NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Iskrivljeno stanje svesti

Naslov: "Memento", SAD, 2000.
Režija: Kristofer Nolan
Scenario: Kristofer Nolan
Uloge: Gaj Pirs, Keri-En Mos, Džo Pantolijano

      Vuk Pavlović
      
       Zasnivajući film "Memento" na ideji da je čovek sam sebi najveća nepoznanica, mladi reditelj Kristofer Nolan ("Praćenje") na impresivan način gradi ovaj unikatno neobičan i uzbudljiv triler.
       Nolanov scenario je po mnogo čemu originalan. Osim što glavni junak svako malo nema pojma gde je i šta radi, te je primoran da preko zapisa i fotografija rekonstruiše prethodne situacije, Nolan upotrebljava nesvakidašnju kombinaciju linearne dramaturgije i fleš-bekova, tako da zapravo glavni tok priče teče unazad, paralelno sa Leonardovom reminiscencijom prošlih događaja i njegovom potragom za ženinim ubicom. Storija je veoma vešto koncipirana, pa publika zajedno sa glavnim junakom tumara po iskrivljenim delovima njegove memorije, dok on poput slepca u tunelu udara u zidove nepoznanica i nedoumica, nemajući u stvari ni za šta konkretno da se uhvati.
       I stoga je "Memento" eklatantan primer da bez preciznog i do maksimuma razrađenog scenarija nema ni filma, posebno kad je u pitanju ovakva krajnje složena i koncizna mešavina krimića i psihološke drame puna iznenađujućih obrta, čiji je fokus do najsitnijih detalja uperen na unutarnji Leonardov život. Upravo je besprekorna karakterizacija likova udarni adut filma, a Leonardova intimna uzburkanost i dezorijentisanost dovedeni i izloženi do savršenstva - gotovo da možete da mu opipate osećanja i pojmite njegovo neverovatno hendikepirano stanje, u čemu posebne zasluge ima fantastična glumačka kreacija Gaja Pirsa ("Poverljivo iz L.A.").
       S druge strane, Nolan režiju ove intrigantne i mračne priče bazira na efektnoj mešavini strelovitih akcionih kadrova sa onim drugim u kojima se istančano i slikovito izražava haotično stanje duše junaka. Pored odlične zatamnjene fotografije kojom se u potpunosti dočarava iščašena atmosfera Leonardovog sveta, krucijalnu ulogu u praćenju kompleksne priče "Mementa" ima montaža: hirurški je precizna i funkcionalna, ali da biste pohvatali sve niti priče morate biti koncentrisani sto odsto, pošto radnja - kao i potraga glavnog junaka - ima konstantan brzometan ritam, a opasne i uvrnute scene se s izvrsnim crnohumornim dijalogom stapaju u zahuktalu kompoziciju saspensa i sveopšteg ludila.
       Iako je rađen uz skroman budžet i van holivudskih tokova, vrlina "Mementa" je da se to uopšte ne zapaža - naprosto ovo sjajno ostvarenje na fonu film noara vas "vozi" od početka do neočekivanog kraja, i njime se Kristofer Nolan iskazuje kao autor vrcave mašte i ogromnog talenta.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu