a i TV Pink. Dok je na RTS-u išla izuzetno gledana serija "Porodično blago", ovaj kanal je imao najveći broj gledalaca. Posle završetka emitovanja ove serije, tokom jula i avgusta, Pink ponovo preuzima čelnu poziciju. Realno je očekivati da će se u bliskoj budućnosti između ova dva TV kanala voditi žestoka borba za lidersku poziciju. Račune im može pomrsiti jedino BK televizija koja, u ovom trenutku, po ukupnom broju gledalaca suvereno zauzima treću poziciju (ova TV stanica je tokom 2001. godine značajno popravila i kvalitet i gledanost svog programa). Poslednje istraživanje, obavljeno u prvoj polovini avgusta, pokazuje da je ukupan nedeljni auditorijum TV Pinka iznosio 77,8% ukupno posmatrane populacije, Prvog programa RTS-a 74,9%, a BK Telekoma 59%. Sa bitnim zaostatkom slede Drugi i Treći kanal RTS-a, YU Info, Studio B, TV Politika, Palma, B92 i više od dve stotine TV stanica u Srbiji koje trenutno emituju program.
       Pored ukupnog auditorijuma, za poziciju jedne TV stanice od značaja je i to koliko dugo se gleda njen program. Od vodećih TV stanica, u avgustu se najduže gledao program Pinka (u proseku 88 minuta dnevno), slede RTS 1 sa 73 minuta i BK sa 44 minuta. Inače, oni koji su gledali televiziju, u proseku su pored ekrana provodili nešto manje od četiri sata (za one koji vole preciznost, reč je o 230 minuta).
       Kombinacijom dva najznačajnija pokazatelja (ukupni auditorijum i dužina gledanja jednog TV kanala) došli smo do sintetičkog pokazatelja koji prikazuje učešće najznačajnijih TV stanica u ukupnom televizijskom auditorijumu ili tzv. vienjing share-u.
       Interesantno je da ukupno učešće tri najveće TV stanice (RTS 1, Pink i BK) u ukupnom TV auditorijumu iznosi preko 65 posto, što dovoljno govori o njihovoj dominaciji u odnosu na ostale konkurente.
       Ubedljivo najgledanija emisija na našim TV stanicama u ovoj godini je već pominjano "Porodično blago" - skoro polovina stanovnika zemlje gledala je završne epizode ove serije koja je do juna emitovana na Prvom programu RTS-a nedeljom uveče. U tom terminu, u ovom trenutku, RTS emituje reprizu serije "Pozorište u kući" koja i pored toga što je snimana pre više decenija, i dalje pobuđuje značajnu pažnju TV auditorijuma. Rejting ove serije kreće se u rasponu od 18 do 20 (rejting predstavlja procenat ukupno posmatrane populacije koji je gledao određenu emisiju), a to još jednom nedvosmisleno pokazuje da ova vrsta programa uvek ima veoma brojnu publiku. Od serija, po gledanosti se još izdvajaju brazilska serija "Nova zemlja" koja se emituje radnim danom na Prvom programu RTS-a od 22 sata (prosečan rejting ove serije iznosi 21), zatim latinoamerička serija na Pinku koja se emituje od 17 sati radnim danom (rejting 19 po poslednjem istraživanju), vikend serije na Pinku "Nikita" i "Prijatelji", kao i serija "Neš Bridžis" koja se emituje na Pinku od 20 sati radnim danom (rejtinzi ovih serija kreću se u rasponu između 10 i 15).
       Filmovi su na svim televizijama uvek bili među najgledanijim programskim sadržajima. Najveću gledanost ostvaruju filmovi koji se emituju na Pinku utorkom i četvrtkom uveče, kao i film na prvom kanalu državne televizije koji se odskoro emituje subotom uveče (rejtinzi variraju u zavisnosti od kvaliteta filmova, i kreću se u rasponu od 10 do 15).
       Većina TV stanica u poslednje vreme u okviru svog programa emituje razne vrste kvizova. Prema poslednjem istraživanju, najgledaniji je bio kviz "Zlatna žica" na BK televiziji (emituje se radnim danom od 20 sati, ima prosečan rejting 9 i to je ujedno i najgledanija emisija na ovoj TV stanici).
       Da događaji na estradi, odnosno dešavanja vezana za svet poznatih, pobuđuju značajno interesovanje gledalaca, pokazuju visoki rejtinzi emisija koje se bave tom tematikom. Emisija "Svet plus" koja se emituje nedeljom u podne na Pinku sa rejtingom 15 i emisija Siti koja se na istoj televiziji emituje svakodnevno u više termina, spadaju među 10 najgledanijih emisija na svim televizijama. Emisija "Fun Flash" je takođe jedna od najgledanijih na BK televiziji.
       Kada je u pitanju informativni program, konkurencija među TV stanicama je izuzetno oštra. Praktično, sve najznačajnije TV stanice u zemlji proizvode sopstveni informativni program, a vrlo često to čine i lokalne TV stanice. Dnevnik 2 RTS-a je ubedljivo najgledaniji (prosečni rejting kreće se u rasponu od 28 do 30). Od klasičnih informativnih formi sledi "Telefakt 4" BK televizije (rejting se kreće između 6 i 7 i ima tendenciju porasta) i "Vesti u 7" Studija B (rejting nešto manji od 3). Treba pomenuti i kratku informativnu formu na Pinku "Info top" koji se najčešće emituje između gledanih emisija drugog tipa i postiže visoke rejtinge pogotovu u takozvano udarno vreme.
       Naravno, izneti podaci se odnose na uobičajeno ponašanje gledalaca. Međutim, u slučaju nekih vanrednih okolnosti i događaja, to uobičajeno ponašanje se menja. Na primer, nije potrebno istraživanje kako bi se zaključilo da su vesti vezane za terorističke napade u NJujorku i Vašingtonu bacile u zasenak sve ostale sadržaje.
       I najatraktivniji sportski prenosi su neka vrsta vanrednih događaja i po pravilu su vrlo gledani (nedavno završeno Evropsko prvenstvo u košarci je dobar primer). Ako pri tome učestvuju i naši klubovi ili reprezentacija, pa uz to i stignu do samog vrha, rejtinzi preko 50 nisu retkost.
      
       (Autor je direktor medijskih istraživanja u Strateškom marketingu)


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu