NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Surova packa

NASLOV: "Perl Harbor", SAD, 2001.
REŽIJA: Majkl Bej
SCENARIO: Rendal Volas
ULOGE: Ben Aflek, Džoš Hartnet, Kejt Bekinsejl, Alek Boldvin, Džon Vojt, Tom Sajzmor, Den Ejkrojd

      Vuk Pavlović
      
       Drugi svetski rat je, definitivno, u modi u Holivudu. S pravom - posle "Neprijatelja pred vratima", najnoviji spektakl "Perl Harbor" veoma je uzbudljiva ratna saga, u režiji Majkla Beja ("Stena", "Armagedon") i po scenariju Rendala Volasa ("Hrabro srce", "Čovek sa gvozdenom maskom").
       U središtu priče su Rejf (Aflek) i Deni (Hartnet), drugari iz detinjstva, mladi vojni piloti koji s nestrpljenjem očekuju da Amerika uđe u Drugi svetski rat. Dok se njihova jedinica tokom 1941. godine seli na Havaje, u Perl Harbor, Rejf kao dobrovoljac odlazi u Englesku i nestaje u jednoj akciji. Posle nekoliko meseci stiže na Havaje iz okupirane Francuske, i otkriva da su se njegova devojka, vojna bolničarka Evelin (Bekinsejl) i Deni zaljubili jedno u drugo, ubeđeni da je Rejf poginuo. Sukob između Rejfa i Denija prekida iznenadni napad Japana na Perl Harbor 7.decembra 1941.
       Dokazani istorijski znalac, scenarista Volas je zanatski i žanrovski umešno obavio krajnje ozbiljan i težak posao, pa "Perl Harbor" sadrži sve što se očekuje od ratnog filma: detaljne istorijske činjenice, heroje u opasnosti i obilje pogibeljnih situacija. Noseća tema je važna bitka Drugog svetskog rata u kojoj je lukava japanska strategija potpuno razorila američku pacifičku flotu i pobila preko 3 000 ljudi, što je Ameriku uvuklo u rat. Paralelno sa istorijskim aspektom, Valas gradi priču o troje mladih ljudi u ratnom vihoru - plahovitom Rejfu, povučenom Deniju i neodlučnoj Evelin. Udar na Perl Harbor centralni je deo ove kompleksne trosatne dramske epopeje, posle čega ništa neće biti isto: dalji tok rata se direktno reflektuje na razvoj odnosa u ljubavnom trouglu.
      
       Prodornost priče leži u njenoj valjanoj zaokruženosti, mnoštvu preokreta i skladnoj karakterizaciji likova. No, drama o neverstvu i prijateljstvu na probi ponegde odlazi u preterivanje, i po obimu, i po višku patetike na ljubavnom i patriotskom planu, što je izrodilo izvesne nelogičnosti i predvidljivosti. Da je to izbegnuto, film bi bio sažetiji i prijemčiviji. Ipak, vrline teksta nadvisuju njegove mane.
       Retki su filmovi koji traju čitava tri sata a da to ne osetite, što je zasluga dinamične i nadahnute režije Majkla Beja. Tempo radnje je istančano podeljen na intrigantni uvod, fascinantni zaplet i furiozni rasplet. Posebno poglavlje čine scene borbi - snimljene u surovom dokumentarističkom stilu, potresno i brutalno realne, one vrcaju od eksplozivnih i upečatljivih vizuelnih rešenja. Akcija u filmu je apsolutno fantastična - Bej se savršeno snalazi u vremenu i prostoru, ostavljajući gledaoca bez daha u sekvencama neprekidno nabijenim adrenalinom. U biti, zadao je svojim kolegama domaći zadatak kako se snima ratni spektakl. A zapravo je "Perl Harbor" snažna antiratna drama, viđena očima neposrednih učesnika razornih bitaka, čije se strahotne posledice podjednako uzburkano prenose i na publiku, zahvaljujući prvenstveno bravuroznoj režiji, efektnoj montaži, predivnoj kameri, te prvoligaškoj glumačkoj podeli.
       Tako je na platnu prilično ekspresivno obrađena packa koju je Amerika dobila pre 60 godina, a kako će biti ekranizovana ova najnovija od 11. septembra, videćemo, verovatno, uskoro. Holivud je na potezu.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu