NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
Ne slabiti Ustavni sud
 

Dr Ljiljana Slavnić

Slabljenje ustavnog položaja Ustavnog suda RS ne treba prihvatiti jer osnovni uzroci slabosti u funkcionisanju ovog organa nisu u onom delu čija se promena upravo predlaže i što te promene ne doprinose uspostavljanju principa vladavine prava

      Neminovne ustavne promene već nekoliko godina predmet su diskusija i predloga novih rešenja, kako u dve zvanične platforme tako i u različitim manje ili više celovitim naučnim konceptima pojedinih autora i organizacija (npr. predlog ustavne rekonstrukcije "Zajednica Srbije i Crne Gore" Centra za liberalno-demokratske studije, 2000; "Principi ustavne deklaracije" Foruma za etničke odnose, 2000. i dr.) Inspiracija za ovaj napis su, u javnosti već kontroverzni, predlozi nezavisne grupe eksperata Beogradskog centra za ljudska prava, prezentovani u Beogradu 22.9.2001. Za poštovanje su veliki napor i dobra volja nesporno kompetentne grupe autora, vidljivi kako u načelu tako i u delovima publikacije "Ustavna rešenja za Srbiju i Jugoslaviju".
       Mada je predloženi koncept ustavne rekonstrukcije Republike Srbije zadovoljio zahtev za kompetentni Ustavni sud i značajno unapredio uslove i način izbora sudija; u osnovi zadržao i dobro uobličio pravo na pokretanje postupka; a njegova ustavna ovlašćenja u zaštiti ustavnosti uspešno usmerio ka zaštiti sloboda i prava građana; kao rezultat pažljivije analize ipak ostaje zaključak da je ustavni položaj ovog organa oslabljen.
       - U poređenju sa sadašnjim fondom nadležnosti, Ustavnom sudu Srbije se oduzima zaštita zakonitosti, koja čini deo osnovne, tipične i najvažnije ustavnosudske nadležnosti (istina, to nije nepoznato rešenje u komparativnoj praksi).
       Ovaj budući USS ovlašćen je da odlučuje o saglasnosti opštih pravnih akata sa Ustavom i međunarodnim ugovorom, ali ne i sa zakonom. Konkretno, to npr. znači da on ne ocenjuje zakonitost uredbi, što se inače u praksi često inicira i predlaže.
       - Pri tome, predviđene nove nadležnosti su subsidijerne prirode, pa se samo izuzetno i skoro nikada ne ostvaruju. Takva je nadležnost odlučivanje o odgovornosti šefa države za povredu Ustava ili o ustavnim žalbama kada su iscrpeni svi drugi pravni lekovi.
       - Predlogom da se organskim zakonom mogu utvrđivati "i druge nadležnosti Ustavnom sudu" odustaje se od veoma važnog načela i ustavne prakse da se nadležnost Ustavnog suda uređuje samo najvišim pravnim aktom - Ustavom. Inače, ovo načelo ustavnog prava je još od ustanovljavanja ustavnih sudova (1963) bilo prihvaćeno i u pravnoj nauci, a potvrđeno je i u ustavnosudskoj praksi (SUS i USS).
       - Predloženom izričitom odredbom da je Ustavni sud u pogledu svoje organizacije i rada vezan zakonom (a ne samo Ustavom kao do sada), i rešenjem da se organizacija i rad budućeg Ustavnog suda uređuju organskim zakonom, oslabilo bi se i načelo samostalnosti Ustavnog suda.
       Navedenim predlozima ove grupe eksperata, remeti se u sistemu organizacije vlasti odnos između zakonodavca i Ustavnog suda u korist zakonodavca. Naime, organ koji vrši kontrolu (ustavnosti zakona), zavisi kako u pogledu obima svojih nadležnosti tako i u pogledu organizacije i rada, od organa čije akte treba da kontroliše.
       Nepoverenje autora ovog predloga prema postojećoj ustavnoj koncepciji ustavnosudske zaštite je i razumljivo ako se ima u vidu da ovi organi nisu odgovorili na velike zahteve vremena (npr. nisu dovoljno podržali transformaciju prava kao deo procesa tranzicije, nisu ostvarili svoju potencijalnu ulogu u stabilizovanju nove federacije, i dr.). Međutim, slabljenje ustavnog položaja Ustavnog suda RS, kako u budućem sistemu organizacije vlasti tako i u novom sistemu zaštite ustavnosti i zakonitosti, ne treba prihvatiti iz dva osnovna, pragmatična razloga.
       Prvo, jer osnovni i najvažniji uzroci slabosti u funkcionisanju ovog organa i razlozi njegove nedelotvornosti u ostvarivanju ustavne uloge, nisu prvenstveno u lošim ustavnim rešenjima, a pogotovo nisu u onom delu čiju promenu upravo predlaže nezavisna grupa eksperata Beogradskog centra za ljudska prava. I drugo, oni ne doprinose uspostavljanju principa vladavine prava, jer slabe jedan važan instrument za postizanje tog cilja.
      
       (Autor je sekretar Ustavnog suda Srbije i naučni saradnik)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu