NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Organski optimista

Novi album Momčila Bajagića Bajage "Zmaj od Noćaja" promovisan je u prisustvu fudbalera "Crvene zvezde", ministra kulture Branislava Lečića i srpskog premijera Zorana Đinđića

      U pretrpanom foajeu Zvezdara teatra koje je istog datuma slavilo i svoj dan, bio je prisutan gotovo prst debeo kajmak nove generacije beogradskog džet-seta. Medijski i modni poslenici, poslovni ljudi, političari, sportisti, prijatelji "Bajage i Instruktora", a među njima i ceo prvi tim FK "Crvena zvezda", Branislav Lečić, republički ministar kulture (čije ministarstvo je i pomoglo da deveti album Momčila Bajagića "Zmaj od Noćaja" ugleda danje svetlo), te "prvi među jednakima", srpski premijer Zoran Đinđić, koji, eto, pokazuje sluh za podršku pop kulturi i domaćoj muzici (setite se samo, bio je nedavno i u svečanoj loži "Marakane", na koncertu Zdravka Čolića). Njemu je i upućeno dobronamerno pitanje, mora li, svaki put kad se on negde pojavi, cela ulica da bude zatvorena za saobraćaj.
       Na samom početku, bend je na pozorišnoj sceni otprašio mini-koncert, na najbolji mogući način predstavivši novi album, ujedno i prvo izdanje PGP-RTS odštampano u fabrici kompakt-diskova u Košutnjaku, koja je već godinama čamila "neraspakovana", zbog nedostatka para. Izvršnu produkciju za Bajagu radi Stars music, a za pohvalu je i interesantan dizajn omota i samog zmaja, zaštitnog znaka ploče, koji je uradio Goran Edi Tadić.
       Već prvi zvuci daju do znanja da su i nove pesme zadržale Bajagine prepoznatljive osobine, toplinu zvuka, eksperimentisanje žanrovima (još od prvog albuma), vesele tekstove uglavnom ljubavne provenijencije, naravno - karakterističan glas, kao i nešto što sam umetnik naziva "novi beogradski organski optimizam".
       Iako tu tematsku bezbrižnost Bajagić u sebi nosi još od kad je bio član "Riblje čorbe", na svakoj ploči ima i poneki, uslovno rečeno angažovani tekst. To, u okruženju u kome je radio i živeo, zajedno sa nama, poslednjih deset i više godina, nije mogao da izbegne, pa je tako i ovog puta.
       Stoga su Instruktori na "Zmaju od Noćaja" obradili "Should I Stadž Or Should I Go" grupe "Kleš", pod domaćim naslovom "Da li da odem ili ne?" Reminiscencije na nekadašnju SFRJ i blaga nostalgija pojavljuju se u poluljubavnoj "Model 1960 - Es.Ef.Er.Jot", a u pesmi "Ekstazi, pazi!", bend se, u tekstu Žike Milenkovića, bavi noćnim životom beogradske omladine i pripadajućem mu problemu droga.
       Sve numere su potencijalni hitovi, tako da će muzičkim urednicima biti prilično teško da odaberu singlove, ali je Bajaga, već samim rasporedom na ploči, kao prvog kandidata istakao "Lepu Janju, ribarevu kći", ali i naslovna balada "Zmaj od Noćaja" ima sjajne izglede za slušanost.
       Iako su svi višestruko prekaljeni muzičari, "instruktorski" tim je i kao takav napredovao, što je posebno bilo vidljivo na sigurnom i ubedljivom živom nastupu na promociji, ali i u toku samog dana, kada je grupa na kamionu kružila Beogradom, izazivajući veliku pažnju na ulicama.
       Nažalost, "pojedini stihovi pojedinih pesama" nemaju visoku umetničku vrednost; čak se u nekim trenucima opasno približavaju granici banalnosti, kao, primerice, u Žikinom "ekstazi" tekstu. No, to je i jedina boljka ovog albuma, ukoliko uopšte i možemo da tražimo mane ovom brižljivo isplaniranom komercijalnom izdanju. Naravno, ovo nije ploča koju će masovno prigrliti najmlađi konzumenti pop-industrijskih proizvoda, ali će verovatno u većoj meri biti prihvaćena od već punoletnih omladinaca, sve do generacije Momčila Bajagića ili, pak, predsednika Vlade Srbije.
       Oni koji su voleli, ili bar simpatisali Bajagin umetnički lik i delo, ni ovom pločom neće biti razočarani, a oni koji ovakvu muziku ne vole, sigurno je, ništa ružno o njemu ne mogu da kažu. Ipak, najveći mogući kompliment koji mu već godinama upućuju muzički kritičari, jeste da je ovaj "dobri dečko iz komšiluka" lučonoša mejnstrima (mainstream) u domaćoj muzičkoj produkciji i, praktično, jedini pripadnik onoga što na svakoj sceni treba da postoji - glavne struje. Uostalom, kako bi alternativa, bilo na koju stranu da ide, mogla da ima orijentir.
      
       DAMIR JELISAVČIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu