NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Uspomena na avangardu

Knjiga kompozitora Vladimira Tošića dragoceno je svedočanstvo o delovanju grupe OPUS 4 od 1976. do 1986.

      OPUS 4 bila je grupa mladih avangardnih kompozitora koju su sačinjavali Milimir Drašković, Miodrag Lazarov, Miroslav Savić i Vladimir Tošić. Sva četvorica su bili studenti u klasi profesora Vasilija Mokranjca, na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u periodu od 1972. do 1981. godine, gde su diplomirali na odseku za kompoziciju." Ovim rečima počinje svoju priču kompozitor Vladimir Tošić u nedavno promovisanoj knjizi OPUS 4 - Dokumenti, koju je izdao SKC u ediciji Nova jugoslovenska muzika.
       "Nedostajale su informacije o tom vremenu i muzičkom pravcu", govori Vladimir Tošić. "Jednostavno sam osetio potrebu da o tom vremenu i delovanju OPUS-a 4 govorim na jedan dokumentaristički način bez ocenjivanja ili vrednovanja tog muzičkog pravca. Ova knjiga predstavlja rezime tog vremena, obuhvata period od 1976. do 1986. godine. U današnjem trenutku, naši studenti na Akademiji već izučavaju taj muzički period tako da sam želeo i zbog te činjenice da se bavim sakupljanjem i sređivanjem informacija o minimalizmu u našoj sredini. Minimalistička muzika je češće bila potiskivana od strane establišmenta u našoj kulturi, ali u svetu je ona bila ravnopravno zastupljena na koncertima kao ostala seriozna muzika.
       Da li ste svojom muzikom tada zadovoljili sopstvene umetničke stavove?
       - Grupa OPUS 4, tih sedamdesetih godina nastala je kao rezultat težnje četvorice mladih ambicioznih ljudi da izađu iz preuskih okvira koje im je nametnula umetnička sredina. U to vreme SKC je bio žarište avangardnih pogleda. Urednica likovnog programa Biljana Tomić jedna je od onih koja je prepoznala naše napore i široko nam otvorila vrata ovog centra. U jednom trenutku došlo je do prekida ovakve slobodne i kreativne atmosfere u SKC-u. I evo nas tek danas, ove 2001. godine, kada se ponovo okupljamo oko ideje minimalističke muzike sa novim mladim ljudima koji stvaraju neku novu muziku. Za izlaženje ove knjige zaslužan je i Slavko Timotijević, jedan od urednika, koji je omogućio da se sa njenim izlaženjem otvori mogućnost za druge teme koje su do sada bile na margini našeg kulturnog života. Knjiga o OPUS-u 4 oslikava stanje avangardne umetnosti u Beogradu tog vremena i predstavlja dobru građu za izučavanje razvoja muzičkog stvaralaštva kod nas.
       Koliko je bila jaka vaša potreba da se utiče na promenu tradicionalnog načina vrednovanja?
       - Sigurno sam najuporniji od nas četvorice, ali to ne znači da drugi nisu zainteresovani za minimalističku muziku. To jezgro je uvek bilo malo i pored nas tu je bio i Miloš Rajković i drugi koji su se izražavali putem performansa ili konceptualne umetnosti. Uvek me je više privlačila samo muzika tako da sam se njome više bavio. Međutim, ova vrsta muzike je i dalje na drugom koloseku i njene karakteristike savremeni domaći kompozitori koriste samo deo po deo u svojim kompozicijama. Oni se odnose prema minimalističkoj muzici veoma površno koristeći je češće parcijalno bez pravog uvida u njenu suštinu. Dugotrajno, krajnje dosledno i uporno delovanje grupe vremenom je dovelo do promena u poimanju redukcionističke-minimalističke muzike kod nas, tako da su naredne generacije studenata kompozicije mogle da startuju sa savremenijih pozicija, a i mnogi kompozitori su počeli, u manjoj ili većoj meri, da koriste pojedine minimalističke tehnike koje su pre pojave OPUS-a 4 bile potpuno nepoznate u našoj sredini.
       Vaš kompozitorski rad u protekle dve godine bio je veoma uspešan, što dokazuju veliki broj izvođenja vaših kompozicija i nagrade sa muzičkih festivala?
       - Tačno je da je protekli period za mene bio dobar, to dokazuju nagrade i pozivi iz inostranstva. U maju 2000. godine na festivalu u Parizu moja kompozicija "Tomas Blok" je nagrađena, a ono što je zanimljivo jeste podatak da nagrada obezbeđuje trideset koncertnih izvođenja moje kompozicije širom sveta. Moja muzika, tačnije kompozicija "Dual" izvođena je u Brazilu i Argentini na njihovim festivalima savremene muzike. Prošle godine sam u Americi održao predavanje na kome je izvedena kompozicija "Dual" za dva klavira. Nedavno sam se vratio iz Pariza gde je u Sali Uneska izvedena moja kompozicija "Voxal" sa koleginicom Jasminom Janković.
       Po rečima autora knjige Vladimira Tošića OPUS 4 određuje nekoliko glavnih karakteristika: otvorenost, individualnost, multimedijalnost, redukcija i konceptualizacija. U knjizi su predstavljeni dokumenti stvaranja minimalističke muzike kod nas. Grupa OPUS 4 više ne postoji, a njeni članovi su nastavili da rade u istom duhu i na istim osnovama na kojima su počeli. Milimir Drašković ima status zaslužnog slobodnog umetnika. Miodrag Lazarov je 1991. godine napustio našu sredinu i otišao u Kanadu gde priprema doktorsku disertaciju. Miroslav Savić je glavni urednik programa SKC-a, a Vladimir Tošić je profesor na Fakultetu muzičke umetnosti. Srećna nova muzika tek treba da se prepozna.
      
       MARINA STEFANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu